אא

בעקבות הההמלצה של סוכנות הבטיחות האווירית: האתגר של אל על

לאחר סוף השבוע שהותיר רבים בעולם התעופה מופתעים, גורם בענף צופה תקופה עמוסה במיוחד בחברת התעופה הישראלית בעקבות ביטולי הטיסות של חברות התעופה האירופיות

אל על. צילום: שאטרסטוק אל על. צילום: שאטרסטוק

לאחר ההסלמה במצב הביטחוני וחיסול נסראללה, שבעקבותיהם פורסמה הודעת הנציבות האירופית וסוכנות הבטיחות האווירית של האיחוד האירופי (EASA) שמציינות כי הן עוקבות מקרוב אחר המצב במזרח התיכון והשפעתו על התעופה האזרחית בעקבות הההסלמה בין ישראל לחיזבאללה, וממליצות שלא לטוס מעל המרחב האווירי של ישראל ולבנון עד ה-31.10.24, נראה כי ענף התעופה בישראל בפני תקופה מאתגרת במיוחד מהרבה מאוד היבטים תפעוליים.

החדשות הטובות הן כמובן שנסראללה חוסל, אבל עמו כאמור ההודעה שממליצה לכל חברות התעופה שחברות בארגון EASA, שהן למעשה כל חברות התעופה האירופיות שלא לטוס לישראל, הנחייה חסרת תקדים.

בכירים בענף צופים כי הגופים המדיניים בהם רשות התעופה האזרחית, ינסו לשנות את ההנחיה או לפחות לצמצם את התקופה.

ההנחיה הזו תופסת את אל על ימים בודדים לפני ראש השנה כאשר למעשה הקיבולת של אל על כבר מלאה ואין מושבים למכירה ועתה למעשה החברה עוברת למצב מורכב עוד יותר.

בנוסף נמסר מהגורמים בענף כי בהיבט התפעולי, אל על חולקת את צוותיה עם חיל האוויר. הטיסות כרגע פועלות כסדרן, כולל טיסות סאן דור, שמופעלות על ידי חברת קלאס ג'ט האירופית. הטיסות מנוטרות ולא פשוט להפעיל אותן: חלק מהצוותים מגויסים בצווי 8 לפעילות של חיל האוויר, ולמעשה החברה עובדת במתכונת "מתגלגלת". מה שיכול לפגוש את החברה בקצה.

נראה כי אל על לא תוכל לבצע טיסות חילוץ, לא טיסות מיעדים באירופה ולא מיעדים אחרים רחוקים בעולם. לחברה אין מטוסים ואין צוותים, "אין אפשרות להוסיף פעילות כלשהי בשל מגבלת הצוותים."

במידה ותהיה אפשרות, החברה תתגבר את היעדים הקצרים: אתונה ולרנקה וגם זאת לאחר משא ומתן עם חיל האוויר, כדי לראות איך אפשר בכלל לייצר איזושהי הזדמנות להוסיף את אותן הטיסות. מכאן באה ההמלצה המאוד זהירה, להפנות נוסעים לשם. ההמלצה היותר חמורה היא שכל מי שנמצא ביעד נופש, שיעריך את השהייה שלו ביעד. אבל מי שחייב לחזור שינסה להגיע ללרנקה או לאתונה.

גם משרד התחבורה צפוי להוציא הודעה כזאת, כפי שכבר הודיע בעבר, שהתגבורים יהיו, אם בכלל מאתונה ומלרנקה.

מצויין כי חשוב שלא לפנות למוקד של אל על, המקומות הבודדים בתעדוף. הדרך הפשוטה ביותר והיעילה ביותר להירשם להמתנה זה דרך סוכני הנסיעות. משום שאי אפשר לעשות את הדבר הזה ולאשר את זה דרך האתר. הכל בניהול ידני מאוד מורכב. התעדוף נעשה לצווי 8 לאחר שמאומתים עם משרד הביטחון. זאת בנוסף למקרים הומניטריים, דחופים ולצרכים מדיניים.

יחד עם זאת, אל על עושה את כל מה שניתן כדי לתת פתרונות ולייצר עוד טיסות, אבל בהיקפים לא רבים. בהקשר הזה, ה"האבים" נמכרים במחיר קבוע וזול אבל אין מקומות. יש טיסות עם עשרות אנשים ברשימות המתנה.

ייתכן ויבוטלו טיסות ביעדים רחוקים יותר כדי להפוך אותם לטיסות לאתונה וללרנקה, אבל זה עוד לא המצב.

אל על מקפידה כל העת להיות זהירה מבחינה ביטחונית גם בבחירת היעדים אליהם מפעילה טיסות ובאם יהיה צורך תשנה אותם על פי הנחיות משרד הביטחון, כמו כן אם יש צורך להסית טיסה, להמתין, קיים ציוד בעל מערכות הגנה.

הסיכון הגדול הוא לא כאשר המטוסים באוויר, אלא כאשר המטוסים על הקרקע: סיכון מרסיסים או משברים של ירוטים. לכן החברה דואגת בכל עת לפיזור המטוסים ולהקטנת הסיכונים בכמה שיותר רוטציות מטוסים שיעלו וירדו ויעלו וירדו. לכן, גם תעופה אזרחית תוך כדי פעילות של חיל האוויר במרחב האווירי מצריכה תיאום ברמה של "פינצטה". נמסר עוד מהגורם בענף.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: אל על

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: