אא

קברניט: אלה הסיבות מדוע אין להתרגש מניסיון ההשתלטות על הקשר של מטוס אל על

אלון פרג, עד לאחרונה קברניט בצי מטוסי הדרימליינר של אל על, מסביר בשיחה עם פספורטניוז מדוע אפסיים הסיכויים של גורמים עויינים להשתלט על מכשיר קשר של מטוס ולהוליך שולל טייסים. "אין אף טייס שיקבל הנחייה לא הגיונית וינחת ביעד עוין"

קוקפיט אל על. צילום: ספיר פרץ קוקפיט אל על. צילום: ספיר פרץ

"אין מה להתרגש מניסיון ההשתלטות על הקשר של מטוס אל על. הסיכוי להצליח להטעות טייסים - אפסי", כך אומר בשיחה עם פספורטניוז אלון פרג, עד לאחרונה קברניט בצי מטוסי הדרימליינר 787 של אל על וכיום מנכ"ל חברת סימפלי פליי המסייעת לאנשים עם פחד טיסה.

כפי שפורסם, גורמים עוינים ניסו להשתלט הלילה על רשת הקשר של מטוס אל על שעשה את דרכו מפוקט שבתאילנד לנמל התעופה בן גוריון. האירוע התרחש מעל הים האדום (באזורי הח'ותים) במהלכו גורמים עוינים החלו לשדר הנחיות שגויות לטייסים. ההנחיות שניתנו לצוות היו שונות מהנתיב והחשש היה שהם מנסים לגרום נזק למטוס או להובילו לאזורים בעייתיים. פוטנציאלית גם לחטיפה מהקרקע. הצוות שהבין שמשהו לא תקין, לא ציית להנחיות ועבר לאמצעי קשר חלופיים לאחר מספר דקות. במקביל, בדק צוות הטייסים מול בקרות אוויריות אחרות במרחב את הנתונים והבין שמנסים להטעותו. המטוס נחת בשלום בישראל.

טייסי אל על. צילום: ספיר פרץטייסי אל על. צילום: ספיר פרץ

פרג מנמק מדוע בלתי אפשרי להוליך שולל טייסים. "בנתיבים האלה שנקראים 'נתיבי ים סוף', טסים בדיוק על אותו הנתיב כל הזמן. בניגוד לנתיבים לארה"ב ולאירופה, בהם אפשר לבצע שינוי למשל בגלל רוחות ומזג אוויר, כאן חייבים לטוס כל הזמן באותו נתיב בגלל שמדובר באזורים בעייתיים שחל איסור לטוס בהם ובאזורים שהם לא לגמרי מוסדרים עם בקרה לא מספיק טובה. נתיב הטיסה כאן הוא מדויק וברור וכל סטייה ממנו חשודה, לכן קל להבין ולתפוס הנחייה שהיא לא לעניין. גם אם מישהו יגיד לטייס לטוס שמאלה והשמאלה הזה זה לתימן, אף טייס לא יטוס לשם".

עד כמה קל לחדור למערכת הקשר של מטוס נוסעים?

"אני מניח שהגורמים העוינים חדרו למערכת הקשר בדיבור, ה-Voice communication ולזה, מספיק מכשיר קשר פשוט שקונים בבסט ביי".

ומה באשר למערכות קשר אחרות במטוס?

"במטוסים של היום יש כל כך הרבה דרכים ליצור קשר. יש מכשירים במטוס המבוססים בחלקם על תחנות קרקעיות, חלקם על מערכות לווייניות ועוד. יש גם את ה-CPDLC ראשי תיבות של Controller pilot data link communications - מערכת דרכה מקבלים מבקר הטיסה הוראות ישירות למחשב של המטוס ולא בדיבור. כדי לחדור למערכת הזו ולהתחזות, נדרשת רמת טכנולוגיה מאוד מאוד גבוהה. וגם אם יצליחו לחדור למערכת הזו, מה שלא סביר, עדיין אין אף טייס שיקבל הנחייה לא הגיונית וינחת ביעד עוין. לכן, אני לא מתרגש ממה שקרה".

מה המסקנה שלך מהפרטים שפורסמו בנושא?

"היום מדברים על להחליף את הטייסים בכל מיני דברים אוטומטיים. מקרים כאלה מחדדים את הצורך ב-Common Sense של הטייס האנושי".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: אל על

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: