אא

חדשה, מלהיבה וקרובה לישראל: זה הזמן שתסמנו אותה כיעד שלכם לחגים

טיסות ישירות ונוחות אל הבירה פודגוריצה הפכו את מונטנגרו למדינה שאם עדיין לא טיילתם בה - זה הזמן. עם מלונות ברמה גבוהה, אטרקציות אקסטרים לצד חוויות משפחתיות וקניות בזול, נופשים ישראלים ירגישו בה כמו בבית

צילום: Shutterstock צילום: Shutterstock

מי שחשב שישראל מוקפת מדינות וים, ראוי שיסתכל על מונטנגרו הקטנה (13,812 קמ"ר, המדינה ה-162 בגודלה בעולם), שחולקת גבול יבשתי עם חמש מדינות: קרואטיה במערב, בוסניה והרצגובינה בצפון-מערב, בסרביה בצפון-מזרח, בקוסובו מהמזרח, באלבניה מדרום ובים האדריאטי בדרום-מערב.

מלאה שכנים, עמוסת עבר מלא בסכסוכים ובקרבות מדממים, ועסוקה היום בשיקום, פיתוח וניסיון להצמיח את התל"ג שמבוסס בעיקרו על תיירות וחקלאות.

מונטנגרו הייתה מדינה עצמאית בשנים 1878–1918 תחת שלטונו של ניקולה הראשון, שכצפוי זוכה ברחבי המדינה לכבוד הראוי במבני ציבור על שמו ומוניומנטים רבים.

אחרי מלחמת העולם השנייה סופחה מונטנגרו ליוגוסלביה, ולאחר שזו התפרקה בתחילת שנות התשעים, נשארה מונטנגרו רק עם סרביה באיחוד פדרלי בשם הלא ייחודי - סרביה ומונטנגרו. בשנת 2006 פרשה מונטנגרו מהאיחוד עם סרביה, והכריזה שוב על עצמאותה. בשנת 2017 הצטרפה מונטנגרו לברית נאט"ו ומאז היא כאמור שואפת להגדיל את התל"ג ולהפוך ליעד מרכזי בין מדינות הבלקן.

מונטנגרו רחוקה מישראל מרחק שעתיים וחצי טיסה ישירה, אותה מוציאה חברת "אשת טורס" בתדירות של 4 טיסות שבועיות.

אנחנו השתכנו במלון "Kings park hotel", אותו רכשה "אשת טורס" בשנת 2023 והוא ממוקם במרכז העיר, פרקטי במיוחד למי שיבחרו בטיולי כוכב סביב עיר הבירה ועם חדרים מרווחים, נוחים ונקיים.

אגם ביוגרדסקה. צילום: אלי שטרןאגם ביוגרדסקה. צילום: אלי שטרן

פודגוריצה Podgorica

התחלנו את הסיור בעיר הבירה, לא מה שאתם מדמיינים מרומא או פריז, אפילו לא סופיה הבולגרית ובטח שלא בודפשט ההונגרית. פודגוריצה היא עיר בירה די מנומנמת, שמבני השלטון בה מרוכזים בין כמה שדרות מפוארות ומתהדרים בכך שהרובה היחיד שתמצאו בסביבה נמצא דווקא בידיהם של מאבטחי שגרירות ארה"ב.

המונגטנגרים, מבחינתם, סיימו את שלב המלחמות.

את ארוחות הערב בעיר אכלנו במסעדת Porto ו-Spaghetti האיטלקיות שמציעות גם ממיטב הדגים, פירות הים והבשר המקומי. ארוחה נוספת סעדנו בסניף הארד רוק קפה, שנפתח לפני שנתיים בלבד והפך יחד עם ברגר קינג לרשתות המזון הבינלאומיות הראשונות שנפתחו בעיר. בהארד רוק מומלץ להתמקד בהמבורגרים ובהערצה של מגוון הגיטרות, החולצות והתקליטים שתלויים על הקיר, גם אם זה לא יעד שאתם פוקדים באופן שכיח בשאר הטיולים שלכם בעולם.

מרכז חיי הלילה קרוב מאוד למלון בו השתכנו, כשנסיעה של כמה דקות תביא אתכם לקניון "Big Fashion" שם תמצאו סניפים של רשתות ענק וגם חנויות בוטיק במחירים משתלמים.

פודגוריצה. צילום: Shutterstockפודגוריצה. צילום: Shutterstock

פארק ביוגרדסקה גורה (Biogradska Gora)

אחרי נסיעה של שעה מפודגוריצה הגענו לעיר קולאשין, שנחשבת לבירת ספורט החורף של מונטנגרו ונמצאת – אי אפשר לפספס את זה – בתנופת בנייה עם מנופים ומשאיות בטון שעובדים במרץ. וכן, זה כולל כמה רשתות יוקרה שעסוקות בבניית המלון שלהם על ההר, שבקיץ הוא מפלט מהחום הכבד ובחורף אימפריה של סקי.

האטרקציה המרכזית של המדינה היא ללא ספק הטבע שלה. חוכמה קטנה כשמדובר במדינה עם שטח שמכוסה ב – 75% הרים ו – 60% יערות. החוכמה הגדולה היא לדעת לשמור ולפקח על הטבע בכדי שיישאר נקי ואקולוגי. במונטנגרו 5 פארקים לאומיים שתופסים 10% משטח המדינה, והם קנאים להם מאוד. בצדק.

20 דקות נסיעה מקולאשין הגענו לאחד הפארקים היפים שיש למדינה להציעה – ביוגרדסקה גורה (Biogradska Gora) – אגם יפהפה עם יער עבות ועצים שטיפסו לגובה שהעין כבר לא רואה.

אגם סקאדר. צילום: אלי שטרןאגם סקאדר. צילום: אלי שטרן

אורך המסלול המעגלי כ-3.5 ק"מ והוא אינו מונגש ולא נוח להליכה, אבל יעניק לכם כמה שעות נהדרות של שקט, טבע, מים צלולים שניתן וכדאי לבדוק אותם ובסיום הסיבוב – כמובן – מסעדה פרקטית שתגיש מנות בסיסיות אבל עם נוף חד פעמי לעבר האגם.

אגם נוסף שיעניק לכם בריחה נהדרת מהעיר ומנה מוצלחת של מים, ציפורים ועצים הוא אגם סקאדר (Skadar lake) שנמצא 40 דקות מפודגוריצה והוא כל מה שאגם החולה שלנו יכל להיות אם היה רוצה.

פארק ביוגרדסקה. צילום: אלי שטרןפארק ביוגרדסקה. צילום: אלי שטרן

ניקישיץ' Nikšić

בדרך מפודגוריצה אל מפרץ קוטור, איזור התיירות המפותח ביותר במדינה וגם אחד היפים בה, עצרנו בתחנה שלפחות עבורי הפילה את הלסת לרצפה.

בעיר ניקשיץ', השנייה בגודלה במדינה, חנכו לפני פחות מחודש אנדרטה המעלה על נס את הידידות ארוכת השנים בין מונטנגרו למדינת ישראל.

מטוס ספיטפייר אמיתי, מהדגם שעוד זכור מטיסות הראווה שהיה עושה בו ידידו הטוב וראש עיריית ב"ש לשעבר, יעקב טרנר, מוצב על גביי קשת מברזל כמו ממריא למעלה, ומקושט בסמל חיל האויר (קשה לפספס את מגן הדוד הגדול) ועם שלט שמסביר איך הגענו עד הלום.

מטוסי הספיטפייר שהגיעו לישראל במלחמת העצמאות עברו גם דרך שדה התעופה בניקישיץ', שם שידרגו אותם בתקווה שיצליחו להגיע לישראל בבטחה.

גם אם אתם לא חובבים גדולים של אנדרטאות או מטוסים, מדובר בנקודת ציון שמבהירה מה חשבו עלינו בעבר מנהיגי המדינה, וכיצד הם מכבדים אותנו גם כיום.

האנדרטה בניקישיץ'. צילום: אלי שטרןהאנדרטה בניקישיץ'. צילום: אלי שטרן

מפרץ קוטור Kotor bay

הנוף של מפרץ קוטור ומפרץ בוקה כאילו לקוחים מסרט אחר, רחוק הרבה יותר מאיזור הבלקן. ההרים שמתרוממים מהים, סירות המפרש השקטות והטבע שמקיף את הים נראה כמו הגירסא המקומית למפרץ האלונג בוויאטנם. ואני מזכיר שאנחנו במרחק של שעתיים וחצי שעות טיסה מישראל.

כשיורדים למפרץ מגלים עיירות מלאות בתיירים שקופצים על כל מקטע בטון שמאפשר רביצה ליד הים. החוף והכביש כאן צרים מאוד, אבל המגוון רחב ועם מעט סבלנות וסיור איטי במפרץ – אין ספק שתמצאו את האווירה שמתאימה בדיוק לכם.

בסמוך למפרץ שוכנת עיר הנמל טיווט (Tivat), שהיתה בעבר מרכז הספנות של יוגוסלביה והיום היא פנינה יוקרתית, עם מלונות פאר, מסעדות שמגישות את כל הטוב שיש למדינה להציע, רחובות נקיים ואווירה בינלאומית.

את הצהריים אכלנו במסעדה של Hotel astoria שהיתה מעולה והתמקדה בדגים, פירות ים, פסטות וסלטים בצבעים עזים שמקושטים בפרחים.

עיירת חוף נהדרת נוספת שראוי לטייל בה היא בודווה (Budva), עם חומותיה העתיקות שכאילו נלקחו מחופי איטליה וחוף הים הצר והצפוף שלה. מומלץ לחובבי היסטוריה, אוכל ויין טוב מול הים.

מפרץ קוטור. צילום: אלי שטרןמפרץ קוטור. צילום: אלי שטרן

צילום: אלי שטרןצילום: אלי שטרן

לובצ'ין Lovćen

יש לא מעט דרכים להרים את האדרנלין במונטנגרו, החל מראפטינג, טיולי אופניים, סקי בחורף, אפילו הימורים בקזינו אם זה מה שמרגש אתכם.

אטרקציה אחת מומלצת במיוחד (אבל חמה מאוד בחודשי הקיץ, קחו את זה בחשבון ותביאו מניפה) היא נסיעה של כ-10 דקות מהמפרץ אל פסגת הר לובצ'ין. העלייה מתבצעת ברכבל סגור וחדיש, שיתגאה בפניכם בנוף של 360 מעלות בין ההרים אל הים. שימוש ברכבל יעלה 13 יורו לאדם לכיוון אחד ו-23 להלוך-חזור).

בקצה העליון של הרכבל תמצאו דק חדש ומושקע, עם נדנדת אינפיניטי ואינסטגרמית, בסמוך למסעדה פרקטית אבל לא זולה וכמובן חנות מזכרות.

אם הגעתם עד כאן, מומלץ שתחגרו חגורה ותעלו אל רכבת ההרים (Coaster ORO) שמשלבת נסיעה בקרוניות קטנות ומהירות שנוסעות על מסלול קבועה ודוהרות בין הסלעים לשמיים. המחיר כאן יהיה 8 יורו לאדם, ותאמינו לי שאם היה פנאי לסיבוב נוסף, סביר שהיתי מתנפל עליו.

צילום: אלי שטרןצילום: אלי שטרן

מחירי חבילות לדוגמא שמציעה חברת "אשת טורס"

2-6/10 ראש השנה 4 לילות

פודגוריצה

מלון *KINGS PARK 4 ע"ב ארוחת בוקר ב-920 $ לאדם בהרכב זוגי
מלון *HILTON 5 ע"ב ארוחת בוקר ב-1019 $ לאדם בהרכב זוגי

בודווה
מלון *ALEKSANDER 4 ע"ב ארוחת בוקר ב-879 $ לאדם בהרכב זוגי
מלון *AVALA 4 ע"ב ארוחת בוקר ב-959 $ לאדם בהרכב זוגי

16-20/10 סוכות 4 לילות

פודגוריצה

מלון *KINGS PARK 4 ע"ב ארוחת בוקר ב-1,079 $ לאדם בהרכב זוגי
מלון *HILTON 5 ע"ב ארוחת בוקר ב-1,169 $ לאדם בהרכב זוגי

בודווה
מלון *ALEKSANDER 4 ע"ב ארוחת בוקר ב-1,079 $ לאדם בהרכב זוגי
מלון *AVALA 4 ע"ב ארוחת בוקר ב-1,109 $ לאדם בהרכב זוגי

מלונות יוקרה

5 לילות, יולי-אוגוסט
HAYAT REGENCY KOTOR BAY מ-1,184 $ לאדם
NIKKI BEACH מ-2,000 $ לאדם
ONLY&ONE מ-4,444 $ לאדם

הכותב היה אורח של חברת "אשת טורס"

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מונטנגרו

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: