אא

איך מחליטים על נחיתת חירום? בעקבות המקרים האחרונים: קברניט ארקיע עם התשובות לשאלות שכולנו רוצים לדעת

בעקבות נחיתת החירום הרפואית הדרמטית של אל על באנטליה והנחיתה הטכנית של אייר אירופה ברומא בדרך לישראל: קברניט ארקיע אריאל בר-אשר עונה לשאלות הכי מסקרנות באוויר

צילום: SHUTTERSTOCK צילום: SHUTTERSTOCK

יום אחרי יום, שני מקרים דרמטיים של נחיתות חירום בדרך לישראל. אתמול (א' 30.6) נחתה טיסת אל על בדרך מורשה לנתב"ג באנטליה, בשל מקרה חירום רפואי של נוסעת. היום (ב' 1.7) טיסה של אייר אירופה שעשתה את דרכה לישראל, נחתה נחיתת חירום טכנית ברומא.

בעקבות שני המקרים, ביקשנו מקברניט ארקיע אריאל בר-אשר להשיב לשאלות הכי מסקרנות באוויר.

איך מקבלים החלטה על נחיתת חירום רפואית?

"ראשית כל בודקים אם יש רופא במטוס. אנחנו כורזים ושואלים אם יש רופא על הטיסה. אם הרופא מגיע ומציג תעודת רופא, אנחנו מבקשים ממנו (אם לא עשה זאת עד עתה) לבדוק את הנוסע או את הנוסעת שנזקקים לסיוע רפואי. כך שאם יש רופא - הוא הסמכות ומחכה לו תיק רופא שרק הוא מוסמך לפתוח. בכל מקרה, לדיילים יש גם תיק עזרה ראשונה על המטוס, שהם מוסמכים לפתוח, כדי לספק עזרה ראשונה. הדיילים עוברים קורסי עזרה ראשונה, הסמכה ורענונים תקופתיים כדי לסייע במידת הצורך ועל פי היכולת שלהם".

מה קורה מאותו רגע?

"מתארגנים לנחיתה. אם הרופא אמר שהנוסע לא יכול להחזיק מעמד עד ליעד הטיסה, אנחנו נמצא את נמל התעופה החלופי הקרוב ביותר וננחת שם. במקרה של אל על אתמול, המצב היה חמור ביותר על פי הפרסומים כך שנאלצו באמת לנחות בטורקיה. כמובן שכיום היינו מעדיפים לנחות באתונה במצב כזה אבל כנראה שהמצב לא איפשר זאת. אגב, כיום יש גם דפיברילטור על המטוסים מה שיכול להציל חיים".

קרה לך?

"יצא לי להחזיר את המטוס לנתב"ג כשהייתי בדרך לדובאי בגלל נוסעת שהרגישה לא טוב. במקרה הספציפי הזה בגלל הקירבה והמדינות שבדרך, חזרנו לתל אביב".

"שומרים על קור רוח, מעדכנים את הנוסעים"

אבל החירום הרפואי הוא רק חלק מהסיפור. ממש היום נחתה טיסת אייר אירופה שעשתה את דרכה ממדריד לתל אביב ברומא, אחרי שהוכרז כי על המטוס לבצע בדיקה טכנית בשל תקלה.

"יש כמה רמות של תקלות טכניות", מספר קברניט בר-אשר. "זה יכול להיות תקלה קלה שאז אנחנו ננחת בנמל תעופה נוח, בדומה לחירום רפואי, ויכול להיות חלילה מצב חירום שמסכן את המטוס, את הנוסעים ואת הצוות שהוא MAYDAY - חירום אמיתי אז באמת ננסה לנחות הכי מהר והכי בטוח שאפשר".

מה ההליך על הקרקע בכל אחד מהמקרים?

"בחירום רפואי ימתינו על הקרקע אמבולנס וצוותים רפואיים כדי לקחת את הנוסע או את הנוסעת שחשו ברע להמשך טיפול באופן המהיר ביותר שאפשר. במקרי חירום טכניים וב-MAYDAY אמיתי, ההיערכות שונה ודרמטית".

מעדכנים את הנוסעים בכל מקרה?

"אם יש תקלה שמשפיעה על הנחיתה בדרך כלל כן, נעדכן את הנוסעים. לרוב מהסיבה הפשוטה שהם לא יגיעו ליעדם בזמן והם צריכים לדעת את זה".

איך שומרים על קור רוח?

"יש מקרים שבהם קיים לחץ, אבל ממרומי 13 אלף שעות הטיסה שלי ושל החברים שלי, אנחנו עושים את הדברים בצורה המקצועית והרגועה ביותר שיש. צריך להבין שאת כל התרחישים האלה אנחנו מתרגלים בסימולטורים ובאימונים כך שסטייה לשדה משנה, אירוע כזה או אחר, הם לא אירועים זרים לנו.

לאן אתה ממריא עכשיו?

"ללרנקה, אחרי שכבר טסנו היום לפאפוס וחזרנו. בכל זאת, קיץ".

טיסה נעימה.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: ארקיענחיתת חירוםאל עלאנטליה

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: