אא

תחבורה מתקדמת עם כבוד להיסטוריה: המטרו של סלוניקי שישנה את פני העיר

המטרו של סלוניקי, העיר השנייה בגודלה ביוון, צפוי להיפתח בעוד ארבעה חודשים. מדובר באחד מהפרויקטים התחבורתיים המשמעותיים והשאפתניים שנראו במדינה. במהלך העבודות נתגלו ממצאים ארכיאולוגיים מדהימים שסיפקו הצצה להיסטוריה העשירה של העיר (וגם עיכבו את הפרויקט). כך זה ייראה

מטרו סלוניקי (צילום: emetro.gr) מטרו סלוניקי (צילום: emetro.gr)

זה אולי יישמע לכם מוכר. התוכניות לבניית המטרו של סלוניקי החלה להתגלגל כבר בתחילת המאה ה-20. לא מעטים היו ראשי הערים וגורמי הממשל שרצו לחפור את העיר השנייה בגדולה ביוון מתחת לאדמה ולחבר את צדדיה טוב יותר מהקיים.

תוכניות רציניות ותרשימי תחנות פורסמו כבר בשנות ה-80 של המאה הקודמת, אך העבודות החלו באופן רשמי רק בשנת 2006. המטרה הייתה להקל על עומסי התנועה ולהפחית את זיהום האוויר, כן ממש כמו בתל אביב או בירושלים.

צילום: emetro.grצילום: emetro.gr

התכנון המקורי כלל שני קווים: הקו הראשי באורך של כ-9.6 קילומטרים עם 18 רכבות ו-13 תחנות, והקו המזרחי עם חמש תחנות נוספות. בסופו של דבר בקו הראשון שצפוי להיחנך, אם לא יהיו תקלות של הרגע האחרון, בחודש נובמבר 2024 - יהיו אכן 13 תחנות + תחנת דפו (תפעול) אחת, ואלה הן:

נאוס סידירודרומיקוס סטאת'מוס
דימוקרטיאס
וניזלו
אגיה סופיה
סינטריוואני
פנפיסטימיו (אוניברסיטה)
פפאפי
אפקילידי
פלמינג
אנליפסאוס
פטריקיו
וולגרי
נאה אלווטיה
וכאמור - דפו

צילום: emetro.grצילום: emetro.gr

אגב, המבקרים הישראלים בעיר, אגב, מדווחים על מבנה דומה מאוד של חפירות ועבודות שהיכרנו בשנים האחרונות ועדיין מכירים מתל אביב. גם עבודת המנהרות וגם הקרונות עצמם - הכל דומה מאוד לדנקל.

הפסקת ארכיאולוגיה

במהלך העבודות להקמת המטרו נמצאו ממצאים ארכיאולוגיים יוצאי דופן. תחנת וניזלו, (Venizelos) לדוגמה, היא אחת המרכזיות במטרו, ואחת המשמעותיות ביותר מבחינת הממצאים ההיסטוריים.

במהלך העבודות להקמת התחנה נחשף רחוב רומי עתיק, שהוא אחד הגילויים הארכיאולוגיים החשובים ביותר בעיר. רחוב זה, ששירת את תושבי סלוניקי לפני כ-2,000 שנה, נותר במצב שמור באופן יוצא דופן.

צילום: SHUTTERSTOCKצילום: SHUTTERSTOCK

תחנה נוספת מעניינת היא אגיה סופיה, הנקראת על שם כנסיית אגיה סופיה המפורסמת בעיר. גם כאן נמצאו שרידים רבים מתקופת האימפריה הביזנטית, כולל רצפות פסיפס מרהיבות ושרידי מבנים עתיקים.

וזה לא הכל. במהלך חפירות המטרו, נחשפו כ-300,000 ממצאים ארכיאולוגיים, המהווים תיעוד עשיר להיסטוריה של סלוניקי. בין הממצאים הבולטים ניתן לציין מטבעות, תכשיטים, כלים ביתיים ופריטי אמנות שונים. רבים מהממצאים מוצגים כיום במוזיאון המטרו החדש של סלוניקי, שנבנה במיוחד כדי להציג את המורשת ההיסטורית שנחשפה במהלך הפרויקט.

הגילויים הארכיאולוגיים המשמעותיים השפיעו על קצב התקדמות הפרויקט. כל תחנה דרשה מחקר מעמיק ושימור של הממצאים, מה שגרם לעיכובים בלוח הזמנים המקורי. עם זאת, העירייה וממשלת יוון שיתפו פעולה עם ארכיאולוגים ומומחים לשימור על מנת להבטיח שהממצאים יישמרו בצורה הטובה ביותר - מקרה דומה לזה של נמל התעופה החדש בהרקליון שמתעכב בשל הממצאים במקום.

עתיד מזהיר

בשנים האחרונות נבנו מעט רכבות עירוניות ותחתיות באירופה. מערכת המטרו של המדינות האחרות ישנות ומיושנות, מה שיהפוך את המטרו של סלוניקי לאחת המערכות המודרניות והמתקדמות ביבשת.

הרכבת הקלה של תל אביב. דומה מאוד (צילום: SHUTTERSTOCK)הרכבת הקלה של תל אביב. דומה מאוד (צילום: SHUTTERSTOCK)

פתיחת הקו הראשון של המטרו של סלוניקי מתוכננת לנובמבר 2024, בעוד כארבעה חודשים ואולי אפילו פחות. לאחר השלמת הקווים המרכזיים, מתוכננים קווים נוספים שיחברו את פרברי העיר והיישובים הסמוכים, מה שאמור להביא לשיפור באיכות החיים באזור כולו.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: הרכבת הקלהסלוניקייוון

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: