אא

80 שנה, יותר מ-4,000 הרוגים: סיפורה של "טיטאניק היוונית"

זה היה אחד האסונות הימיים הקשים בהיסטוריה, ואסון הטביעה הקשה ביותר שהתרחש בים התיכון היום (11.2) לפני 80 שנים בדיוק. אז מדוע סיפור טביעה של SS ORIA מול חופי אתונה לא זכה להכרה? זהו סיפורה של "טיטאניק היוונית"

"טיטאניק היוונית" (צילום: Potionkin) "טיטאניק היוונית" (צילום: Potionkin)

בשיאה של מלחמת העולם השנייה, סתיו 1943, הגרמנים פלשו לאיים המזרחיים של יוון (הדרומיים לטורקיה). הם החלו להעביר שבויי מלחמה מהאיים ליוון ומשם למחנות ההשמדה, כאשר ההעברות בוצעו באמצעות ספינות שונות ומשונות, ללא בקרה או פיקוח, תוך העמסת אסירים בכמויות שהספינות לא יכלו לשאת.

חלק מהספינות הוטבעו על ידי בעלות הברית, כשבכל אירוע כזה נהרגו אלפים.

שקעה ועליה יותר מ-4,000 אסירים  (צילום אילוסטרציה: SHUTTERSTOCK)שקעה ועליה יותר מ-4,000 אסירים (צילום אילוסטרציה: SHUTTERSTOCK)

אחת מהספינות שהגרמנים השתלטו עליהן ועשו בהן שימוש הייתה ה-SS ORIA, במקור בעלת רישום נורבגי, מהכלים המרכזיים והגדולים ששימשו לשינוע שבויי מלחמה.

כמעט הגיעה לפיראוס

ממש היום (11.2) לפני 80 שנה, נחרץ גורלה של הספינה שהפליגה מרודוס לכיוון נמל פיראוס שביוון, כשעל סיפונה 4,116 אסירים איטלקים, בהם 161 קצינים ו-3,955 חיילים נוספים, וצוות של 21 חיילים גרמנים ו-22 יוונים. מדובר באחת הטביעות הדרמטיות והקשות בהיסטוריה הימית והקשה מכולן בים התיכון. לשם השוואה, באסון טביעת "טיטאניק" נהרגו 1,517 נוסעים ואנשי צוות, 712 ניצלו.

זמן קצר לפני שהגיעה ה-SS ORIA לפיראוס, נקלעה הספינה לסערה קשה, עלתה על שרטון והתהפכה באי פטרוקלוס, כשהנמל של פיראוס כבר קרוב מאוד. שעות ארוכות חלפו עד שכוחות הצלה על ספינה גוררת הצליחו להגיע למקום, אך אלה הצליחו להציל רק 21 איטלקים, 6 גרמנים, יווני אחד ואת הקפטן הנורבגי של הספינה, שבמקור רישומה היה כאמור של מדינתו.

טטיאניק. הגרסה היוונית לא זכתה להכרה (צילום: Francis Godolphin Osbourne Stuart)טטיאניק. הגרסה היוונית לא זכתה להכרה (צילום: Francis Godolphin Osbourne Stuart)

כיצד הצליחו לשרוד, ומדוע דווקא הם כאשר מרבית שבויי המלחמה טבעו למוות – שאלה זו העסיקה רבות חוקרים ימיים, שגם חשדו כי זהותם של השורדים יכולה ללמד על הטבעה מכוונת של ה-SS ORIA. בגלל שתשובות מדויקות מעולם לא ניתנו על ידי הניצולים, השאלה נותרה פתוחה והחידה נשארה באוויר.

שרידי ה-SS ORIA התגלו ב-1999 על ידי הצוללן היווני אריסטוטליס זרוודיס קרוב לאזור בשם כף סוניו ביבשה, דרומית לאתונה. זרוודיס נחשב למי שגילה לא מעט כלי שייט שטבעו במלחמת העולם השניה, בהם הצוללת הגרמנית U-133 וספינת הנוסעים היוונית SS-HERTHA שטבעה ב-1947 בים האגאי, בזמן שעשתה את דרכה מפיראוס לסלוניקי.

שרידי ה-SS-ORIA נמצאו ב-1999 (צילום: SHUTTERSTOCK)שרידי ה-SS-ORIA נמצאו ב-1999 (צילום: SHUTTERSTOCK)

אז מדוע שקיעתה של SS-ORIA, האסון הימי הקשה בתולדות הים התיכון לא הפכה לסמל כמו הטיטאניק? כמובן שהסיבה המרכזית היא ייעודה של הספינה, שהיתה תחת כיבוש נאצי והובילה אסירים בזמן מלחמה – הבדל תהומי בינה לבין ספינת התענוגות המפוארת שטבעה אחרי שהתנגשה בקרחון, 600 ק"מ מחופי ניופאונדלנד שבקנדה.

ובכל זאת, במרחק 80 שנה, אפשר גם להזכיר את הספינה ההיא, שמהווה היום מוקד משיכה אטרקטיבי במיוחד לצוללנים ביוון.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: שייט

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: