אא

פרויקט הנצחה מרגש: "רכבת החיים" מבודפשט לאושוויץ

80 שנה להשמדת יהדות הונגריה: "רכבת החיים" תצא בעקבות דרך נתיב משלוחי המוות מבודפשט לאושוויץ. על הרכבת: שורדי שואה ומאות סטודנטים. וגם: אלה שורדי השואה שעברו את מאורעות 7 באוקטובר ויצעדו ב"מצעד החיים"

תחנת הרכבת Keleti בבודפשט, ממנה תצא הרכבת (צילום: Shutterstock) תחנת הרכבת Keleti בבודפשט, ממנה תצא הרכבת (צילום: Shutterstock)

יום הזיכרון לשואה ולגבורה יחול השנה ביום שני 6.5.24. לקראת יום הזיכרון, תתקיים בבודפשט, בירת הונגריה, פעילות הנצחה ייחודית לציון 80 שנה להשמדת יהדות הונגריה.

בהובלת 80 ניצולי שואה הונגרים ואלפי משתתפים נוספים תתקיים צעדה מבית הכנסת הסמוך למקום הולדתו של חוזה המדינה תיאודור הרצל, עד לטקס בתחנת הרכבת קלטי, משם התבצע המשלוח הראשון של יהודים לאושוויץ-בירקנאו.

לאחר הטקס הרשמי, תצא מתחנת Keleti בבודפשט "רכבת החיים", למסע חינוכי בעקבות נתיב משלוחי המוות מהונגריה. הרכבת תגיע לאושוויץ בליווי מאות סטודנטים הונגרים לאושוויץ, ולאחר מכן הם יצטרפו לאלפי המשתתפים במצעד החיים.

מצעד החיים (צילום: Shutterstock)מצעד החיים (צילום: Shutterstock)

יותר מ-550,000 מיהודי הונגריה נספו בשואה, לקראת סיום מלחמת העולם השנייה. תוך שבועות אחדים, באביב 1944, רוב הקורבנות נרצחו, מרביתם באושוויץ או בצעדות המוות לאוסטריה. כמעט 15,000 נרצחו ביום אחד, ועשרות אלפים נרצחו על גדות נהר הדנובה בבודפשט.

מצעד החיים יתקיים השנה בפעם ה-36 בהובלת יד ושם, ביום שני הקרוב - יום השואה תשפ"ד, 6 במאי 2024. המצעד ייצא ממחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו בקריאה הקבועה "לעולם לא עוד", זעקה שהפכה קשה עוד יותר אחרי אסון 7 באוקטובר, אז מדינת ישראל והעם היהודי עבו את הזוועות הקשות ביותר מאז השואה, מה שהתגלגל לגל חסר תקדים בעוצמתו של אנטישמיות עולמית.

שורדי שואה, שורדי 7 באוקטובר

את מצעדת החיים השנה יובילו 55 שורדי שואה ממדינות העולם, בהם 21 שורדי שואה מהונגריה ושבעה שורדי שואה שעברו את זוועות 7 באוקטובר בישראל: בלהה חיים, סבתו של החטוף שנרצח יותם חיים; דנית גבאי, שהייתה עם ילדיה בקיבוץ רעים במהלך הפיגוע; דניאל לוז מקיבוץ בארי; שמיל ברקו שביתו הופצץ באשקלון; יהודית צמיר מקיבוץ מפלסים; ז'קלין גליקסמן מקיבוץ עין השלושה, וזילי ונקרט, סבתו של עומר ונקרט, שנחטף מפסטיבל נובה.

אתר מסיבת ה"נובה". בני משפחות של הנרצחים יצעדו באושוויץ (צילום: Shutterstock)אתר מסיבת ה"נובה". בני משפחות של הנרצחים יצעדו באושוויץ (צילום: Shutterstock)

לצד שורדי השואה יצעדו מספר חטופים ששוחררו משבי חמאס, לצד משפחות של חטופים ישראלים, משפחות שכולות, ניצולים, פצועים, ראש עיריית אשקלון תומר גלאם וראש המועצה האזורית שער הנגב תמיר עידן.

ניצולת השואה, בלהה חיים: "נולדתי בפולין ושרדתי את השואה. הבטחתי לנכד שלי עולם טוב יותר, אבל לא יכולתי לקיים את ההבטחה הזו. לא תיארתי לעצמי שאבקר באושוויץ, אבל מכיוון שיותם צעד שם, אצעד בעקבותיו".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: יום השואהבודפשטמצעד החיים

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: