אא

ממאה אלף ביום ל-60: צניחה במספר הנוסעים בנתב"ג לעומת יולי 2023

מחיר המלחמה: כמות העוברים בנתב"ג הקיץ צלל לממוצע של 60 אלף לעומת 100 אלף ביולי אשתקד, אז נשבר שיא כל הזמן. הישראלים אמנם ממשיכים לטוס, אבל יש להם פחות אפשרויות ובמחירים גבוהים יותר. אבל דווקא במגזר העסקי מנכ"לית חברת אופקים מספרת על מגמה שונה

צילום: Shutterstock צילום: Shutterstock

חופשת הקיץ של שנת 2023 היתה העמוסה ביותר שידעו בענף התעופה הישראלי, שהציג נתונים חסרי תקדים. שנה לאחר מכן ואנחנו כבר במגמה של צלילה במספרים של העוברים והשבים בנתב"ג, ביעדים ובכמות חבילות הנופש שנרכשו השנה על ידי ישראלים.

בחודש יולי אשתקד נרשמה בנמל התעופה בן גוריון תנועה יוצאת דופן של נוסעים יוצאים וחוזרים שהגיעה ל-2.534 מיליון נוסעים, שעברו בשדה בטיסות בינלאומיות.

השנה, כצפוי, המספרים רחוקים מכך עקב המצב הבטחוני שנותר בעינו מה-7 באוקטובר ועד היום, כשרמת הסיכונים משתנה מדי יום וגרמה - במקרים הקיצוניים כמו בהתקפת הכטב"מים מאיראן – להשבתת כלל תנועת המטוסים בנמל.

ממספרים של 2.5 מיליון עוברים ושבים בשנת 2023, השנה בצל המלחמה נרשמו בנתב"ג 945.7 אלף יציאות של ישראלים בלבד, רחוק מאוד משיא כל הזמן אותו חזינו בשנה שעברה.

ביטולי הטיסות מישראל ואליה, וכאמור גם המלחמה והמתיחות הביטחונית, לא מנעו אמנם מהישראלים לצאת לנפוש בחו"ל גם השנה, אבל המגמה היא לא פחות מהתרסקות שפוגעת בראש ובראשונה במשרדי הנסיעות הגדולים, שבאופן שכיח עובדים מול מוסדות וארגוני ענק, שהשנה לאור המצב נמנעו מהזמנת חופשות קולקטיביות לכל עובדי החברה או הארגון.

הלקוח הפרטי המשיך לצאת גם השנה לחו"ל, אך מגוון היעדים שלו הצטמצם משמעותית – תחילה על רקע ביטולי חברות תעופה רבות שבחרו לא לנחות בארץ, ובאופן ישיר פחות גם בעקבות אובדן הביטחון האישי והיחס לישראלים ביעדים פופולאריים מאוד כמו טורקיה, אנגליה, ספרד ומדינות ערב שבעבר היו זוכות לתיירים ישראלים רבים דוגמאת מרוקו ומצרים (בדגש על חצי האי סיני).

בחודש אוגוסט אשתקד, עברו בנתב"ג בממוצע 100 אלף נוסעים, כשהמספרים של אוגוסט הנוכחי מצביעים על ממוצע של כ-60 אלף נוסעים, רחוק מאוד מהנתונים של השנה שעברה.

אחד מגלי ההדף שיוצר היעדר הנוסעים בנתב"ג משתקף גם בבתי המלון בארץ ובעיקר בתל אביב - בחודש יולי השנה תמהיל הלינות הורכב מ-70% ישראלים ו-30% מבקרים מחו"ל. התפוסה מהווה 64%, עלייה לעומת חודשים קודמים.

מתחילת השנה הנוכחית נרשמו כ-3.95 מיליון יציאות של ישראלים לחו"ל לעומת כ-5.75 מיליון בתקופה המקבילה ב-2023. 3.52 מיליון יציאות של נוסעים נעשו דרך האוויר, כ-400 אלף יציאות היו דרך היבשה ו-30.4 אלף יציאות היו דרך הים.

רויטל בן נתן: "במגזר העסקי אנחנו רואים עלייה של 6%"

"אין ספק שקיים הבדל בין יולי 2023 ליולי 2024, הן מבחינת הכמויות והמספרים והן מבחינת ההתנהלות הצרכנית", מסבירה רויטל בן נתן, מנכ"לית חברת אופקים, "רבים מחכים לרגע האחרון עם ההזמנה או ההחלטה אם לצאת לטיול, ישנן חברות תעופה שאינן פועלות בישראל בשל המצב וישנם יעדים שישראלים מעדיפים לטוס אליהם".

איך זה מתבטא במגזר העסקי?

"באופן מעניין, אנחנו רואים התנהלות שונה במגזר העסקי. מבחינת מספרים, במגזר הפרטי אנחנו עדים לירידה של 8% בין 2023 ל-2024 ואילו במגזר העסקי ישנה עלייה של 6%".

רשימת היעדים התעדכנה גם היא מחודש יולי אשתקד.

"אנחנו רואים בבירור את העדפות הישראלים, בין אם זה ניו יורק שרואה גידול של 12% משנה שעברה, או אתונה עם 35%, לרנקה עם 60%, רומא שהכפילה את עצמה ובודפשט עם 25%. לצד אלו, אנחנו רואים למשל את אמסטרדם עם ירידה משמעותית של 50%".

רויטל בן נתן. צילום יחצרויטל בן נתן. צילום יחצ

"עם ישראל רוצה לטוס וצריך לנקות את הראש"

"זו המציאות של ימינו, יש פחות נוסעים כי יש פחות טיסות, יחד עם זה צריכים לזכור שהמחירים הגבוהים ושער הדולר הגבוה מחפים על היעדר הנוסעים", מסביר אמיר הלה, מנכ"ל קבוצת התיירות ג'נסיס, "מבחינת המחזור הכספי באופן יחסי נראה שאנחנו במקום טוב וצריך לזכור שכסוכנים אנחנו עובדים על אחוזים. נכון שיש פחות נוסעים באופן סדיר, אבל שער הדולר הגבוה ומחירי הטיסה הגבוהים חיפו מעט על כמויות הנוסעים היחסית דלילות בנתב"ג".

איך חברת ג'נסיס התמודדה עם נפילת המספרים הדרמטית?

"בג'נסיס, בזכות הפעילות הסיטונאית יחד עם חברת Overseas פתחנו קווים חדשים לליטא ולקרלובי וארי, יעדים שעדיין טסים אליהם באופן ישיר גם היום והקהל הישראלי מאוד התחבר אליהם. זה נתן לנו פחיתה על ההפסד בשנה שעברה, כי אלה יעדים חדשים שמשתלבים עם פעילות הספא הענפה שלנו. ידענו להתגבר על היעדר הנוסעים בנתב"ג בייצור יעדים יחודיים ודיוק עבור הלקוח, וזה עזר לנו לעבור את חודש יולי".

אתה אופטימי לגביי החגים ועונת החורף?

"אני תמיד אופטימי. זה יהיה מאתגר ולא פשוט, אבל עם ישראל רוצה לטוס וצריך לנקות את הראש. הוא צריך התאווררות מסיר הלחץ שיש כאן, ואנחנו מוצאים את זה עבורו. אני מאמין שהחגים יהיו טובים. לגביי עונת החורף, לפחות ביחס לנובמבר – דצמבר ובהנחה שלא יקרה שום דבר חריג, בסופו של דבר נדע לעבור את החורף בשלום".

מנכ"ל ג'נסיס, אמיר הלה. צילום: מיכל הרשקוביץמנכ"ל ג'נסיס, אמיר הלה. צילום: מיכל הרשקוביץ

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: נתב"גג'נסיסאופקים

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: