אא

ועדת הכלכלה לרת"א: האריכו את הפטור מרישוי ורישום למפעילי כטב"מים ברשויות ב-3 חודשים

ועדת הכלכלה של הכנסת דנה היום (ב') בקידום הסדר להפעלת כטב"מים ע"י כיתות כוננות ברשויות המקומיות בעקבות הצורך שעולה מהשטח על רקע המלחמה. השלטון המקומי הזהיר מפני שיתוק מערך הרחפנים ברשויות; ברשות התעופה האזרחית טענו שניתן להוציא רישיונות בהליך רגיל

ועדת הכלכלה של הכנסת. צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ ועדת הכלכלה של הכנסת. צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, התכנסה היום (ב') לישיבה שעסקה בקידום הסדר להפעלת כטב"מים על ידי כיתות הכוננות ברשויות המקומיות, בעקבות הצורך שעולה מהשטח על רקע המלחמה. היו"ר ביטן הזכיר כי הוועדה אישרה תקנות בעניין, אך עלו בעיות הקשורות לפעילות של הרשויות המקומיות.

ח"כ בועז טופורובסקי הסביר, כי בתחילת המלחמה היה ניסיון של רשות התעופה האזרחית (רת"א) לבוא לקראת הרשויות ולאפשר להם להטיס את הכלים ללא רישיון ורישום, וכעת לא ניתן לעשות זאת. ראש מינהל משפט וכנסת במרכז השלטון המקומי, עו"ד מירה סלומון, אמרה כי עד סוף מרץ 2023 היה פטור מרישום ורישיון למפעיל הכלי ובשלטון המקומי ביקשו להאריכו במהלך תקופת המלחמה, בשל העובדה כי אנחנו נמצאים בזמן חירום.

מפקח ראשי כטב"ם ברת"א, צחי  גליצנשטיין, אמר כי ראש רת"א קבע שאין יותר צורך בהמשך מתן הפטור, ויש לחייב את אותם מפעילים להחזיק ברישיון, וכן לחייב את הרשויות לבצע רישום של כלי הטייס. נציג הלשכה המשפטית של רת"א, עו"ד אבישי פדצהור, הסביר כי בתחילת המלחמה נעתר מנהל רת"א לבקשה להקל על הפעלת הכלים במסגרת כיתות הכוננות, אולם המצב מאז השתנה ואפשר לחזור לשגרה הדורשת רישום ורישוי.

היו"ר ביטן שאל מדוע לוותר על חובת הרישום והרישוי, וסלומון הסבירה כי הרשויות מפעילות את הכלים באמצעות מתנדבים, ואם תחול עליהם חובה בשלב זה אז הדבר ישתק את המערך שעדיין נחוץ בעת הזו. נציג סיירת הרחפנים, אמיר גולדשטיין, הוסיף כי כיום מי שמפעיל רחפן לפנאי לא צריך רישיון, אך אם הוא רוצה להתנדב ברשות עליו להוציא רישיון והדבר עלול להוביל להפסקת ההתנדבות ולפגיעה ברשויות.

היו"ר ביטן ביקש לדעת מדוע לא יוכלו המפעילים להוציא רישיון, ואם מדובר רק בעניין כספי: "בשביל אלף שקל אתם לא מוכנים להוציא רישיונות ואתם מאשימים את רתא?". מנהל המוקד העירוני של קריית אונו, טל שחר, השיב כי לו יש רישיון להטסה ולקח לו חצי שנה להוציא אותו. הוא הוסיף כי חשוב להוציא רישיון, אבל צריך להקל בתקופה זו בגלל שהדבר לוקח זמן רב.

המפקח גליצנשטיין התייחס לכך ואמר כי כיום אגרת הרישום עומדת על 460 שקלים והתהליך נמשך כשבוע. הרישיון המעשי למטיס עולה 390 שקלים ודורש הכשרה של 6 שעות הטסה ומבחן עיוני. עו"ד פדהצור הוסיף כי בקרוב אגרת הרישום צפויה לרדת ל-30 שקלים.

על רקע הדברים ביקש מרת"א להאריך את הפטור מרישום ורישוי בשלושה חודשים נוספים, ועד אז לזרז את האפשרות להוציא רישיונות. הוא אף ביקש מראש רשות התעופה האזרחית, שהדבר מצוי בסמכותו, להתייחס להצעה ולהופיע בפני הוועדה. 

בישיבה השתתפו גם נציגי משפחות החטופים ונציגי משפחות שכולות. בן דודו של החטוף טל חיימי, אודי גורן, אמר כי הזמן אוזל ושאל מה מצפים מהמשפחות לעשות ביום ה-94. "אומרים לנו לחכות, חיכינו. ואוו כמה חיכינו. התזה שבגינה אנחנו שותקים חודש וחצי נכשלה כישלון חרוץ", אמר. הוא שאל האם מטרת חיסול החמאס חשובה יותר מהחזרת החטופים, ואמר כי אם זה המצב המשפחות רוצות לדעת מזה. אמו של איתי מרציאנו שנהרג ב-7 באוקטובר, פרידה, אמרה כי חשוב לה לוודא שמותו לא היה לשווא ואסור לאצור את המלחמה עד למיטוט שלטון חמאס ושליטה ישראלית בעזה.

אמו של רב סרן יהודה כהן, תהילה, הוסיפה כי חייבים להמשיך לסיים את המלאכה. "ליבנו עם משפחות החטופים, אבל מאחורי מיטוט חמאס עומד שלומם וביטחונם של כל אזרחי ישראל", אמרה. גורן התייחס לדברים ואמר כי משפחות החטופים לא קוראות להזניח את ביטחון המדינה, והסביר כי חייבים להשיב את החטופים ממש בקרוב כי אחרת לא ניתן יהיה לעשות זאת. היו"ר ביטן הגיב לדברים, ואמר כי "אנחנו עושים את כל מה שאפשר להחזיר את החטופים ונקווה שהם יחזרו כמה שיותר מהר".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: ועדת הכלכלה של הכנסת

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: