אא

במבצע חשאי: שתי עתיקות שנגנבו לשווייץ הושבו ליוון

ממשלת יוון מפרסמת שני פריטים עתיקים שהושבו לאחרונה למדינה לאחר שהוצאו באופן לא חוקי ונמצאו בבירת שווייץ, ברן. הפריטים: חלק מעמוד שיש מרהיב מהמאה הראשונה לספירה ושבר אבן עם כיתובים מהמאה ה-3 לפנה"ס

הפריטים שהושבו משווייץ (צילום: Greece Mnistry of Culture) הפריטים שהושבו משווייץ (צילום: Greece Mnistry of Culture)

משרד התרבות של יוון מפרסם הודעה מיוחדת על השבת עתיקות ש"הוצאו באופן בלתי חוקי" משטחה של יוון ונמצאו בעיר הבירה של שווייץ, ברן. בהודעה הזהירה מאוד, הרשויות היווניות לא מאשימות איש בשווייץ ואף בתמונה שהופצה לתקשורת מופיעים דגלי שתי המדינות, שווייץ ויוון.

על פי ההודעה, ב-23 בינואר 2024 הוחזרו העתיקות מברן, במבצע שפרטיו נשארו חסויים עד לסוף שבוע זה. הפריטים הם:
 
שבר של עמוד שיש בגודל 0.228 מ'. X 0.228 מ'. X 0.17 מ', מתקופת הרומאים (המאה ה-1-2 לספירה). מקור החלק ככל הנראה בלב העיר ("אגורה") של קורינתוס, מערבי לאתונה.
 

שבר כתובת אבן במידות: 0.186 מ'. X 0.169 מ'. X 0.086 מ'. בקצות השבר חמישה פסוקים עם שמות פרטיים. הכתובת מתוארכת לתקופה ההלניסטית (סוף ה-3 - תחילת המאה ה-2 לפנה"ס) והיא מגיעה מהאי קוס.

החפצים נמסרו על ידי אזרחים שוויצרים כבר בסתיו 2022 ובאביב 2023, לשירות הארכיאולוגי השווייצרי, שפנה למקבילים ביוון ויידע אותם בדבר המציאות.

כבר ב-2011 חתמו יוון ושווייץ על הסכם דו-צדדי על ייבוא, מעבר והחזרה של חפצי תרבות. בהמשך נמסרה הודעה לשגרירות יוון בברן ומשם הדרך בחזרה ליוון היתה קצרה.

בחודש שעבר הושבו ליוון שלושה פריטים נוספים שהוצגו במוזיאון קרלוס שבאוניברסיטת אמורי באטלנטה, אחרי משא ומתן ממושך בין האוניברסיטה לבין משרד התרבות היווני.

חלק מהפריטים הקודמים שהושבו ליוון (צילום: משרד התרבות היווני Greek Culture Ministry(חלק מהפריטים הקודמים שהושבו ליוון (צילום: משרד התרבות היווני Greek Culture Ministry(

העתיקות הן כד מתקופת המינואים, פסל אישה ופסל גבר. הפריטים מגיעים משלושה מוקדים שונים ביוון: כרתים, אפירוס ואטיקה, אך על פי החוקרים יש ביניהם קשר. שרת התרבות לינה מנדוני חתמה על העברת הפריטים ליוון.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: יוון העתיקהשווייץיווןארכיאולוגיה

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: