אא

בדרך להשגת אפס פליטת פחמן בתעופה: יאט״א מקימה מערך רישום ומעקב בינל׳ של SAF

ארגון התעופה הבינלאומי (IATA) הודיע בכנס ה-AGM ה-80 הנערך בדובאי, ​​כי יקים מערך רישום ייחודי של SAF (דלק בר קיימא) כדי להאיץ את קליטת הדלקים לתעופה בת קיימא על ידי ניהול חשבונות ודיווח רציף על הפחתת פליטות הפחמן. 17 חברות תעופה כבר הצטרפו למיזם החדש

צילום: Shutterstock צילום: Shutterstock

יאט״א (IATA) הודיעה כי תקים מרשם מיוחד כדי להאיץ את קליטת הדלקים לתעופה בת-קיימא (SAF) על ידי ניהול חשבונות ודיווח סמכותי על הפחתת פליטות מ-SAF.

המהלך החדש נחשף היום במהלך כנס יאט״א השנתי -IATA ANNUAL GENERAL MEETING ה-80 במספר.

נזכיר כי, דלק תעופה בר קיימא, ובאנגלית Sustainable Aviation Fuel – SAF, הוא התחליף לדלק הסילוני המסורתי.

17 חברות תעופה, קבוצת חברות תעופה אחת, שש רשויות לאומיות, שלוש יצרניות ציוד מקורי (OEM) ויצרן דלק אחד כבר תומכים ביוזמה החדשה של יט״א שתושק ברבעון הראשון של 2025.

SAF (דלק בר קיימא) צפוי להוות עד 65% מסך הפחתת הפחמן הדרושה להשגת פליטת פחמן אפסית בתחבורה אווירית עד 2050.

"SAF הוא המפתח להפחתת הפחמן של התעופה. חברות תעופה רוצות יותר SAF ועומדות מוכנות להשתמש בכל טיפה ממנו. רישום SAF יעזור לענות על הצרכים הקריטיים של כל בעלי העניין כחלק מהמאמץ העולמי להגביר את ייצור SAF. ממשלות זקוקות למערכת מהימנה כדי לעקוב אחר האיכות והכמויות של SAF בשימוש. יצרני SAF צריכים לחשב במדויק את מה שסופק ופורק פחמן ביעילות. לקוחות ארגוניים חייבים להיות מסוגלים לתת דין וחשבון לשקיפות על פליטות הדלק שלהן וחברות התעופה חייבות להיות בטוחות שהן יכולות לקבל את היתרונות הסביבתיים של ה-SAF שהן רכשו. המרשם יענה על כל הצרכים הללו. בכך, שהרישום יעזור ליצור שוק של דלק בר קיימא עולמי על ידי הבטחה שלחברות תעופה תהיה גישה ל-SAF בכל מקום שהוא מיוצר, ושליצרני SAF תהיה גישה לחברות תעופה ללא קשר למיקומן", אמר ווילי וולש, מנכ"ל IATA.

צילום: Shutterstockצילום: Shutterstock

17 חברות תעופה המשתתפות במיזם

Air Canada
Air France-KLM
All Nippon Airways (ANA)
American Airlines
Cathay Pacific
Delta Air Lines
DHL Group
Emirates
International Airlines Group (IAG)
Japan Airlines
Kenya Airways
LATAM
Malaysia Aviation Group
Qatar Airways
SAS
Singapore Airlines
SWISS
United Airlines

רשויות לאומיות

Brazil-ANAC
Japan-JCAB
Kazakhstan-AAK
Malaysia-CAAM
Singapore-CAAS
Switzerland-FOCA

3 יצרניות המטוסים

Airbus
Boeing
GE Aerospace

יצרנית דלק

World Energy

יכולות

היקף גיאוגרפי רחב: הרישום יאפשר לחברות תעופה לרכוש SAF ללא קשר למקום הייצור. ניתן יהיה לעקוב אחר המאפיינים הסביבתיים המאושרים ולהקצות אותם לחברת התעופה הרוכשת. על ידי הבטחה שהתכונות הסביבתיות של -הSAF מתועדות ומועברות כהלכה בין הצדדים, חברות התעופה והלקוחות שלהן יכולים לדווח על הפחתות הפליטות במדויק, תוך התאמה לכל חובות דיווח ותקנים בינלאומיים.

יישום רחב וניטראליות: המרשם יהיה ניטרלי ביחס לתקנות, סוגי SAF וכל פרט אחר תחת סמכויות שיפוט ומסגרות רלוונטיות, מה שהופך אותו למסוגל לטפל בכל דרישות המשתמשים הללו. כיוזמת, IATA עובדת עם ארגוני הסמכה ויצרני דלק כדי לתקן נתונים לעיבוד יעיל.

ציות לרגולציה: הרישום יסייע לחברות תעופה לעמוד בתקנות כגון תכנית הפחתת הפחמן לקיזוז פחמן לתעופה בינלאומית (CORSIA) ותכנית המסחר בפליטות של האיחוד האירופי, להבטיח עמידה במנדטים של SAF ומתן שקיפות לרשויות בנוגע להפחתת פליטות.

המרשם יבטיח שעקרונות החשבונאות והדיווח המוסכמים של SAF של המגזר יישמרו ומתואמים באופן מלא עם פרוטוקולים בינלאומיים ושיטות עבודה מומלצות בתעשייה. הוא יספק אמצעי הגנה מפני ספירה כפולה ותביעה כפולה; ולהבטיח את חוסר השינוי והשלמות של כל ההתערבויות תחת הרישום.

יעילות עלות: ההשתתפות ברישום תהיה על בסיס החזר עלויות כדי למנוע הוספת חסמי עלויות מיותרים להגברת SAF.

מספר בעלי עניין

הרישום מפותח בהתייעצות עם חברות תעופה, רשויות ממשלתיות, ארגונים בינלאומיים, יצרני OEM, יצרני וספקי דלק, שדות תעופה וחברות לניהול נסיעות ארגוניות.

מפתח וייחודי בין מחזיקי העניין של הפרויקט הוא השתתפות ממשלות במטרה ספציפית לדאוג לעמידה בדרישות של רשויות התעופה האזרחית.

ביאט״א מציינים כי הרשויות הרלוונטיות יכולות לאמת ולאשר תביעות במהירות, לעדכן את מלאי הפליטה הלאומיים ולהתאים את פעולותיהן לסטנדרטים בינלאומיים, כגון אלה שנקבעו על ידי ארגון התעופה האזרחית הבינלאומית (ICAO).

מה זה בעצם SAF ומדוע הוא כל כך חשוב?

הדלק הסילוני המסורתי הוא דלק מאובנים, הנוצר מהתאבנות של אורגניזמים בסביבה מחוסרת חמצן. דלקי המאובנים הנפוצים הם פחם, נפט וגז טבעי, המכילים כמות גדולה של פחמן.

SAF, דלק תעופה בר קיימא, דומה מאוד במבנה הכימי שלו לדלק סילוני מסורתי ממאובנים אך חומרי ההזנה שונים, וביניהם: שמן בישול, פסולת מוצקה — אריזות, נייר, טקסטיל ושאריות מזון, פסולת עץ, צמחים ואצות. ה-SAF המסורתי הוא ביסודו דלק ביולוגי, המופק בעיקר מצמחים ואצות, כשהאוריינטציה המרכזית היא, כמובן, הצבע הירוק, אך דלק התעופה החליפי הוא למעשה תערובת או תרכובת של מוצרים שונים מן החי, הצומח והדומם.

יצרניות SAF שונות מתמקדות בדלק מן הצומח, אך ה-SAF המיוצר כיום מתמקד יותר בחומרים מן החי, וביניהם שמן בישול משומש ושומן פסולת מהחי.

SAF תורם להפחתה משמעותית של כ-65% בפליטת פחמן בהשוואה לדלק סילוני מסורתי שהוא מחליף, בהתאם לחומרי הזנה בני קיימא המשמשים בייצורו, לשיטת הייצור ולשרשרת האספקה לנמל התעופה. עפ"י בדיקות ומבחני ניסוי ניתן לערבב עד 50% SAF עם דלק סילוני ואף לא נדרשים שינויים בתשתית התדלוק עבור מטוס שרוצה להשתמש ב-SAF. כל מטוס המאושר לשימוש בדלק סילוני יכול להשתמש ב-SAF.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: יאט"אIATASAF

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: