אא

בלילה מפציצים ומחלצים, בבוקר מטיסים נופשים לכרתים: הצדעה לטייסים הישראלים

המלחמה מצאה את טייסי חברות התעופה הישראליות במציאות בלתי נתפסת. במהלך הלילה הם יכולים להפציץ את האויב או לחלץ פצועים, ולמחרת להטיס את הישראלים לחופשותיהם. קבוצת פספורט בחרה להצדיע לטייסי ישראל ומביאה כאן את סיפוריהם של הגיבורים

טייסים טייסים

המלחמה המתמשכת יצרה מציאות שלא ידענו מעולם.

חלק מהטייסים הישראלים נמצאים בשירות מילואים פעיל ומוצאים את עצמם במצבים מטורפים בהם בבוקר הם יכולים לטוס מעל עזה, ובערב להטיס נופשים לקפריסין, לצאת לטיסה מבצעית בתימן ולמחרת לטוס ללונדון. בשנה מורכבת זו, אנחנו בקבוצת פספורט בחרנו להצדיע לטייסינו הגיבורים, לנציגם מידן בר, יו״ר איגוד הטייסים בחרנו להעניק השנה את מגן ההוקרה השנתי, בערב מיוחד.

ג', קברניט ישראייר
"הצוות הרפואי במסוק הכריז על אחד הפצועים שחילצנו שהוא נפטר, זו התחושה הכי קשה"

ותק: 10 שנים
תפקיד בחיל האוויר: טייס מסוקי חילוץ
מצב משפחתי: נשוי + 2

איך עוברים בין העולמות: "מנסים לא לערבב באותו יום בגלל העייפות, אבל בהחלט יוצא לעבור מהר יחסית ממשימה למשימה. בעזרת מיקוד ותדרוך מתאים עושים את ההתאמות וגם הניסיון עושה את שלו".
מה הכי שונה? "המוכנות לקחת סיכונים. בטיסה צבאית קיימים איומים וסיכונים בלתי נמנעים לעומת טיסה אזרחית בה רמת הסיכון שואפת לאפס".
התקופה שוחקת? "גם מנטלית וגם פיזית. אבל אנחנו רואים חשיבות גדולה בעיסוק שלנו גם במילואים בפינוי פצועים וגם בתעופה האזרחית".
יש זמן לנוח? "בתעופה האזרחית יש את המנוחה המוגדרת בחוק, לעומת זאת העומס המנטלי בתקופה הזו קשה, ומנסים לשים אותו בצד כמה שניתן. עומס הפעילות המצטבר משפיעים בעיקר על הבית שפוגש את אבא הרבה פחות".
הרגע הכי קשה? "כשהצוות הרפואי במסוק הכריז על אחד הפצועים שחילצנו שנפטר עוד לפני ההגעה לבית החולים. זו תחושה קשה לאבד לוחם שלנו ושלא הצלחת לבצע את המשימה".
מה זה בשבילך להיות טייס? "בשבילי זו דרך חיים. יש משמעות גדולה לתפקיד. פרט לכך אני נהנה לפגוש את אנשי הצוות ולבצע את המשימות".
מה אתה אוהב יותר, לטוס מבצעית או להטיס נוסעים? "כל מקום והיתרונות שלו".
ישראייר בשבילך: "משפחה, חברים. מקום שכיף להגיע אליו".
יש לך עוד חלומות? "להמשיך ליהנות מהעבודה, לצאת עם חיוך ולחזור בשלום, ובנימה אישית, אאחל שכל החטופים ישובו לארצנו, שנדע ימים שקטים ושנצליח לחיות בשלום אחד עם השני.

ג', רב סרן וקצין ראשון בארקיע
"אנחנו חיים במציאות הזויה שהורגלנו אליה"

ותק: "מספר חודשים"
תפקיד בחיל האוויר: טייס מסוקי קרב
מצב משפחתי: נשוי + 3

איך עושים את המעבר בין שני העולמות? "לצערי אנחנו חיים במציאות הזויה, זה רק אחד מהם ואני מתורגל בו היטב".
מה הקושי הגדול ביותר? "לרוב הקושי הפרקטי. שלושה ילדים קטנים, בת זוג קרייריסטית וגם מילואימניקית כמוני, יש לנו הרבה בצלחת ואנחנו מבלים לא מעט זמן בתכנון היום או הצעד הבא".
נשחקים מזה? "יש ימים שיותר וכאלו שפחות, ויש ימים שזה מנוחה מהילדים".
יש לך זמן לנוח? "אני אנוח כבר בקבר".
אתה עובד "על אוטומט"? "כשאני עובד מקדיש את כל תשומת לבי למקצוע, מחשבות ברומו של עולם שמורות לכוס יין בערב עם אהובתי".
הרגע הכי משוגע? "מאז 7 באוקטובר המונח 'משוגע' קיבל פרופורציות שונות מכל מה שהכרנו".
הרגע הכי קשה? "להיות בטייסת ולדאוג לשלומם של ילדיי בזמן שעפים טילים".
מה זה בשבילך להיות טייס? "זה המקצוע שלי מאז שהייתי בן 20 זה מה שאני טוב בו ואוהב לעשות, אני טס על חמישה סוגים שונים של מטוסים בצבא ובאזרחות, ואוהב כל אחד מהם".
תעופה אזרחית או צבאית? "זה קצת כמו להשוות בין חתול וסמיטריילר. אין כל כך קשר ביניהם. בעוד שהטסת נוסעים זו עבודה מספקת, השירות כטייס קרב פעיל בחיל האוויר זו חובה שהיא זכות גדולה. כך היה ב-23 השנים האחרונות וכך ימשיך להיות בשנים הקרובות, כל עוד אהיה ראוי למקצוע".
ארקיע בשבילך? "ארקיע ואני שילבנו ידיים ויצאנו לדרך משותפת עם הבטחה לעתיד ארוך וורוד, ואני משוכנע שכך יהיה".
יש לך עוד חלומות? "חלומותיי מסתכמים בלזכות כל יום מחדש באהבתה של אהובתי, ושילדי יגדלו להיות אנשים טובים ומאושרים".

נ', קצין ראשון בישראייר
"שחיקה זה האתגר של כולנו"

ותק: 6.5 שנים
תפקיד בחיל האוויר: טייס מסוק בלק הוק
מצב משפחתי: נשוי + 4

איך עוברים בין עזה ביום ורודוס בלילה? "אני טס על מסוק בלק הוק. מחלץ, מפנה פצועים ומטיס כוחות. עם תחושת שליחות עמוקה, אני חלק בשרשרת של המשימה אולי הכי ערכית מכולן - הצלת חיים. הדיסוננס מטורף. בבוקר נוחת בתוך עזה או בגבול הצפון לפנות פצועים, בצהריים ממריא לטיסה בישראייר, בערב חוזר הביתה, לוקח את הילדים לחוגים ובלילה נכנס למשמרת שמירה בקיבוץ, כי אנחנו גרים קרוב לקו הירוק".
מה הכי קשה? "להצליח להיות נוכח, בעיקר בבית עם האישה והילדים, בלי לחשוב מאיפה חזרתי".
יש זמן לנוח? "לפעמיים הניתוק מהמציאות בזמן טיסת ישראייר הוא בדיוק מה שנדרש. בנוסף, לרוב, איש הצוות, הטייס או הטייסת שאיתי בטיסה הם האוזניים שאליהן אני פורק".
יש זמן למחשבות? "לו"ז הטיסות בישראייר ממש משולב במילואים, וזה המצב. זה תפקידנו. אומר תודה על הזכות להיות חלק משרשרת הצלת חיים, גם כשעולות שאלות".
הרגע הכי משוגע לאחרונה? ״פינוי פצועים מהרצועה מוקדם בבוקר, בצהריים אירחתי בטייסת משפחה שחזרה מהשבי".
הרגע הכי קשה? "חייל שמת לנו במסוק. קרה לי שלוש פעמים במלחמה. תחושת פספוס, החמצה, כישלון, אחריות. אצלי התחושה נשארת לפעמים יום יומיים. מתוך עשרות החיילים והאזרחים שחילצנו, את השלושה שלא הצלחנו להציל אני הכי זוכר".
מה זה בשבילך להיות טייס? "זכות גדולה! אחריות, להרגיש חלק ממשהו גדול. לשרת ולתת שירות".
מה אתה אוהב יותר, לטוס מבצעית או להטיס נוסעים? "לפני הכל אני טייס מסוקי סער. זה מי שאני. זה מה שאני. כל פעם שאני ממריא עם הבלק הוק אני מרגיש את התחושה של לפני 25 שנה בקורס טייס. תחושה דומה יש במטוס איירבוס בישראייר, בעיקר בנחיתות ובהמראות. 70 טון של מכונה מדהימה".
ישראייר בשבילך? "משפחה שיודעת להכיל. אנחנו חברה קטנה יחסית, כולם מכירים את כולם. אני אוהב את זה".

צילום: אלבום פרטיצילום: אלבום פרטי

אל"מ ת', קצין ראשון באל על
"לטיסה קרבית בטייסת וטיסה באל על יש דמיון ויש שוני"

ותק: "9 חודשים, הצטרפתי לקורס הראשון שנפתח באל על לאחר הקורונה"
תפקיד בחיל האוויר: טייס קרב
מצב משפחתי: נשוי + 4

איך עוברים מהפגזות ביום לטיסה לרודוס בערב? "לטיסה קרבית בטייסת וטיסה באל על יש דמיון ויש שוני, הפתרון הוא להתייחס בשיא המקצועיות למה שאתה עושה בכל רגע נתון, בין אם המשימה בבוקר היא להשמיד מטרות חמאס וחיזבאללה ובין אם בערב האתגר הוא להנחית מטוס של 250 טון ולהביא 270 נוסעים בשלום לניו יורק".
מה הכי קשה? "התדירות שבה אנחנו פוגשים את הסיטואציה הזו. כבר מצאתי את עצמי מתוכנן לטיסה "רגועה" לארה"ב, ובטלפון אחד מוזנק לטייסת ועולה על סרבל לטיסה שונה לחלוטין".
זה שוחק? "אותי אישית ולהתרשמותי גם את חבריי בטייסת ובאל על - לא. המשמעות של העשייה מספקת את הכוחות הנדרשים. אנחנו מרגישים שליחות בשני התפקידים.
למשפחות זה אתגר גדול, כשאבא נמצא 3-4 ימים בחו"ל כל שבוע ועוד 2-3 ימים במילואים, לא נותר הרבה זמן בבית. לכן ההצדעה האמיתית היא לנשים ולמשפחות שלנו שמאפשרות זאת".
מספיקים לנוח? "בעולם התעופה האזרחית יש חוקים ברורים ונוקשים לגבי זמני מנוחה, ואין פשרות. זה נכון שהעומס גדול מאוד בתקופה הזו, בוודאי בלחימה כל כך ארוכה, אבל בבטיחות טיסה לא משחקים. לא נתקלתי בבעיה לשלב בין העולמות".
עובדים על אוטומט או שיש מחשבות שצפות? "בוודאי שיש מחשבות, כולנו בני אדם, אבל עם הניסיון שצוברים יודעים להתמקד בטיסה ולנטרל את המחשבות הלא רלוונטיות".
הרגע הכי קשה שהיה לך? "לאחרונה הטסנו משפחות של חטופים לפגישות בניו יורק. הזמנו אותם לקוקפיט והייתה שיחה מרתקת ולא קלה. הם סיפרו על הקשיים ועל החיים שלהם מאז 7 באוקטובר, ואני שיתפתי על המלחמה, ואיך נראים הדברים ממעוף מטוס הקרב מעל עזה. הן משפחות מדהימות וחזקות שעושות הכל למען יקיריהן, זו שיחה שאזכור לנצח, היא חיזקה אותי מאוד והוסיפה למשמעות של העשייה במילואים וכטייס באל על שמאפשר להם להגיע לכל רחבי העולם כדי לספר את הסיפור שלהם".
מה זה בשבילך להיות טייס? "שליחות, מקצוע, תחביב, והעבודה הכי טובה בעולם".
תעופה מבצעית או אזרחית? "עד היום קיים הריגוש והסיפוק להיכנס למטוס ולפעול במטרה להגן על הבית. גם בעבודה באל על יש הנאה וחשיבות אדירה, אבל אני מחובר
בליבי לתעופה המבצעית".
מה זה בשבילך אל על? "האמת, עבודה מעולה שהיא גם כיף ועם אנשים מצוינים סביבך, ממש כמו טייסת אחת גדולה. אבל מעל הכל, לטוס עם דגל ישראל על הזנב, בטח במלחמה, בעיני זו גאווה גדולה. יש לנו תפקיד אדיר להוות הגשר האווירי בין ישראל לעולם, וזו זכות בעיניי להמשיך להשאיר את השמיים של ישראל פתוחים".
יש לך עוד חלומות להגשים? "לקחת חלק במבצע גדול ומוצלח ולהחזיר כבר את כל החטופים שלנו הביתה".

צילום: Shutterstockצילום: Shutterstock

א', טייס ישראייר
"מקווה שיקפיצו אותי לטיסה כדי להביא חטופים ששוחררו"

ותק בחברה: "כ-3 שנים, מאז שהשתחררתי מחיל האוויר"
תפקיד בחיל האוויר: טייס מסוקי חילוץ
מצב משפחתי: נשוי + 3 בנים

איך עוברים בין שני העולמות? "אני טייס מסוק חילוץ ופינוי פצועים, לפעמים בסיכון מאוד גבוה. נכנסים להוציא פצועים מאזורי הלחימה. זה בהחלט סוויץ' שצריך לבצע".
מה הכי קשה? "להתאים את מערכת קבלת ההחלטות לסיטואציה".
זה שוחק? "המעברים דורשים אנרגיות פנימיות, וגם העומס המצטבר מעייף. אבל כשצריך לוקחים כמה שעות או ימים למנוחה, כדי להיות עם המשפחה".
זה מרגיש לפעמים הזוי? "כן. מצד אחד, לפני כמה שעות פיניתי פצועים מלב רצועת עזה, ואחרי כמה שעות אני יושב במטוס וסביבי אנשים עם שקיות דיוטי פרי"
הרגע הכי קשה שהיה לך? "חלק מהמשימות שלנו טייסי המסוקים - קשות מאוד, חלקן מתסכלות מאוד - בעיקר כשבסופן יש חיילים שלא הצלחנו להציל".
מה התכונות הכי חשובות שצריך? "קור רוח, לדעת להדחיק, והיכולת לחלק את הקשב ולהתרכז במה שרלוונטי וחשוב".
מה זה בשבילך להיות טייס? "שליחות גדולה כטייס בקבע ובמילואים. אבל גם להיות טייס בחברת תעופה ישראלית, זו משימה לאומית לא פחות".
ממה נהנה יותר? "אני אוהב לטוס, אבל במילואים זה בעיקר כדי להביא פצועים אז אני מעדיף להיות מובטל במילואים, ולטוס כמה שיותר בעבודה".
ישראייר בשבילך? "זה כמו עוד טייסת. חבורה קטנה של אנשים איכותיים ומפרגנים"
איזה עוד חלום יש לך כטייס? "כטייס מסוקים, שיקפיצו אותי להביא חטופים ששוחררו, ולא חיילים פצועים".

ד', טייס אל על
"באיזו עוד מדינה טייס שלקח נוסעים לחופשה היה יום קודם במטוס קרב צבאי?"

ותק בחברה: 6 שנים
תפקיד בחיל האוויר: טייס קרב
מצב משפחתי: נשוי + 4

איך אתה עושה את המעבר בין הפצצות בעזה לטיסה לרודוס? "שומרים על מרווח זמנים מספק בין המילואים לעבודה, ואם זה צפוף מדי לומדים לתמרן. כל צד מבין את החשיבות של השני".
מה הדבר הכי קשה כאשר עושים את זה? "לפעמים האילוצים מובילים לוויתורים, גם אישיים, וזה מאתגר".
זה לא שוחק? "אני מתגעגע ל'שגרה משעממת' אבל כרגע חשוב להשאיר את השמיים בין ישראל לעולם פתוחים ובמקביל לקחת חלק בפעילות המבצעית ולשמור על הבית".
מתי אתה נח? "בשהיות בחו״ל - גם אם הן קצרות. אני אוהב את העבודה, ויחד עם העובדה שהיא דורשת מיומנות ודריכות, יש בה משהו יציב ומרגיע".
מה הרגע הכי משוגע שקרה לך? "המראה לניו יורק במוצאי שבת באפריל בזמן מטח הכטב״מים מאיראן. כולם עסקו בהוצאת הטיסות מהר וביעילות לפני המטח. עמדנו בזה".
הרגע הכי קשה? "בכל פעם שמתבשרים על חללים נוספים וחטופים שנרצחו בשבי".
מה זה בשבילך להיות טייס? "פריווילגיה גדולה. הגשמת חלום ילדות".
לטוס מבצעית או להטיס נוסעים? "אי אפשר להשוות. אלה מקצועות שונים. גם וגם".
אל על בשבילך? "אי של יציבות בעולם התעופה".
הכי הזוי? "כשאני נמצא בנמלי תעופה בעולם ורואה טייסים של חברות זרות ואני תוהה לעצמי באיזו עוד מדינה הטייס שהרגע הטיס נוסעים לחופשה היה יום קודם במטוס קרב".
יש לך עוד חלומות להגשים? "כרגע יש לי רק חלום אחד: שכל אנשינו בשבי חמאס יחזרו הביתה".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: טייסיםארקיעאל עלישראייר

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: