שנת משבר, שנת שיא: סיכום 2023 בתעופה
אילולא הטבח שביצע חמאס ב-7 באוקטובר והמלחמה שפרצה בעקבותיו, בנתב"ג היה נשבר שיא חדש של יותר מ-25 מיליון נוסעים, שהיה מציב את נתב"ג בקטגוריה של נמלי תעופה בינלאומיים גדולים ועמוסים. ומה היה השנה בתעופה העולמית? סיכום 2023
עד חג שמחת תורה, השבת השחורה של ה-7 באוקטובר, הטרגדיה העצומה ומלחמת ״חרבות ברזל״ שפרצה בעקבותיה, נתוני התעופה והתיירות הבינלאומית של הנוסעים הישראלים שברו את שיאי כל הזמנים.
בחודש ספטמבר עברו בנתב"ג יותר מ-2.3 מיליון נוסעים, שיא כל הזמנים, ואילו בחודש אוקטובר, כולל הימים הראשונים של חופשת חג סוכות וכולל טיסות החילוץ של ישראלים רבים שחזרו לארץ כדי להשתתף במלחמה, עברו בנתב"ג פחות מ-1.2 מיליון נוסעים.
מאז, כמובן, המספרים הולכים ויורדים באופן משמעותי. לכך "תורמות" כמובן גם חברות התעופה הזרות שרובן המכריע הפסיקו לחלוטין עד להודעה חדשה את כל טיסותיהן לישראל וממנה בעקבות המצב הביטחוני.
מאז תחילת השנה האזרחית 2023 ועד סוף חודש ספטמבר עברו בנתב"ג 19,010,469 נוסעים – עלייה של 38.5% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. הצפי הריאלי לרבעון האחרון של השנה, אוקטובר–דצמבר, עמד על כ-6 מיליון נוסעים נוספים עד סוף השנה, ובסך הכול, יותר מ-25 מיליון נוסעים בשנת 2023 – שיא היסטורי שהיה מציב את נתב"ג בקטגוריה של נמלי תעופה בינלאומיים גדולים ועמוסים.
בתשעת החודשים הראשונים של השנה פעלו בנתב"ג קרוב ל-128,000 טיסות, גידול של יותר מ-30% לעומת אשתקד. גם היקף נסיעות הישראלים שהיו צפויים לנסוע לחו"ל השנה, היה מאפיל ב-2023 על 2022 בה נרשמו 8.4 מיליון יציאות ישראלים, ואף צפוי היה לשבור את השיא השנתי של 9.2 מיליון יציאות שנרשם ב-2019.
תעשיית התיירות העולמית התאוששה זה מכבר ממשבר הקורונה, וענף התעופה ברחבי העולם עולה גם על התחזיות האופטימיות ביותר. השנה רוב מדינות העולם צפויות להתעלות על שיאי התעופה והתיירות של 2019, טרום מגפת הקורונה. יחד עם זאת, מסתבר כי נוסעים ברחבי העולם רגישים לנושאים ביטחוניים ולמלחמה שלנו יש השלכות על מכירת כרטיסי טיסה, שירדה באופן דרמטי לא רק על טיסות לישראל וממנה, אלא גם לירדן, סעודיה, לבנון ומצרים, ואף שוק התעופה העולמי הואט בשבועות הראשונים של המלחמה.
כך או כך, ב-9 החודשים הראשונים שקדמו למלחמה, בלטו הנתונים הבאים: כל חברות התעופה בלא יוצא מן הכלל רשמו ב-9 החודשים הראשונים של 2023 גידול בפעילות לעומת השנה שעברה; 4 חברות לואו קוסט מדורגות בשביעייה הראשונה ופעילותן הכוללת היוותה קרוב לרבע מכלל הפעילות בנתב"ג. הבולטת בהן היא חברת הלואו קוסט ההונגרית וויזאייר, שהרחיבה ב-2023 את פעילותה בארץ ב-106%; חברות התעופה הישראליות הגדילו השנה משמעותית את פעילותן בנתב"ג ופעילותן הכוללת מתקרבת לשליש מכלל הפעילות בנמל התעופה; מרבית הנוסעים הישראלים שטסו בחברות הטורקיות, טורקיש איירליינס ופגסוס, טסו בהן לצורך טיסות ההמשך מאיסטנבול ליעדים שונים ברחבי העולם.
מלחמת חרבות ברזל: חברות התעופה הישראליות השתלטו על נתב"ג
אחרי השבת השחורה של ה-7 באוקטובר, בעקבות המתקפה המאסיבית של צה"ל על רצועת עזה וירי הטילים של חמאס על הדרום ומרכז הארץ, מרבית חברות התעופה הזרות הפסיקו בזו אחר זו את פעילותן בישראל, והותירו את מרבית התנועה האווירית היוצאת והנכנסת מהארץ ברשות חברות התעופה הישראליות, שזכו לאמון מלא של הממשלה והכנסת, כולל רשת ערבות לביטחון וביטוח בהיקף כולל של 6 מיליארד דולר.
יחד עם זאת, צריך להוקיר ולהעריך מספר חברות תעופות זרות, שלא נרתעו והמשיכו וממשיכות לפעול בארץ. בין החברות הראויות לציון מיוחד: פליי דובאי, חברת הלואו קוסט מאיחוד האמירויות, שהמשיכה לטוס בכל ימי המלחמה ואף הכפילה את היקף הטיסות במהלך המלחמה; איתיחאד איירווייס, חברת התעופה הלאומית של איחוד האמירויות; אתיופיאן איירליינס, שהפסיקה לזמן מה וחזרה לפעילות יומית; אוזבקיסטן איירווייס; והחברות הרוסיות: אזימוט ורד ווינגס איירליינס.
בחודש אוקטובר היו עדיין חברות זרות, שלא העריכו את משך המלחמה והודיעו על השעיה זמנית של הפעילות, ורק כשהסתבר שהמלחמה הולכת להימשך זמן רב, במשך חודש נובמבר כבר הודיעו, שלא יחזרו לפעול בקווים לישראל בשנה הנוכחית.
חודש נובמבר על נתוניו המספריים מייצג תמונה עדכנית של הפעילות בנמל התעופה בן גוריון. תנועת הנוסעים הבינלאומית בנתב"ג הסתכמה ב-382,081 נוסעים – רחוק מאוד מנובמבר 2022 בו תנועת הנוסעים בבן גוריון עמדה על 1.718,942 מיליון נוסעים, הבדל הממחיש היטב את הידלדלות הפעילות בעקבות המלחמה.
חברות התעופה הישראליות הטיסו כ-93% מכלל הנוסעים בנתב"ג בחודש נובמבר. בסך הכל הן הטיסו יחד 355,047 נוסעים. אל על ראשונה עם 309,675 נוסעים - כ-81.04% מכלל התנועה; ישראייר שנייה עם 26,785 נוסעים - 7.01% מכלל הנוסעים; ארקיע שלישית עם 18,103 נוסעים - 4.73% מכלל הנוסעים.
יעדי הטיסה המובילים
בחודש הראשון של המלחמה חברות התעופה הישראליות התמקדו כאמור בטיסות חילוץ של ישראלים מרחבי העולם, שרבים מהם ביקשו לחזור הביתה כדי להתגייס למילואים ולקחת חלק במאמץ המלחמתי, וכן הטיסו לארץ ציוד חיוני למלחמה. בהמשך ובעצם ימים אלה, חברות התעופה מחשבות את מהלכיהן עפ"י הביקוש, כשחלק ניכר מהתנועה מתאפיין בנסיעות של קרובי משפחה לארץ וביקורים משפחתיים בחו"ל, ומיעוטה בנסיעות נופש או התאווררות בימים מתוחים אלה.
היעדים המובילים בחודש נובמבר, כשנתוני הנוסעים, כמובן, נופלים משמעותית מהמספרים של אשתקד הם: בדרך הטבע, ארה"ב היא היעד המוביל בתקופת המלחמה, כשהתנועה אליה וממנה לנובמבר הסתכמה בכ-77,000 נוסעים, יותר מ-20% מכלל הנוסעים שעברו בנתב"ג. היעד השני, יעד נופש מובהק - יוון עם כ-33,000 נוסעים המהווים קרוב ל-9% מכלל הנוסעים. שלישית, צרפת עם קרוב ל-28,000 נוסעים המהווים יותר מ-7% מכלל הנוסעים. רביעית, קפריסין, גם היא יעד נופש מובהק, עם יותר מ-27,000 נוסעים שהם יותר מ-7% מכלל הנוסעים. וחמישית, בריטניה עם כ-27,000 נוסעים שהם כ-7% מכלל הנוסעים.
סיכום שנה בתעופה
1-9/2023 בהשוואה ל-1-9/2022
*טורקיה | 2.2 מיליון נוסעים |
(רוב הנוסעים עברו ביעד זה במסגרת טיסות המשך) | |
ארה"ב | 1.7 מיליון נוסעים |
**יוון | 1.5 מיליון נוסעים |
**איטליה | 1.4 מיליון נוסעים |
**בריטניה | 1.1 מיליון נוסעים |
*על טורקיה חלה אזהרת מסע דרגה 4 (איום גבוה). המל"ל קרא לכל הישראלים השוהים במדינה לצאת ממנה לאלתר. | |
**נכון לכתיבת שורות אלה חלה לגבי יעדים אלה אזהרת מסע ברמה 2 (איום מזדמן). |
אל על | 4,300,000 נוסעים | גידול של 43% |
וויזאייר | 2,000,000 נוסעים | גידול של 106% |
ריינאייר | 1,120,000 נוסעים | גידול של 21% |
טורקיש | 1,007,000 נוסעים | גידול של 15% |
ישראייר | 840,000 נוסעים | גידול של 33% |
פגסוס | 660,000 נוסעים | גידול של 15% |
איזי ג'ט | 640,000 נוסעים | גידול של 11% |
ארקיע | 638,000 נוסעים | גידול של 19% |
יונייטד | 590,000 נוסעים | גידול של 24% |
לופטהנזה | 430,000 נוסעים | גידול של 3% |
*מספרי הנוסעים מעוגלים כלפי מעלה. |
1. טיסה לסרי לנקה |
2. טיסה מחיפה לקפריסין |
3. טיסה לאנטליה |
4. טיסה לפאפוס |
5. טיסה למונטנגרו |
6. טיסה לאבו דאבי |
7. טיסה לשארם א שייח׳ |
8. טיסה לוורשה |
9. טיסה לרודוס |
10. טיסה לטוקיו |
חרבות ברזל | סיכום אוקטובר-נובמבר 2023
נובמבר 2023 | אוקטובר 2023 | |
382,081 ירידה של כ-78% לעומת נובמבר 2022 | 1,215,956 ירידה של כ-41% לעומת אוקטובר 2022 |
נובמבר 2023 | אוקטובר 2023 | |
1,852 מטוסים נכנסים 1,862 מטוסים יוצאים | 4,502 מטוסים נכנסים 4,576 מטוסים יוצאים |
נובמבר 2023 | אוקטובר 2023 | |
71,492 ירידה של כ-40% לעומת נובמבר 2022 | 43,521 ירידה של כ-35% לעומת אוקטובר 2022 | |
מקור הנתונים: רשות שדות התעופה |