אא

מבקר המדינה: הגודש בנמל אשדוד גרם להפסד של מיליארדי שקלים למשק

דו"ח מבקר המדינה מותח ביקורת קשה על התנהלות הנמל. "צוות עבודה לפריקת אונייה בנמל אשדוד המגיע לכמות תפוקה שבה יקבל את מרב הפרמיה, מפסיק את עבודת הפריקה וממתין עד לגמר המשמרת, שכן המשך העבודה לא יניב לו הכנסה נוספת"

נמל אשדוד. צילום: shutterstock נמל אשדוד. צילום: shutterstock

דו"ח מבקר המדינה שעסק בעבודת נמלי ישראל ב-2021 והפגיעה באספקה כתוצאה מהשפעת נגיף הקורונה, מעלה ממצאים קשים על התנהלות נמל אשדוד.

מבקר המדינה מציין, בין השאר, בדו"ח שפרסם בנושא כי, "עיכובים של האוניות בנמלי ישראל, יוצרים צוואר בקבוק לפעילות הכלכלית של ישראל, מפחיתים את הפריון במשק ופוגעים הן ביצוא והן ברכיב היבוא המשמש למוצרי השקעה. מעבר לכך, ככל שנמשכת הפגיעה ביצוא וביבוא היא עלולה לפגוע בתעסוקה בענפים המושפעים באופן ישיר מיבוא תשומות תעשייה, מסחר, בנייה וחקלאות ועלולה להשפיע גם על יוקר המחיה".

על פי חישובי אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר וחישוב נוסף שביצע משרד מבקר המדינה, אומדן הנזק השנתי של הפגיעה ביצוא כתוצאה מהגודש בנמלים בשנת 2021 במונחי תוצר - היה כ-5.1 מניליארד שקל. אומדן הנזק השנתי של הפגיעה ביבוא מוצרי השקעה - היה כ-3.9 מיליארד שקל. אומדן הנזק השנתי של הפגיעה ביבוא מוצרי צריכה במונחי תוצר - היה כ-4.8 מיליארד שקל ותוספת של 0.1% לאינפלציה בשנה מלאה.

מספר האוניות הממתינה מחוץ לנמלי ישראל לפי דוח הביקורת, הגיע לשיא של 82 אוניות במאי 2022.

"בתחילת שנת 2021 הייתה עלייה תלולה במספר האוניות הנמצאות בהמתנה בשערי הנמלים, עד לשיא של 77 אוניות ממתינות בחודש מאי 2021. במחצית השנייה של שנת 2021 נרשמה מגמת ירידה, אולם בסוף שנה זו החלה שוב מגמת עלייה, עד כדי שיא של 82 אוניות במאי 2022. מספר האוניות הממתינות הגבוה ביותר בשנים 2021 ו-2022 היו לרוב מחוץ לנמל אשדוד", נאמר בדו"ח. 

הסיבות להיווצרות תורים של אוניות בכל ארבעת מדדי השירות שנבדקו בנמל אשדוד, בנמל חיפה ובנמל המספנות: משך זמן ההמתנה הממוצע של אונייה, משך זמן השהייה הממוצע של אונייה, התפוקה הממוצעת עבודה, אחוז ההיענות לביקוש לידיים - חלה הרעה בשנים 2018-2022 לעומת שנת 2017, מצב שיש לו השפעה שלילית על טיב ורמת השירות וגורם לייקור עלויות ההובלה, המגולגלות בסופו של דבר על הצרכנים הסופיים ומביאות לעליית יוקר המחיה.

לפי הביקורת, זמן ההמתנה בנמל אשדוד משנת 2017 ועד 2021 בפריקת מכולות, מטען כללי וצובר חופנים עלה מ-8.8 ל-17.3 שעות, מ-31.2 ל-123.6 שעות ומ-49.4 שעות ל-313.2 שעות בהתאמה.

נמל אשדוד אף מדורג במקום ה-13 מתוך 14 נמלים בני השוואה בעולם במדידת זמן השהייה של אוניות מכולה (מקום אחד לפני אחרון), על פי בדיקה של הבנק העולמי, בעיבוד משרד מבקר המדינה.

עוד עולה מהביקורת כי התפוקה לשעת עבודה בנמל אשדוד ירדה ב-10% בשנים 2017-2021 מ-43.3 ל-39.1 מכולות לשעת עבודה. בשנים 2017-2022 בנמל אשדוד ירדה התפוקה לשעת עבודה במטען הכללי וצובר החופנים מ-136 ל-116 טון לשעת עבודה.

מדוע כל זה קורה? על פי מבקר המדינה, "הפסקת עבודת הפריקה בנמל אשדוד עקב הגעה למלוא כמות הפרמיה במטענים מסוימים - הסכמי פרמיה אמורים לעודד את המוטיבציה של העובדים להגדיל את התפוקה ולקצר את זמן השהייה של אוניות בנמל. עלה כי במטענים מסוימים מתכות וברזל המהווים כ3% מפעילות הנמל, לפי חברת נמל אשדוד, צוות עבודה לפריקת אונייה בנמל אשדוד המגיע לכמות תפוקה שבה יקבל את מרב הפרמיה, מפסיק את עבודת הפריקה וממתין עד לגמר המשמרת, שכן המשך העבודה לא יניב לו כל הכנסה נוספת".

עוד עלה כי "בנמל אשדוד הסכמי הפרמיה כוללים מרכיבים לא-יעילים ולא-אפקטיביים, באופן שהם גורמים להפסקת עבודה במקום להמשך עבודה בתפוקה מוגדלת, דבר המנוגד לתכליתו של מנגנון הפרמיה, שנועד לעודד את הגדלת התפוקה והגברת היעילות".

בעקבות הביקורת הקשה,  מבקר המדינה ממליץ לחברת נמל אשדוד, לרספ"ן ולמשרד התחבורה לבחון את הסיבות להקצאה הלא יעילה והחלוקה הלא-סימטרית של משמרות העבודה בפריקת המטענים בנמל אשדוד ובמקרה הצורך, ליצור תמריצים בקרב עובדי התפעול ובעלי המטענים לפריקת המטענים גם בשעות הלילה, וכן לפעול להעלאת שיעור השיבוץ של עובדי התפעול בנמל אשדוד לצורך ייעול ניטול המטענים בנמל.

"מומלץ לחברת נמל אשדוד לבחון את הסיבות לשיעור הגבוה של אי-הזמינות של ציוד הפריקה ולנקוט את הפעולות הנדרשות להעלאת רמת הזמינות של הציוד. זאת לנוכח ההשפעה שיש לאי-זמינותם על רמת השירות והיקף תורי האוניות. מומלץ למשרד התחבורה ולמשרד האוצר לבחון את תוצאות מתן ההרשאה לנמלים החדשים, נמל המפרץ ונמל הדרום, להפעלת רציפי העתודה ואת הצורך בהמשך הפעלתם לניטול מטען כללי. זאת כדי שתהיה לנמלים החדשים ודאות לטווח ארוך וכדי לאפשר קיום תחרות גם בתחום המטען הכללי, דבר שיתרום להוזלת שירותי הנמל, להפחתת התורים ובמשתמע לצמצום יוקר המחיה, בהתאם למדיניות הממשלה".

בזמן עריכת הביקורת, חברת הנמל שנותרה בבעלות המדינה היא חברת נמל אשדוד ובתשובתה למשרד מבקר המדינה מיולי 2023 צוין כי בשנים 2005 - 2018 העבירה חברת נמל אשדוד למדינה דיבידנד בסכום מצטבר של 733 מיליון שקל ובגין השנים 2019 - 2020 היא אמורה להעביר דיבידנד נוסף למדינה בסכום של 90 מיליון שקל. בתשובה האמורה של חברת נמל אשדוד צוין עוד כי בנוסף לדיבידנד היא העברה למדינה, בשנים 2011 - 2022 גם סכומי תמלוגים בסכום מצטבר של 591.4 מיליון שקל. 

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: נמל אשדוד

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: