אא

תמיכה מקיר לקיר: מאחורי ההצהרה על חזרת קבוצת לופטהנזה לישראל

ההצהרה על חזרתן לישראל של חברות קבוצת לופטהנזה ב-8 בינואר, שפורסמה לראשונה בפספורטניוז, היא הרבה יותר מהחלטה של חברת תעופה אם להפעיל או לא להפעיל קו. במצב הגיאופוליטי הנוכחי מדובר בהצהרה פוליטית של ממש. אז מה עמד ברקע ההחלטה, כמה נשלם עם חזרת הטיסות הזרות ואילו עוד חברות בדרך?

קבוצת לופטהנזה (צילום: Shutterstock) קבוצת לופטהנזה (צילום: Shutterstock)

בראש ההודעה לתקשורת על חזרתה של קבוצת לופטהנזה לטוס לישראל בעוד כשלושה שבועות, הודעה שנשלחה אמש (שישי) בערב, נכתבה הערה מיוחדת מאת דובר החברה: "אנא סלחו על העיתוי החריג לפרסום ההודעה, אבל את החדשות הללו רצינו לחלוק עמכם ללא דיחוי".

קשה שלא להבחין בחגיגיות שבדברים, בטון האופטימי שבפתיח שבהמשך ישיר לו נכתב על חזרתן של טיסות הקבוצה לישראל. ההחלטה התקבלה אתמול בהנהלת החברה כאשר השותפות כולן מחויבות לה – אם זה באוסטריה (אוסטריאן איירליינס), שווייץ (SWISS) וכמובן בחברת העל בגרמניה, לופטהנזה.

קבוצת לופטהנזה. צילום: יח''צקבוצת לופטהנזה. צילום: יח''צ

אבל מאחוריה ההחלטה שלכאורה נראית כעסקית בלבד, מהלך פוליטי משמעותי. מתחילת המלחמה גרמניה, שלממשל בה קשרים עמוקים עם הנהלת קבוצת החברות, ניצבת לצד ישראל באופן מוצהר. שרת החוץ של גרמניה נפגשה עם משפחות חטופים, ביקרה מספר פעמים בארץ ואף זכתה לשיחת טלפון מפרגנת מנשיא ארצות הברית ביידן על תמיכתה בישראל.

קנצלר אוסטריה קארל נהאמר ביקר בישראל, נפגש עם ראש הממשלה ועם נשיא המדינה, ועמד לצד ישראל גם כאשר הרצוג תקף את מזכ"ל האו"ם והזמין אותו לביקור בעוטף עזה, אחרי שורת מנהיגים שהשוו בין פעילות צה"ל בעזה לאלימות הפושעת של חמאס.

גם שווייץ, שמתאמצת לא לקחת חלק בסכסוכים לא לה, הביעה תמיכה בישראל ואת מורת רוחה מפעילות ארגון הפליטים של האו"ם אונר"א בעזה – והפסיקה את המימון שלה לארגון בימים האחרונים. שר החוץ אלי כהן הודה לשווייץ על החלטתה.

ציריך (צילום: 123RF)ציריך (צילום: 123RF)
בהתאם לסקירה זו, לא מפתיע כי לחברות התעופה ניתן גב משמעותי של המדיניות הרשמית בטרם קבלת ההחלטה לחזור לטוס לישראל, וגם אם מדובר בהחלטה עסקית הרי שהיא דו-צדדית, וניתן לשער שהנוסעים הישראלים יפעלו בהתאם.

גם אם, וצריך לציין זאת – גרמניה עדיין מוגדרות כמדינות "ברמת איום 2" על פי המל"ל, בזמן ששווייץ ואוסטריה עדיין "ירוקות" ומוגדרות "ברמת איום 1", כלומר ללא כל איום, הנוסעים הישראלים יצביעו בנמל התעופה. אין ספק שהנוסעים, בין אם העסקיים ובין אם המטיילים, יראו אמון בחברות התעופה החלוצות לחזור לישראל, ובמדינות שתמיכתן בישראל בהתאם תגרום לנו להרגיש נוח בפעם הבאה שנטוס אליהן.

אז כמה נשלם?

סיום השליטה של החברות הישראליות בקווים למדינות שאליהן הטיסות של החברות הזרות ישובו, יביא איתו ירידה מסוימת במחירים אם כי אולי לא למספרים שידענו בעונות השפל, כל עוד חברות הלואוקוסט לא חוזרות לנתב"ג.

טיסות לופטהנזה למינכן בינואר מצאנו במחירים של 324$ לטיסת הלוך ושוב; לפרנקפורט מצאנו טיסות ב-290$ במחירי הלוך ושוב; טיסות SWISS לציריך מצאנו ב-250$ הלוך ושוב ואילו לוינה מצאנו טיסות במחירים זולים יחסית עם אוסטריאן, 189$ לטיסת הלוך ושוב.

ומי עוד בדרך?

החזרה של קבוצת לופטהנזה לישראל מעוררת אופטימיות זהירה אך משמעותית בענף. כבר היום גורמים שונים מספרים לפספורטניוז כי נבחנות אפשרויות לחזרתן של חברות נוספות לישראל ושאנחנו עומדים בפני "אפקט דומינו חיובי" של חזרת חברות רבות נוספת שיילכו בעקבות הקבוצה הגדולה.

יונייטד. יחזרו בעקבותיהם? (צילום: עידו וכטל)יונייטד. יחזרו בעקבותיהם? (צילום: עידו וכטל)

כבר עתה ניתן לציין את חזרתה הצפויה של חברת אייר אירופה הספרדית לישראל, אם לא יתרחשו אירועים חריגים, בחודש הבא, ובמקביל נבחנות אפשרויות לחזרה כאמור של חברות תעופה אירופיות נוספות.

גם בארצות הברית רואים בחזרה של לופטהנזה מהלך משמעותי ועל פי גורמים שונים בתעופה האמריקנית, למרות ההכרזה על חזרה לישראל במרץ 2024 – הן שומרות לעצמן את האפשרות לחזור עוד לפני כן, אם יתאפשר. ובדיוק מהמקום הזה, ניתן לשער בזהירות שחזרה של קבוצת לופטהנזה ובעקבותיה כמה חברות אירופיות גדולות, תשיב את התעופה האמריקנית לישראל מוקדם מהצפוי, וכן את החברות מיתר חלקי העולם, שלא ירצו להישאר מאחור.

גם חברות הלואוקוסט שחלקן מגדירות את 8 בינואר כתאריך בו יבחנו את שובן לישראל, צפויות לראות מה שיקרה בקרב החברות הגדולות – ולפעול בהתאם.

בהזדמנות זו – ואנחנו עדיין לא בשלב הסיכומים של המלחמה למרבה הצער, יש לציין גם את החברות שלא פסקו מלטוס לאורך כל ימי הלחימה לישראל וממנה, לרבות פליי דובאי ואתיחאד המפרציות, שממשיכות גם עתה ואפילו ביתר שאת להפעיל את טיסותיהן לישראל.

פליי דובאי. לא הפסיקו לטוס (צילום: עידו וכטל)פליי דובאי. לא הפסיקו לטוס (צילום: עידו וכטל)

האם אנחנו על סף חזרה לשגרה ובסוף ינואר כבר נראה את נתב"ג פועל כפי שהיה לפני המלחמה? עדיין לא בטוח, וכמובן שהכל יכול להשתנות עד לרגע האחרון, בהתאם להתקדמות המלחמה. אפשר רק לקוות שעד תחילת העונה החמימה, ממרץ והלאה, נוכל להכריז חזל"ש ולהתחיל לדבר על יעדים פופולריים לקיץ 2024.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: לופטהנזהקבוצת לופטהנזה

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: