בעקבות מערבולות האוויר האחרונות: כל מה שרציתם לדעת עליהן ומדוע נגרמות
תופעת כיסי האוויר, או המערבולות, איננה תופעה חדשה, אך היקף הטיסות גדל משמעותית בשנים האחרונות, ומרבית הנפגעים בתקופה האחרונה לא הקפידו על ההוראות ולא נותרו ישובים וחגורים במהלך כל הטיסה
בתקופה האחרונה התרחשו כמה וכמה תקריות, בהן נפצעו נוסעים עקב מערבולות אוויר, או כפי שהן נקראות "כיסי אוויר", במהלך טיסה. רק בשבועיים האחרונים שמענו על פציעות של נוסעים ואנשי צוות בטיסות של לופטהנזה ו-SAS, ורובנו זוכרים את הנפגעים הרבים, כולל נוסע שנפטר, בטיסה של סינגפור איירליינס מלונדון לסינגפור בחודש מאי האחרון. מרבית הפגיעות נגרמו עקב אי הקפדה של הנוסעים להיוותר ישובים וחגורים במושביהם משך כל הטיסה.
כל התקריות והפציעות נגרמו כתוצאה של טלטלת המטוסים עקב מערבולות אוויר. הנושא מלווה את ענף התעופה מאז ומתמיד, ונשאלת השאלה: האם התופעה החמירה לאחרונה ומה הסיבה?
לרוב הדעות, התופעה לא גדלה. מספר הטיסות גדל, ולכן מספר האירועים גדל, אך המטוסים החדישים והמשוכללים מתגברים לרוב ללא קושי על מערבולות האוויר. מאידך, יש הטוענים כי התחממות כדור הארץ ותופעות האקלים השונות משפיעות על זרמי האוויר ומגבירות את היקפן ועוצמתן של המערבולות.
מערבולת אוויר היא למעשה שיבוש בזרם האוויר בנתיב הטיסה, שגורם לטלטולים ורעידות של המטוס ועלול גם לגרום לאובדן גובה זמני של המטוס.
האוויר המצוי בתנועה תמידית מסייע לתנועת המטוס. כדי שהמטוס יטוס בצורה יציבה, זרימת האוויר העוברת מעל ומתחת לכנפי המטוס צריכה להיות סדירה. אירועי מזג אוויר מסוימים עלולים לגרום לאי סדירות בזרימת האוויר, וכך נוצרים כיסי אוויר, או מערבולות, בנתיב הטיסה, וגורמים לטלטולים ולרעידות.
אירועי זרימת אוויר שונים מובילים למערבולות, ולמרות שהנושא נחקר לעומקו ברמות שונות, נראה שהתופעה היא בלתי נמנעת, קשורה גם למזג האוויר, לתופעות אטמוספיריות שונות ולנתיבי טיסה מסוימים. כדאי גם לציין כי כל טייס היוצא לטיסה מצויד מראש במידע עדכני ומפורט על מזג האוויר בנתיב הטיסה.
טיסה במערבולת מתרחשת כאשר המטוס נקלע לזרימת אוויר משובשת במהלך הטיסה. עפ"י הגדרות גורמי התעופה, קיימות 4 רמות של מערבולות: קלה, מתונה, חמורה וקיצונית. ברמות הקלה המטוס לא ירעד והנוסעים לא ירגישו דבר. ברמה המתונה תהיינה רעידות קלות, וברמות הגבוהות המטוס ייטלטל מעת לעת, ותיתכנה גם הפוגות בין הטלטולים. בכל רמה הנוסעים מתבקשים להישאר חגורים במושביהם, לא לפתוח את תאי המטען ולא לשאת חפצים כבדים.
לרוב מערבולות האוויר הן קצרות בהתאם להיקף זרימת האוויר הלא סדירה מעל ומתחת למטוס, ולמרות אי הנעימות, העלולה בעת רעידות משמעותיות אף לגרום לחששות ואף לפאניקה בקרב נוסעים כאלה ואחרים, צוות הטייסים במטוסים המשוכללים ירגיע את הנוסעים ויתגבר על התופעה הזמנית.