אא

כרתים גם בחורף? נסענו לבדוק

נהוג לספר על איי יוון, שבחורף הם סגורים על מנעול ובריח. אבל האמירה נכונה רק לגבי חלקם. כרתים, האי הגדול במדינה, שונה בתכלית. מטיולי שלג ועד מסלולי הליכה, מהנמלים ועד המוזיאונים והטברנות: כל מה שיש לעשות בחורף בכרתים, למה לעשות את זה לעצמכם ואיך בכלל אפשר להגיע?

נמל חאניה בחורף (צילום: SHUTTERSTOCK) נמל חאניה בחורף (צילום: SHUTTERSTOCK)

כל מי שעוסק בתיירות ביוון בכלל ובכרתים בפרט, שומע בשנה האחרונה רחש שכבר אי אפשר להתעלם ממנו: המספרים שוברי השיאים של התיירות העולמית ליוון והעומסים האדירים בעונה החמה, מביאים את כרתים להתחיל לחשוב על פעילות רב-עונתית, שלא מסתכמת בחופשות קיץ בלבד.

ההרים הלבנים (צילום: SHUTTERSTOCK)ההרים הלבנים (צילום: SHUTTERSTOCK)

הוסיפו לכך את דברי העידוד של ראש הממשלה היווני מיצוטאקיס, לפיהם אנחנו "צריכים להתחיל לחשוב על יוון כיעד תיירותי 365 ימים בשנה" ואת הרחבת העונה בפועל על ידי חברות התעופה השונות, ותבינו שזה בדיוק הכיוון אליו צועדים כאן. אבל כדי להגיע לשם, יש לא מעט צעדים שצריכים לנקוט בדרך, כמו למשל לייצר תשתיות מלונאיות ומעגלים שניים (הסעדה, שירותים ותחבורה ציבורית מספקת למשל) וגם לשנות את התפיסה המקומית של הפעלת אטרקציות גם בחורף. ולא חסרות כאלה. איפה? קבלו אותן.

שלג על האי

מי שלא מכיר את מזג האוויר של כרתים, יצטרך כנראה לשפשף את העיניים. בנסיעה לאורכו של החוף הצפוני של האי (שהוא גם מרכז הפעילות והחיים בו) תוכלו לראות מדרום את שרשרת ההרים הלבנים, המושלגים לרוב תחת השמש שהופכת אותם לנוצצים ויפהפיים, מראה שלא היה מבייש את האלפים.

אומלוס (צילום: Benjamin Coburn)אומלוס (צילום: Benjamin Coburn)

"ההרים הלבנים" של כרתים (Lefka Ori) שמתנשאים עד לגובה של 2,450 מטרים אמנם לא מאפשרים חופשת סקי מסודרת כמו באלפים, אבל כן ביקור בשלג ובכפרי השלג החורפיים החמימים. אחד המפורסמים שבהם הוא אומאלוס (OMALOS) שגם יאפשר לכם נסיעה בין כרמים מושלגים, וגם אירוח חורפי חמים, מפנק ולא יקר.

צילום: עמית קוטלרצילום: עמית קוטלר

הנסיעה לאומאלוס מרהיבה, אבל עוד יותר יפה מזה הוא המראה הנדיר בו אפשר ללכוד בתמונה אחת גם את ההרים המושלגים וגם את הים הכחול - תמונה נדירה שקשה למצוא במקומות אחרים בעולם.

מלון חורף וטיול בטבע

ואם אנחנו כבר בהרים של כרתים, לכל אורכו של האי נמצאים בתי הארחה ומלונות בדרגות תיירות שונות, שישמחו לארח אתכם לחופשה מסורתית חורפית. שימו לב שחובה לבדוק (ורצוי מאוד להתקשר למקום ההארחה לשם כך) האם ניתן להגיע ברכב רגיל או שיש להצטייד בגלגלי שלג / שרשראות לפני שמגיעים למקום.

מיליה (צילום: Benjamin Coburn)מיליה (צילום: Benjamin Coburn)

אחד השווים שבין מתחמי האירוח הוא מיליה (MILIA), מתחם ריטריט בטבע שמתהדר כי אינו עושה שימוש בחשמל. הסיפור אמנם נכון ברובו (במקלחת יש אור) אבל כל חדר מצויד באח מוכנה להפעלה שתוכלו להתחמם לצדה.

מיליה (צילום: Benjamin Coburn)מיליה (צילום: Benjamin Coburn)

מסעדת המלון מספקת אוכל מקומי משודרג ברמה גבוהה ביותר, ומומלץ להזמין כמה שיותר מנות ראשונות מהתפריט. כדי להבין עד כמה המקום איכותי, מעניין לדעת שהמקומיים מכל הסביבה מגיעים בימי ראשון לארוחת צהריים במסעדת המלון - וחוזרים הביתה.

את שעות הבוקר המוקדמות לאחר הזריחה (בתקווה שהשמש תאיר לכם פנים) אפשר להקדיש למסלולי ההליכה הרבים שבאזור, כשאליכם יצטרפו לבטח העזים המקומיות. תוכלו לבחור בין מסלול קליל בעיר למתחילים ולמשפחות ביער, לבין מסלול ארוך למתקדמים שיגיע עד לתצפית יפה אל הים.

מי הולך לים באמצע החורף?

כן, ים בחורף. למען האמת מדובר באחד המראות המוזרים בהתחלה, אבל גם אליו מתרגלים. בכרתים שוחים בים גם בחורף, כשמזג האוויר מאפשר זאת. בגלל שמדובר באי, הטמפרטורות משתנות תכופות, הרוחות יכולות להיות עוצמתיות ומסוכנות, אבל גם להתחלף בשמש זורחת ואפילו חמה, שמאפשרת טיולים בשרוול קצר ואף קפיצה למים.

פלסארנה. יש מצב שכך ייראה החוף גם בחורף (צילום: SHUTTERSTOCK)פלסארנה. יש מצב שכך ייראה החוף גם בחורף (צילום: SHUTTERSTOCK)

לכן במקום להתפלא על התייירים האמיצים, תארזו איתכם גם בגדי ים כי לכו תדעו היכן השמש תתפוס אתכם, ואל תשכחו שמי הים בכרתים לא קרים במיוחד ביחס למקומות אחרים ובעיקר מאוד, מאוד יפים.

אז אמנם לחוף באלוס הנחשב לאחד מעשרת היפים בעולם קשה להגיע בעונת החורף, אבל לחופים האחרים במערב, הנחשבים ליפים ביותר באי, בהחלט אפשר. אם השמש זורחת מומלץ לקפוץ לאלפוניסי בעל החול הוורוד או פלסארנה הנגיש. מי שרוצים לטייל אל הים הלובי בדרום יכולים גם לקפוץ לחופים היפים של פליאוכרה (PALEOCHERA).

טברנה חמימה

נכון, אין כמו המסעדות של כרתים בקיץ. לשבת בגינות, לאכול טוב, לשמוע מוזיקה ואפילו להצטרף לריקודים ההמוניים בטברנות המסורתיות. בחורף אפשר ליהנות מאווירה שונה, במסעדות המקומיות שנוהגות לחימום באח עצים (אין על ריח עץ הזית שנשרף באח) ולבישול מקומי נהדר.

טברנה יוונית. כיף גם בחורף (צילום: SHUTTERSTOCK)טברנה יוונית. כיף גם בחורף (צילום: SHUTTERSTOCK)

אם בקיץ בעיקר אוכלים פה את כל מה שיש לים להציע, בחורף פחות מתמקדים בדגים (ובפירות הים למי שרוצה) ואוכלים תבשילי כבש ובשר מסוגים שונים העוברים לרוב בישול קדירות ממושך.

בזכות העובדה שעבורנו, הישראלים, האוכל לרוב זול מאוד, מומלץ מאוד להזמין גם מנות ראשונות מגוונות וגם מנות עיקריות מסוגים שונים (ולא רק תבשילי בשר) כדי לטעום כל מה שיש לאי להציע.

לא נמליץ כאן על טברנה ספציפית אבל בהחלט נגיד שחייבים לבדוק האם המקום פתוח לפני שמגיעים, ולא לסמוך על המפות של גוגל שלא מדייקות באשר למקומות שסוגרים את שעריהם בחורף.

נמלים וערים עתיקות

האופי המסורתי של כרתים, עליו שומרים מכל משמר כאן, גרם לכך שלאורך השנים לא התפתחו כאן אטרקציות תיירותיות בינלאומיות מרשימות כמו במקומות אחרים בעולם או מלונות פאר בני 30 קומות. עם זאת, האטרקציות הטבעיות והעתיקות של כרתים הן אוצר שאסור לוותר עליו.

צילום: SHUTTERSTOCKצילום: SHUTTERSTOCK

המרכזיות שבהן הם הנמלים, בהרקליון ובחאניה למשל, שמאפשרים טיול היסטורי בין תקופות שונות כשהכל מוסבר באופן פשוט ובאנגלית בשילוט מוצלח למדי. בחאניה תוכלו למצוא את הנמל הווניציאני בעל הארכיטקטורה המיוחדת ולטייל בעיר העתיקה המהממת, להבין למה המגדלור הוא בעצם מסגד, ומה הם כל המסגדים האחרים שהם בכלל לא מסגדים.

שער בית הכנסת ''עץ החיים'' בחאניה (צילום: עמית קוטלר)שער בית הכנסת ''עץ החיים'' בחאניה (צילום: עמית קוטלר)

טיול בעיר העתיקה של חאניה מאפשר גם קפיצה קטנה אל בית הכנסת העתיק (והפעיל) של העיר "עץ החיים", שם ישמחו לארח אתכם ולהסביר לכם מעט על המקום, על בית הקברות הקטן שבתוכו ועל המקווה שהפך למיני-מוזיאון ליהדות חאניה ההיסטורית.

קרנבל ברת'ימנו

אחד האוצרות המדהימים של כרתים, שלא זוכה למספיק תשומת לב תקשורתית בעיקר הריחוק משדות התעופה של האי, היא העיר רת'ימנו, השלישית בגודלה בכרתים.

הקרנבל ברת'ימנו (צילום: SHUTTERSTOCK)הקרנבל ברת'ימנו (צילום: SHUTTERSTOCK)

לצד היותה עיר סטודנטיאלית חיה, בועטת, צעירה ונושמת, רת'ימנו שווה ביקור בעיקר בגלל הקרנבל שמתקיים בה בסוף פברואר או בתחילת חודש מרץ בכל שנה (השנה בחודש מרץ).

מדובר באטרקציה צבעונית בסגנון פורים או HALLOWEEN, המושכת תיירים רבים שצובאים על המלונות ודירות ה-AIRBNB בעיר כדי לחגוג פסטיבל ומצעד צבעוני שתוכלו להצטרף אליו. לא לשכוח להגיע מחופשים, ולהשתחרר.

מוזיאונים

גם המוזיאונים המרשימים של כרתים, ולא חסרים כאלה, רובם אתרים פתוחים תחת כיפת השמיים שלא תמיד מתאימים לביקור בחורף. עם זאת, ישנם כמה שדווקא כן יתאימו כדוגמת המוזיאון הארכיאולוגי בהרקליון הנחשב לאחד מהמרשימים בעולם בתחומו.

המוזיאון בהרקליון (צילום: SHUTTERSTOCK)המוזיאון בהרקליון (צילום: SHUTTERSTOCK)

אם מזג האוויר מאפשר זאת, אל תחמיצו ביקור בארמון קנוסוס, במוזיאון הימי של חאניה ובמקלט המלחמתי של פלטניאס בו ניתן ללמוד הרבה מאוד על חלקו של האי כרתים במלחמת העולם השנייה, סיפור שפחות מסופר או ידוע למרבית הישראלים המבקרים באי.

איך מגיעים?

בעונת החורף, ולפחות עד חודש אפריל, אין טיסות ישירות מישראל לכרתים, ומרבית הטיסות עוברות בקונקשן דרך אתונה. לאתונה תוכלו להגיע כבר כיום עם אל על, ארקיע, ישראייר בלובירד ואג'יאן. מאתונה לכרתים תוכלו להגיע בימים אלה עם אג'יאן או עם Sky Express. דרך אג'יאן תוכלו להזמין כרטיס "כל הדרך" כולל טיסת הקונקשן מישראל לכרתים ובחזרה.

מעבורת ANEK LINES (צילום: SHUTTERSTOCK)מעבורת ANEK LINES (צילום: SHUTTERSTOCK)

דרך נוספת וזולה יותר (אבל ארוכה ומאתגרת יותר) להגיע מאתונה לכרתים היא מעבורת ANEK LINES שיוצאת בכל ערב מפיראוס לנמל סודה שבחאניה בשעה 21:00. שימו לב שמדובר במסע של 9 שעות וההגעה היא ב-06:00 בבוקר. לוח הזמנים של המעבורת מחאניה (סודה) לפיראוס בחזרה זהה.

בעיקר בעונת החורף תזדקקו לרכב בעת ביקורכם בכרתים, שכן התחבורה הציבורית כפי שציינו בכתבה זו לא מספיק פעילה בעונה, והמוניות הן לא פתרון אולטימטיבי בהיעדר אפליקציית מוניות מקומית.

מומלץ לשכור רכב מסוכנות מקומית על האי, ולשים לב לפרטי הביטוח. מדובר בעסק זול מאוד לכיס הישראלי בעונת החורף, שמסתכם בעשרות בודדות של אירו ליום.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: כרתיםיווןתיירות חורף

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: