אא

"כבר לא נפתח את החרמון בחורף הזה"

המלחמה שיתקה את הצפון שפונה מתושבים - ומתיירים. בראיון לפספורטניוז אומרת מיקי ענבר, דוברת אתר החרמון: "כזה דבר לא היה אף פעם. עברנו מצבים ביטחוניים מורכבים וקורונה, אבל עכשיו לא רואים את האופק. גם כשהכל יסתדר, יקח זמן עד שהתיירים ירצו לחזור לצפון". וגם: היכן עומדים הפיצויים ומהיכן היא שואבת אופטימיות?

אתר החרמון (צילום: אתר החרמון) אתר החרמון (צילום: אתר החרמון)

באתר האינטרנט של אתר החרמון, המצלמות לא עובדות. הנחיות של צה"ל. בעמוד הטיפים למבקרים, תקבלו הוראות לביקור בהר בחודשי קיץ 2023. אתר האינטרנט קפא ביחד עם אתר החרמון.

חודש לפני סוף עונת חורף 2023-2024, אפשר להכריז על מותה של עונת התיירות עבור העסקים בצפון. בחסות המלחמה, ההפסדים הכלכליים אדירים. "אם להיות ריאליים - זה כבר לא יקרה", אומרת מיקי ענבר, דוברת אתר החרמון בראיון לפספורטניוז. "במציאות הנוכחית לא נפתח את האתר בחורף הזה".

מיקי ענבר, דוברת אתר החרמון (צילום: דרור ארצי)מיקי ענבר, דוברת אתר החרמון (צילום: דרור ארצי)

בזמן השיחה שלנו, לפני מספר ימים, מיקי מספרת שיורד שלג באתר. שלג שהיה מאפשר לנו להיות כעת בשיא העונה ובפתיחה מלאה של אתר החרמון, שלג שאף אחד מאיתנו, התיירים, לא יכול לחזות בו, שכן האתר כיום הוא שטח צבאי סגור בשל האיומים הברורים מלבנון ומסוריה. "אפילו במצלמות לא מאפשרים לנו להראות לכם את האתר", היא אומרת בצער. "אלה ההנחיות של מערכת הביטחון".

אתר החרמון. כבר לא ייפתח השנה (צילום: אתר החרמון)אתר החרמון. כבר לא ייפתח השנה (צילום: אתר החרמון)

"רוב העובדים שלנו בחל"ת, וגם אני למרות שאני עובדת", אומרת ענבר. "אנחנו עובדים בצוות אחזקה מצומצם בעיקר כדי לשמור על תקינות הרכבלים והמתקנים, למרות שבכל מקרה לאתר נגרם נזק כשהוא לא פעיל".

ונזק לכיס של העובדים.

"יש לנו 300 עובדים זמניים שמגיעים אלינו כל חורף, תושבי הצפון בעיקר שבונים כל חורף על הפרנסה הזו שלא מגיעה".

עברתם מלחמות וקורונה, זה דומה למה שכבר חווית בחרמון?

"ככה? כזה דבר? לא היה אף פעם. גם ב-2015 היו יירוטים וסגרו, גם ב-2019 סגרו ליום אחד ולמחרת פתחו וחזרו כאילו כלום. עונה שלמה סגורה לא חווינו בחרמון. זה גם הרבה יותר גרוע מהקורונה. כי לא רואים את האופק. גם אם הכל יסתדר יקח זמן עד שהתיירים ירצו לחזור לצפון".

מכה כפולה

חורף בלי חרמון זה לא חורף, וצריך לזכור שהאתר מספק גם מעגלים שניים ושלישיים של עסקים שפועלים סביבו, ממקומות ההארחה ועד למסעדות, בתי קפה, שלל חנויות ועסקים נוספים.

רמת הגולן. שיא העונה, אמור היה להיות עכשיו (צילום: אוריה ואזנה, רשות הטבע והגנים)רמת הגולן. שיא העונה, אמור היה להיות עכשיו (צילום: אוריה ואזנה, רשות הטבע והגנים)

"המון אטרקציות צפוניות סגורות וזה פשוט עצוב נורא", מיקי מספרת. "אני מדברת עם הקולגות, בעלי מלונות וצימרים שחטפו מכה כפולה. גם מצב הרוח ירוד גם התושבים מפונים, וגם כי העסקים משותקים. עין זיוון סגור, מרום גולן, אל רום, בעלי הצימרים, המסעדות, הכל סגור".

מדברים איתכם על פיצויים?

"העניין בטיפול מול המדינה בצינורות המקובלים. אני מעריכה שזה ייקח זמן, אבל האמת שכרגע אין בכלל דיבור רציני בעניין".

''הגדולים ישרדו, הקטנים ייעלמו'' (צילום: אתר החרמון)''הגדולים ישרדו, הקטנים ייעלמו'' (צילום: אתר החרמון)

מיקי מבקשת לשים את הזרקור גם על העסקים הקטנים. "הגדולים שורדים - אבל הקטנים שמניעים את כל הכלכלה, הם - הקטנים האלה, אם לא יטפלו בהם ולא יתנו להם מענה, הם ייסגרו. המדינה צריכה לעזור אחרת תהיה מכה אנושה לתיירות. בקושי התאוששו מהקורונה - ועכשיו המלחמה שלא רואים את הסוף שלה".

אנחנו לא רגילים לשמוע אתכם אנשי החרמון כל כך לא אופטימיים.

"אני רוצה להיות אופטימית, ואני אגיד לך שבשיחות עם האנשים מהאזור אנחנו גם מחזקים אחד את השני. אם יש איזה קרן אור זו היחסים בין אנשי הצפון, אזור מדהים עם אנשים מדהימים שמאוד רוצים לחזור ולהיפגש איתכם".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: אתר החרמוןהחרמוןמלחמה

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: