אא

הנציבות האירופית שלחה רשימת התנגדויות לעסקת רכישת ITA Airways על ידי לופטהנזה

״לופטהנזה ו-ITA מפעילות רשת נרחבת של קווים ממרכזיהן באוסטריה, בלגיה, גרמניה, שוויץ ואיטליה. ללופטהנזה מיזמים משותפים עם יונייטד איירליינס ואייר קנדה עבור קווים טרנס-אטלנטיים וכן עם All Nippon Airways עבור קווים ליפן״ מסבירים את ההתנגדויות בנציבות האירופית

הנציבות האירופית European Commission הודיעה לחברת לופטהנזה (Lufthansa) ולמשרדי הכלכלה והאוצר של איטליה על הערכתה המוקדמת כי עסקת הרכישה המוצעת של שליטה משותפת של לופטהנזה בחברת ITA Airways, עשויה לפגוע בתחרות בחלקים מסוימים ובמספר קווי טיסה מסחריים של נוסעים באיטליה וממנה.

הנציבות מציינת כי היא מודאגת מכך שלקוחות עשויים להתמודד עם עליית מחירים או ירידה באיכות השירותים לאחר העסקה באם תאושר.

כזכור, קבוצת לופטהנזה ביקשה את אישור האיחוד האירופי לעסקת רכישה ראשונית של 41% בחברת התעופה הלאומית של איטליה ITA Airways, שתוביל לרכישה מלאה שלה, אך לנוכח החשש כי הנציבות האירופית לא תאשר את הבקשה עקב פגיעה בתחרותיות בענף התעופה, לופטהנזה הציעה לוותר על סלוטים לטובת חברות אחרות בנמל התעופה לינטה מילנו, נמל הפעילות המרכזי של ITA Airways, והודיעה על כך לנציבות האירופית.

העסקה בה רכשה לופטהנזה 41% מ-ITA Airways תמורת 325 מיליון אירו, וכוללת רכישה עתידית של החברה האיטלקית ב-2026 תמורת 500 מיליון אירו נוספים, ובכלל זה, הוויתורים המוצעים ע"י לופטהנזה, לא סיפקו את הנציבות האירופית, והיא פתחה בחקירה מקיפה של העסקה, עליה פרסמנו בפספורטניוז בחודש ינואר 2024.

החקירה נובעת מהחשש, המובע ע"י גורמים שונים באיטליה ובאירופה כולה, שרכישת ITA Airways ע"י קבוצת לופטהנזה תפגע משמעותית בתחרותיות בענף ותגביר את עוצמת קבוצת התעופה.

״לופטהנזה ו-ITA מפעילות רשת נרחבת של קווים ממרכזיהן באוסטריה, בלגיה, גרמניה, שוויץ ואיטליה. ללופטהנזה מיזמים משותפים עם יונייטד איירליינס ואייר קנדה עבור קווים טרנס-אטלנטיים וכן עם All Nippon Airways עבור קווים ליפן״ מציינים בנציבות האירופית ומוסיפים בהתייחסות כי להשקפתם ״השותפים במיזם המשותף מתואמים על מחיר, קיבולת, תזמון וחלוקת הכנסות.״

כפי שכבר פורסם בפספורטניוז, ב-23 בינואר 2024 הנציבות פתחה בחקירה כדי להעריך אם רכישת המניות של לופטהנזה ב-ITA עשויה להגביל את התחרות בטיסות הנוסעים באיטליה וממנה. הנציבות מציינת כי היא ערכה חקירה רחבה כדי להבין את ההשפעה הפוטנציאלית של העסקה. החקירה כללה, בין היתר, ניתוח מסמכים פנימיים ומידע מפורט שנמסרו על ידי הצדדים ואיסוף מידע ודעות מחברות תעופה מתחרות, שדות תעופה ולקוחות. הנציבות שקלה גם הגשות יזומות של צרכנים בודדים, ארגוני נציגי צרכנים, שדות תעופה, חברות תעופה יריבות ואיגודים מקצועיים המביעים את דעותיהם בעד או נגד העסקה.

כתוצאה מהחקירה המעמיקה, מציינים כעת בנציבות כי ״היא חוששת שהעסקה עשויה: להפחית את התחרות במספר מסוים של קווים קצרי טווח המקשרים את איטליה עם מדינות במרכז אירופה. בקווים כאלה, לופטהנזה ו-ITA מתחרות או יתחרו ראש בראש בעיקר בטיסות ישירות, אך גם בטיסות עקיפות. התחרות בקווים כאלה נראית מוגבלת ומגיעה בעיקר מחברות לואו קוסט, כמו Ryanair, שבמקרים רבים פועלות משדות תעופה מרוחקים יותר״, מציינים בנציבות האירופית ומוסיפים כי העסקה באם תאושר תצמצם את התחרות במספר מסוים של קווים ארוכי טווח בין איטליה לארה"ב, קנדה ויפן. בקווים כאלה, ITA מצד אחד ולופטהנזה ושותפיה למיזם משותף מצד שני מתחרות ראש בראש בטיסות ישירות או עקיפות. ״נראה שהתחרות מצד חברות תעופה אחרות אינה מספקת בקווים אלה״, קובעים בנציבות.

להערכתה, הנציבות מתייחסת לפעילות של ITA, לופטהנזה ושותפי המיזם המשותף שלה כאל ישות אחת לאחר המיזוג והיא עשויה ליצור או לחזק את העמדה הדומיננטית של ITA בנמל התעופה מילאנו-לינאטה, מה שעלול להקשות על יריבים לספק טיסות של נוסעים ממילאנו-לינאטה ואליה ומוסיפים כי מדי שנה, מיליוני נוסעים נוסעים בקווים אלה בעלות שנתית כוללת של למעלה מ-3 מיליארד אירו. ״מטרת הנציבות היא להבטיח שהעסקה לא תוביל להשפעות שליליות עבור לקוחות - צרכנים ועסקים כאחד - במונחים של עליית מחירים או ירידה באיכות השירותים.״

ל-ITA הייתה התחלה מוצלחת לפעילותה וכעת הנציבות מציינת כי היא חוששת שלהסרת ITA כחברת תעופה עצמאית עשויה להיות השפעות שליליות על התחרות בשווקים המרוכזים ממילא. עוד מוסיפים ומציינים באיחוד כי: ״הקווים המעוררים חששות פוטנציאליים מייצגים נתח קטן מסך כל הקווים והנוסעים לטווחים קצרים וארוכים שמשרתים שני הצדדים ושותפי המיזם המשותף שלהם, והחששות הפוטנציאליים אינם משפיעים על הרוב המכריע של הקווים ש-ITA מפעילה.״

ההתנגדויות היא שלב רשמי בחקירה, שבה הועדה מודיעה בכתב לחברות הנוגעות בדבר על ההתנגדויות שהועלו נגדן.

שליחת הצהרת התנגדויות אינה קובעת מראש את תוצאות החקירה. ללופטהנזה ולמשרדי התחבורה והאוצר האיטלקים יש כעת הזדמנות להשיב להצהרת ההתנגדויות של הנציבות, לעיין בתיק הנציבות ולבקש שימוע בעל פה.

הגופים יכולים גם להחליט להגיש סעדים בכל עת של ההליכים עד למועד האחרון לסעד, שנופל כיום ב-26 באפריל 2024.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: ITAIta Airwaysלופטהנזה

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: