אא

מבנה מסתורי התגלה בכרתים. העבודות להקמת נמל התעופה החדש ייעצרו?

מבנה אבן מעגלי בגודל 1,800 מ"ר שכנראה נבנה ב-2,000 לפנה"ס התגלה במהלך העבודות להקמת נמל התעופה החדש בהרקליון. המבנה דומה מאוד לזה שנמצא ברמת הגולן. שרת התרבות היוונית: "יש להגן על הממצא ולהמשיך בחפירות, העבודות על נמל התעופה יימשכו במקביל להגנה על העתיקות, כפי שצריך להיות"

צילום: משרד התרבות היווני צילום: משרד התרבות היווני

הסיוט הגדול ביותר של מתכנני נמל התעופה החדש שהולך ומוקם ליד הרקליון - מתגשם. במהלך העבודות להקמת מערכות המכ"מ בנמל התעופה החדש, נמצא מבנה מעגלי עתיק וייחודי הממשיך אל גבעה סמוך לעיירה קסטלי בכרתים, ליד אתר הבנייה.

המבנה שנמצא (צילום: משרד התרבות היווני)המבנה שנמצא (צילום: משרד התרבות היווני)

המבנה בקוטר של כ-50 מטרים מורכב משמונה טבעות אבן בעובי ממוצע של כמטר וחצי. עם התקדמות החפירה, התגלה מבנה שנראה כמו מבוך, המזכיר מאוד את גלגל רפאים (רוג'ום אל הירי) שנמצא ברמת הגולן. על פי השערות ראשוניות, מדובר במבנה מינואי שהוקם בין 2,000 ל-1,700 לפני הספירה. נזכיר כי חידת המבנה המסתורי ברמת הגולן, הדומה מאוד לזה שנמצא בכרתים (קירות בעובי מטר וחצי) אך קטן יותר (20 מ"ר) מעולם לא נפתרה.

המבנה הדומה ברמת הגולן (צילום: SHUTTERSTOCK)המבנה הדומה ברמת הגולן (צילום: SHUTTERSTOCK)

"גלגל רפאים" הישראלי נמצא ברמת הגולן והתגלה רק לאחר מלחמת ששת הימים וכיבוש האזור על ידי צה"ל. האתר הוזנח במשך שנים רבות, והחפירות המשמעותיות בו החלו רק בשנות ה-80. עד היום לא ברור לחלוטין באיזו תקופה הוקם ומה היתה מהותו.

מה יעלה בגורל נמל התעופה?

על מנת להבין כיצד הממצא החדש תשפיע על המשך העבודות בנמל התעופה החדש של כרתים, התקיימה השבוע פגישה נרחבת בהשתתפות שרת התרבות היוונית לינה מנדוני וסגן שר התשתיות והתחבורה ניקוס טחיאו.

נמל התעופה החדש (צילום: heraklion-airport.gr)נמל התעופה החדש (צילום: heraklion-airport.gr)

במהלך הפגישה הבהירה השרה כי "יש להמשיך במחקר החפירה של הממצא, על מנת שהחופרים יוכלו לפרש אותו, וכמובן לשמור אותו לאור ייחודו". עוד אמרה כי לצד המשך העבודות "יש להגן על הממצא ויש לחפש מיקום מתאים אחר למכ"מ".

נמל התעופה החדש (צילום: heraklion-airport.gr)נמל התעופה החדש (צילום: heraklion-airport.gr)

שרת התרבות פרסמה הודעה רשמית לפיה "מדובר בממצא ייחודי ומעניין שיהיה מוגן לחלוטין". בימים אלה נערכות בדיקות נוספות כדי לנסות ולהבין את הממצא הייחודי ואת הערך שלו. "פרויקט נמל התעופה החדש יימשך במקביל להגנה על העתיקות, כפי שצריך להיות", סיכמה בנחרצות שרת התרבות.

כאמור, עדיין לא ברור למה שימש המבנה וההשערה היא כי מדובר במרכז להקרבת קורבנות בעת העתיקה או לקיום טקסים שונים. מדובר במבנה ראשון מסוגו שנמצא בכרתים ובחינת המתחם תימשך עוד זמן רב, כאשר כעת לא ברור עד כמה יושפעו העבודות על נמל התעופה החדש.

במסגרת העבודות להקמת נמל התעופה החדש של הרקליון כבר נתגלו יותר מ-35 אתרים ארכיאולוגיים.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: נמלי תעופהנמל תעופההרקליוןארכיאולוגיהכרתיםיווןאיי יוון

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: