אא

ה-7 באוקטובר – שנה ליום הנורא בתולדות המדינה

המחירים הכבדים ששילמנו ונמשיך לשלם בעקבות היום הארור, הן בחיי אדם והן בהשלכות הביטחוניות, החברתיות והכלכליות במגוון תחומי החיים, כולל בענפי התעופה והתיירות

נתב"ג במלחמת חרבות ברזל. צילום: ספיר פרץ נתב"ג במלחמת חרבות ברזל. צילום: ספיר פרץ

ה-7 באוקטובר 2023 היה היום הנורא בתולדות מדינת ישראל. שנה עברה ואנחנו ממשיכים ונמשיך לשלם מחירים כבדים.

המחיר הכבד ביותר שלנו התרחש כמובן בטבח הנורא של ה-7 באוקטובר, שמחת תורה תשפ"ד, בו נרצחו ונהרגו 1,145 ונחטפו 251 ישראלים וזרים בשטח מדינת ישראל. יתר על כן, ה-7 באוקטובר יירשם לדיראון עולם בתולדותינו, שכן נאלצנו לצאת בעקבותיו למלחמה עם ארגוני הטרור ואויבינו ברחבי המזרח התיכון, ועד עתה נהרגו כ-750 חיילים (כולל ב-7 באוקטובר 2023) ונפצעו כ-18,500. ועדיין לא ציינו את 140,000 העקורים, שנאלצו לפנות את בתיהם בעוטף עזה ובגבול הצפון.

מחירים כבדים ויוצאי דופן שילמנו בשנה האחרונה, וככל הנראה נמשיך לשלם גם בעתיד, הן בחיי אדם והן בהשלכות הביטחוניות, החברתיות והכלכליות במגוון תחומי החיים, כולל בענפי התעופה והתיירות.

די אם נבקר בימים אלה בנתב"ג כדי שנבין את עוצמת השלכות ה-7 באוקטובר ומלחמת 'חרבות ברזל' על ענף התעופה. מרבית חברות התעופה הבינלאומיות, כמעט כל האירופיות וכל האמריקניות, הפסיקו לטוס, באופן קבוע או לעתים מזומנות, בקווים לישראל, וחלקן, כמו: יונייטד איירליינס, אמריקן איירליינס ואייר קנדה, אף דחו את חזרתן לארץ למועד לא ידוע. למזלנו, חברות התעופה הישראליות, אל על, ישראייר וארקיע, לא הפסיקו לטוס אף ליום אחד, שומרות על שמיים פתוחים בישראל ומתגברות את פעילותן נוכח היעדר חברות זרות בנתב"ג. בהקשר זה ראויות לציון מיוחד חברות התעופה האמירותיות, פליי דובאי ואיתיחאד, שכמעט לא הפסיקו פעילות בתקופת המלחמה ואף מוסיפות להפעיל את שירותיהן בימי המתיחות הנוכחיים.

הענף שנפגע במיוחד ובצורה הקשה ביותר הוא ענף התיירות הנכנסת.

ה-7 באוקטובר ומלחמת 'חרבות ברזל' חיסלו כמעט לחלוטין את התיירות הנכנסת. ואיזה תייר יבוא לבקר במדינה במלחמה, כשבכל העולם מתפרסמות התרעות על סכנת הביקור בישראל? בחודש השיא של השנה, חודש אוגוסט, נרשמו פחות מ-70 אלף כניסות של זרים לישראל, ורובם המוחלט לא הגיעו לביקור תיירותי.

גם התיירות היוצאת נפגעת מהשלכות המלחמה, במיוחד בימים אלה, כשגם חברות תעופה זרות, שחזרו לפעול בקווים לישראל בתקופת הרגיעה היחסית, שבו והפסיקו את פעילותן, וכמובן, ישראלים רבים נפגעו, כשטיסותיהם לחו"ל בוטלו, וחמור מכך, אלפים רבים נותרו תקועים ברחבי העולם, כשטיסותיהם חזרה לארץ בוטלו, ולמרות מאמצי החילוץ של חברות התעופה הישראליות, רבים נותרו עדיין ללא פתרון.

היבט נוסף, עליו ראוי לתת את הדעת, ושמענו לא מעט עדויות בנידון: היחס אל התיירים הישראלים ברחבי העולם.

במדינות רבות, במיוחד באירופה, תיירים ישראלים אינם מתקבלים בעין יפה, וזאת בעיקר נוכח ההפגנות העוינות והרוח הפלסטינית המשתלטת על המרחב הציבורי במקומות רבים. תיירים ישראלים מותקפים מילולית ואף פיזית, ורבים נאלצים להסתיר את מוצאם או להתרחק מאזורים הומים.

ענף נוסף, שנפגע באופן חלקי, הוא ענף המלונאות.

רשתות המלונאות והמלונות הגדולים נפגעו במידה מועטה, או לא נפגעו כלל, כיוון שעל היעדר תיירים ונופשים חיפו משמעותית מפוני עוטף עזה וגבול הצפון, ומלונות, שהשכילו להתאים את מבנה העלויות שלהם לאירוח המפונים, יצאו נשכרים. לעומת זאת, מלונות רבים, במיוחד קטנים וייחודיים, המבוססים בעיקר על אירוח תיירים או זוגות, נפגעו קשות בעקבות המלחמה ומדשדשים לקראת עתיד לא ברור. ונראה שהתופעה תלך ותתעצם, גם במלונות שעד עתה נהנו מאירוח מפונים, כל עוד תימשך המלחמה והמתיחות באזור, והתיירים הזרים לא יגיעו לבקר בישראל.

מורי דרך. צילום: shutterstockמורי דרך. צילום: shutterstock

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: 7 באוקטוברתיירותתעופהמלונאות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: