אא

האומנם? באוצר מעריכים שהמדינה תכניס ב-2025 כ-750 מיליון שקל מתיירים בשל הפטור ממע"מ

כפי שזה נראה כרגע התיירים לא יחזרו לישראל לפני 2026, למשרד האוצר כדווקא יש מציאות משלו, כאשר מבחינתו ללא מלחמה "פוטנציאל הגבייה עומד על כ-2.5 מיליארד שקל"

תל אביב. צילום: shutterstock תל אביב. צילום: shutterstock

במשרד אוצר ככל הנראה לא ממש הפנימו את האת מציאות העגומה בה שרוי ענף התיירות הנכנסת לישראל שלמעשה לא קיים כאן כמעט לחלוטין, או שאוליי דווקא יש להם מידע סודי שבתעשיית התיירות עדיין לא מודעים אליו.

קשה להבין מדוע ההחלטה של האוצר לקדם את ביטול הפטור ממע"מ לתיירים דווקא בתוך המלחמה הרב זירתית שבה נמצאת ישראל כשנה, כאשר התיירים הפסיקו כמעט לגמרי להגיע לארץ.

באוצר מציינים במסמך של ״הגברת היעילות המשקית בענף התיירות״ שורת נימוקים מדוע דווקא כן צריך לבטל את הפטור ממע״מ לתיירים.

באוצר כותבים בין השאר כי: "פוטנציאל הגבייה עומד על כ-2.5 מיליארד שקל, אולם, בהתחשב ברמת התיירות הנמוכה בגלל המלחמה, תוספת =הכנסות המדינה ממסים צפויה לעמוד על כ-750 מיליון שקל בשנת 2025. בטווח הבינוני, בהנחה שהתיירות חוץ תחזור להיקפה בשנת 2019, צפויה תוספת גבייה של הסכום המלא".

עוד מציינים במסמך כי: "מניתוח של אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר ומניתוח דומה שנערך על ידי בנק ישראל, עולה כי סך ההשפעות החיצוניות הקשורות לענף התיירות הזרה אינו חיובי ואינו מצדיק סבסוד ממשלתי (או תמיכה דרך הטבות מס ייעודיות). בנוסף, ביטול הסבסוד צפוי אמנם להפחית בשיעור מסוים את היקף התיירות הזרה לצד פגיעה בתוצר הריאלי של ענף התיירות. אך הגידול הצפוי בהכנסות המדינה הוא גדול פי כמה, כך שבסך הכל ביטול הפטור יביא לגידול של כ-300 מיליון שקל בתוצר הריאלי של מדינת ישראל.

עוד יצוין, כי בהשוואה לאלטרנטיבות אחרות לגיוס הכנסות מדינה, ביטול מע"מ 0 על תיירות צפוי לתמוך בקצב צמיחת המשק בהשוואה להעלאת מיסים כגון מס הכנסה או מס חברות שצפויים להאט את קצב צמיחת התוצר".

באוצר אף סבורים כי: "על פי עבודת המחקר, בעקבות ביטול הפטור, צפויה עליה במחירי חבילה ממוצעת לתייר בכ-96 דולר. עליה זו במחיר צפויה להוביל לירידה של כ-2.2% במספר התיירים הזרים ביחס לפוטנציאל התיירים התיאורטי שהיה עשוי להגיע לישראל מידי שנה. עם זאת, לאור קצב הגידול הטבעי של מספר התיירים הנכנסים לארץ, לא צפויה פגיעה ריאלית בענף".

בענף התיירות מותחים ביקורת קשה על אנשי האוצר ואומרים בין השאר: "הם מנותקים, לא מבינים את המצב. חיים על העבר, לא מבינים שבעקבות המלחמה במקרה הטוב אולי בשנת 2026 נראה את התיירות מתחילה לחזור לישראל. זה לבצע שיקום מחדש, ממש להחיות את התיירות הנכנסת מחדש. הוספת המע"מ תפגע במקום לעזור, זה חא מהלך שיכול לעודד תיירים להגיע כאן אחרי שהכל ירגע".

נזכיר כי דו״ח מיוחד שהכינו המלונאים, בשנה שעברה עוד לפני המלחמה, קבע כי הדו״ח של ד"ר אסף אילת ומתן גדליהו שנעשה עבור התאחדות המלונות קובע כי: "ביטול הפטור יעכב משמעותית את השתקמות הענף, פגיעה של מיליארד שקל. בפרט לאור התמריצים הניתנים לתיירות במדינות אחרות. גם אם ישנה הכוונה לבטל את הפטור ממע"מ, הדבר צריך להיעשות בעיתוי שבו הענף אינו במשבר, ותוך מתן תמריצים חלופיים לענף נוכח תרומתו לכלכלת ישראל".

עוד נטען בדו״ח כי: "בניגוד לנטען על ידי התומכים בביטול הפטור, לביטולו צפויה להיות השפעה מהותית על כמות התיירים ועל הפדיון מתיירות. הטענה לפיה הפגיעה תהיה מזערית אינה מבוססת, ומושתת על ניתוח כלכלי המטה את ההשפעה כלפי מטה. תחת הנחות סבירות, כמות התיירים עשויה להצטמצם ביותר מ-5% תוך ירידה של מעל מיליארד שקל בפדיון״.

יצויין כי שר התיירות, חיים כץ, נלחם הכל עת בכוונת האוצר לבטל את הפטור ממע"מ לתיירים.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: משרד האוצרמשרד התיירות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: