אא

חילוץ אלפי הישראלים שתקועים בחו"ל, שאטל ימי והרקולסים - לאן נעלמו ההבטחות?

במהלך החודש האחרון הבטיחה שרת התחבורה סיוע לנוסעים הישראלים התקועים בחו"ל. עכשיו כאשר מגיע רגע האמת בו אלפים תקועים בלי טיסות לארץ, אין שאטלים ימיים, אין מטוסים שהובטחו. משרד התחבורה: "יש חמ"ל, מחר יהיו יותר מושבים פנויים מלרנקה"

עומס נמל תעופה לרנקה. צילום: פספורטניוז עומס נמל תעופה לרנקה. צילום: פספורטניוז

"פועלים לתגבר את ההאבים מלרנקה ואתונה לצד פתרונות נוספים ומגוונים". כך הבטיחה רק ביום ראשון (25.8) השבוע שרת התחבורה מירי רגב, בעוד פוטו-אופ, צילום מתוכנן ומתוזמן בנמל אשדוד כאשר לראשה קסדה ולגופה אפוד זוהר. "משרד התחבורה מרכז מאמץ לתגבר את ההאבים התעופתיים בלרנקה ובאתונה לצד פתרונות נוספים ומגוונים".

ההצהרה התורנית מגיעה אחרי הצהרה (ופוטו-אופ) נוספים מתחילת החודש אז הצהירה השרה כי "אם נראה שלא יהיו מספיק מושבים בחברות התעופה הישראליות, נתגבר את ההאבים בטיסות של חיל האוויר ושאטל ימי כדי להחזיר את הישראלים לישראל". השרה ציינה כי השאטלים והפתרונות החלופיים האחרים ייכנסו לפעולה בתוך יומיים: "מלרנקה ומאתונה אפשר יהיה להגיע לישראל". ראו בעניין זה ספציפית את תגובת משרד התחבורה בסוף הכתבה.

דוברות משרד התחבורהדוברות משרד התחבורה

ובכן, רגע האמת הגיע השבוע ובעקבות החשש מהסלמה לאחר סיכול מתקפת חזבאללה על ישראל, נכנסנו לעוד סחרור של ביטולי טיסות על ידי חברות התעופה הזרות, מה שהביא לעומס בלתי אפשרי על חברות התעופה הישראליות (וגם לזעם על מחירי הטיסות שזינקו). נכון, השרה אמרה גם את הידוע לכל - כי מי שטס בימים אלה צריך לקחת בחשבון שייתקע בחו"ל, אבל בנשימה אחת הדגישה כי המדינה תעזור להחזיר את הישראלים ארצה.

ישראלים תקועים בנמל התעופה של לרנקהישראלים תקועים בנמל התעופה של לרנקה

יש לציין גם כי בשל היותנו מצויים בשבוע האחרון של אוגוסט, כאשר המוני ישראלים מבקשים להגיע לארץ, מתקשות החברות לתגבר את הקווים ללרנקה ולאתונה, ומצליחות לעשות זאת בטיסות בודדות בלבד.

את רצינות כוונות משרד התחבורה אפשר היה להריח כבר בתחילת החודש, כאשר ב"מנו ספנות", חברת הקרוזים הישראלית, לא שמעו ולא קיבלו כל פנייה ממשרד התחבורה בבקשה להפעיל שאטלים ימיים. גם מטוסי הרקולס של חיל האוויר לא גויסו למשימה, עד עתה.

בינתיים, אולי צריך להזכיר לכבוד השרה, אנחנו נמצאים בזמן אמת. בשיאו של עוד משבר תעופתי, זה שלגביו ניתנו ההבטחות האמורות - בדיוק. די בלראות את התמונות של המוני הישראלים השרועים על רצפת נמל התעופה בלרנקה כדי להבין באיזה מצב אנחנו נמצאים, כדי להבין כי זה בדיוק הזמן ליישם את ההבטחות.

למרבה הצער, פעם אחר פעם התחושה היא כי לתמונות יחסי ציבור והודעות לעיתונות יש זמן, אך למעשים ולסיוע אמיתי לישראלים שבמצוקה - כנראה שזה פחות חשוב. כי בכל זאת, יש לשרה טקס חגיגי ל-7 באוקטובר שחייבים לעבוד עליו.

תגובת משרד התחבורה

"משרד התחבורה פועל סביב השעון כדי לספק מענה לישראלים הנמצאים בחו"ל בעקבות המצב הנוכחי ומבקשים לשוב ארצה. בעקבות פגישת השרה עם מנהלי חברות התעופה הישראליות, הוחלט על הקמת ההאבים התעופתיים ותגבור הטיסות משם לישראל, וזאת, כדי להחזיר את הישראלים הביתה בהקדם האפשרי.

סוגיית השאטלים הימיים נבחנה כאשר משרד התחבורה ורספ״ן בחנו את הכדאיות והזמינות של הפתרון. עם זאת, ההתייחסות להפעלת השאטלים היא במצב של סגירת השמים מה שכרגע לא קורה.

יצויין כי שרת התחבורה מירי רגב, מנכ״ל משרד התחבורה, משה בן זקן, מנהלי הרשות לתעופה אזרחית ורשות שדות התעופה הצהירו ופרסמו הודעות לאזרחי ישראל כי חרף העובדה שהשמים פתוחים עלולים להיווצר עיכובים בחזור לישראל וכי היוצאים עושים זאת על אחריותם ובידיעה כי כך עלול להתרחש.

שרת התחבורה פנתה לשר הכלכלה ולשר האוצר על מנת שיפעילו את סמכותם בסוגיית המחירים וכן הפצירה במנהלי חברות התעופה לבל יפקיעו מחירים וינצלו את המצב.

המשרד מנהל חמ״ל בשיתוף משרד החוץ ועושה כל מאמץ להבטיח שכל הישראלים ישובו ארצה בצורה הבטוחה והמהירה ביותר.

יצויין כי יש עשרות טיסות ללרנקה ואתונה וכבר ממחר יהיו יותר מושבים פנויים. החברות מאוששות את לוח הטיסות לאחר סגירת השמים הזמנית שנועדה לאפשר את תקיפת המנע של חיל האויר.

משרד התחבורה ממליץ להכנס לאתרים של חברות התעופה, או להעזר בסוכני נסיעות. יש מגוון מחירים בהתאם לשעות הביקוש ולמצב התפוסה.

עוד נוסיף כי חברות התעופה הזרות המפעילות טיסות מיעדים אלו (אגיאן טוס ובלובירד) חידשו את פעולתן. מערך האבטחה והבידוק הביטחוני בלרנקה ואתונה תוגבר כדי לתת מענה לטיסות ולהבטיח את שלומם של הנוסעים.

אנו מבינים את חוסר הנוחות שנגרם לנוסעים ופועלים להגדיל את כמות הטיסות ולאפשר לחברות התעופה לחזור לישראל תוך הדגשת הצעדים שאנו נוקטים לשמירת בטיחותם ובטחונם של הנוסעים וכלי הטייס אשר עומדים בראש מעייננו".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מירי רגבשאטלשרת התחבורה

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: