עוד אירוע דרמטי בארקיע: "לא כל יום מחליפים מנוע סילון"
לצד התזוזות הפרסונליות בהנהלת החברה, השבוע התחולל בחברת ארקיע אירוע דרמטי לא פחות: החלפת מנוע סילון במטוס A321neo של החברה. סמנכ"ל תחזוקה בארקיע: "מטוס יכול לטוס בשקט גם עם מנוע אחד"
השבוע התרחשו מספר אירועים דרמטיים בחברת התעופה ארקיע. ביום ראשון בתחילת השבוע היה זה מנכ"ל ויו"ר החברה, גדי טפר, שהודיע על סיום תפקידו. הודעה בעקבותיה הכריזה החברה על מינויו של עוז ברלוביץ כמחליפו של טפר כמנכ"ל. יומיים לאחר מכן, ביום שלישי, פורסם כאן לראשונה כי סבינה בירן צפויה להתמנות כיו"ר ארקיע.
לצד התזוזות הפרסונליות בהנהלת החברה, השבוע התחולל בארקיע אירוע דרמטי לא פחות: החלפת מנוע סילון במטוס A321neo של החברה.
"לא כל יום מחליפים מנוע. מדובר באירוע מורכב והיסטורי", אומר בראיון לפספורטניוז יגאל כהן, סמנכ"ל התחזוקה של ארקיע.
בן כמה המטוס ומדוע נדרשתם להחליף מנוע?
"המטוס הוא מודל 2018. מצאנו סדק קטן באחד הלהבים של המנוע ולכן החלטנו להוריד אותו ולשלוח אותו לתיקון. במקומו התקנו מנוע חלופי חכור עד לתיקון המנוע המקורי".
היכן החלפתם את המנוע?
"במכון הבדק של ארקיע בנתב"ג בו מועסקים 48 עובדים (6 עובדי המכון מגוייסים למילואים - יוצאי חיל האוויר) עם כל הציוד הנדרש לתחזוק צי המטוסים של ארקיע: 2 מטוסי איירבס ו-3 מטוסי אמבראייר (הטסים עד לטווח של 3 שעות טיסות פלוס מינוס)".
כל כמה זמן בממוצע מחליפים מנוע סילון של מטוס נוסעים?
"בדרך כלל, כל 300 שעות טיסה עושים למנוע מה שנקרא 'בורסקוף'. מעין רנטגן או אם תרצי, קולונוסקופיה - בדיקה פנימית שמאפשרת לנו לראות את מצב המנוע מבפנים. בהתאם לתוצאות הבדיקה, אם יש ממצאים, הם מועברים ליצרן המנועים. במקרה הזה, הממצאים נשלחו לחברת CFM האירופאית לאחר שהתגלה ממצא קטן, לא כזה שמסכן חלילה נוסעים. למרות שמדובר במנוע מהדור החדש ומתוך הקפדה יתרה על בטיחות הטיסה, וכשיש ספק אז אין ספק, הוחלט להוריד את המנוע, לשלוח אותו לתיקון באירופה ולהתקין כאמור אחד אחר במקומו - מנוע חכור זמני".
כמה זמן לוקח להחליף מנוע?
"מאחר וזאת פעם ראשונה שלנו, לקח לנו 5 ימים לבצע את כל העבודה של החלפת המנוע. מדובר במשימה מאוד מורכבת בגלל כל האלקטרוניקה והרכיבים. רכשנו ציוד ייעודי להחלפת המנוע".
כמה עולה מנוע סילון חדש?
"מנוע כזה עולה 8 מיליון דולר. זה הרכיב הכי יקר במטוס".
מהו אורך החיים הממוצע של מנוע סילון?
"כ-12 אלף שעות טיסה בממוצע. אחרי קילומטרז' הזה, בדרך כלל מורידים את המנוע ושולחים אותו לאוורול מקיף שבמסגרתו מחליפים חלקים".
ידוע שהאויב הכי גדול של מנועי סילון הן ציפורים?
"פגיעת ציפורים או עצמים כלשהם על מסלול ההמראה-נחיתה, מהווים סיכון גדול אם כי זה די נדיר בגלל ההקפדה המאוד מאוד גדולה על הברחת ציפורים ועל ניקיון המסלולים. בנתב"ג יש יחידה מיוחדת שזה תפקידה. ציפורים, בעיקר בתקופות נדידה, מהוות איום גדול כי מנוע סילון זה כמו שואב אבק דייסון. יכול בקלות לשאוב אליו ציפורים".
מטוס יכול לטוס בשקט גם עם מנוע אחד?
"אם חלילה קורה אירוע של מנוע שכבה באוויר, המטוס בהחלט יכול להמשיך לטוס בשקט ליעד שלו עם מנוע פועל אחד. נוסעים גם לא ירגישו בתזוזה כלשהי. חוץ מזה, כל עוד אני מנהל מכון בדק, זה לא יקרה. טפו טפו".