"אם שינוי חוק טיבי יאושר - ישראייר תחל לטוס מיידית לארצות הברית"
סמנכ"לית ישראייר, הילה הרמולין, בכנס השנתי של מארגני תיירות נכנסת: "נפעיל מטוסים חכורים רחבי גוף חכורים עם פוטנציאל ל-15 אלף נוסעים נוספים בכל חודש, פונים אלינו גופים שרוצים להביא תיירות לישראל"
טיסות ישראייר לארצות הברית בדרך להפוך לעובדה בשטח. סמנכ"לית ישראייר, הילה הרמולין, אמרה היום (26.11) בכנס השנתי של מארגני תיירות נכנסת כי "אם חוק טיבי יאושר בוועדה בשבוע הבא נביא מטוסים רחבי גוף שיחלו לבצע טיסות לארצות הברית".
על פי פרסומים קודמים בנושא, היעד יהיה ככל הנראה ניו יורק, ותחילת הפעילות והתחרות לאל על אחרי חודשים של בלעדיות בקווים לארה"ב – תחל באופן מיידי. "יש ביקוש רב לענות עליו", אומרת הרמולין שלא מתייחסת רק לתיירות או לאנשי העסקים בקו תל אביב-ניו יורק אלא גם בכיוון ההפוך.
"גופים רבים מחו"ל פונים אלינו כדי להביא תיירות, בעיקר יהודית, יש ביקוש להביא תיירות לישראל", אמרה הרמולין שמתנה כאמור את תחילת הטיסות בביטול חוק טיבי.
כזכור, מדובר בחוק שירותי תעופה הכולל בתוכו ביטול של פיצוי או חיוב של חברת התעופה להלין נוסעים במקרים של ביטולי טיסות, מצב שעלול לגרום לחברות התעופה לקריסה של ממש בשל העלויות הגבוהות, בעיקר בטיסות ארוכות.
בפאנל שנערך הבוקר במסגרת הכנס בנתב"ג, לקחו חלק יוסי פתאל מלשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל, אבנר גורדון מנכ"ל SWISS לשעבר, אפרים פורטיס, מנכ"ל אופן סקיי, יואל פלשו מנכ"ל אל על לשעבר וכאמור הילה הרמולין, סמנכ"לית ישראייר.
מנכ"ל אופן סקיי, אפרים פורטיס, אמר כי ביטול חוק טיבי ישיב לישראל כמה מהחברות הזרות כמו למשל, לדבריו, AEGEAN היוונית. עם זאת, חלק מהחברות לא יחזרו בשל המצב הביטחוני גם אם החוק יאושר, כדוגמת חברת AIR INDIA שהודיעה שטיסותיה מבוטלות עד פברואר.
עוד אומר פורטיס כי: ״חברות התעופה הזרות ממתינות לשמוע מתי תחתם הפסקת האש ויפעלו מיידית בהתאם.״
בניגוד לרוח הדברים של הדוברים הקודמים, מנכ"ל אל על לשעבר פלשו אומר כי לא ניתן לבטל את חוק טיבי, שלדבריו יפעל נגד הצרכן. "חוק טיבי לא יביא לפה את החברות הזרות" הוא טען, ואמר כי הפתרון הוא בלחץ על הממשלה לסיים את המלחמה. "אף גוף עסקי לא פנה לממשלה ודרש את סיום המלחמה". פלשו המשיך את דבריו ואמר: "חברות התעופה פועלות רק ממניעים עסקיים".
״יש להגביל את מחירי כרטיסי הטיסה וארבעת היעדים שאל על הגבילה הם לא פתרון רציני״. לדבריו.
לדברי אבנר גורדון, מנכ"ל SWISS לשעבר מענקים לחברות הזרות לדבריו אינם פתרון. "במיוחד אם יודעים היכן נופלים טילים, כולל ליד נתב"ג. נתנו להם כסף בעבר ומה קרה? עברו לירדן".
״גם אם יתנו מענקים כספיים וגם אם יבטלו את חוק טיבי זה לא יעזור. כל חברה עובדת לפי שיקוליה, יש למפות את חברות התעופה הזרות ולהתאים את הפתרונות לכל חברה. להקים צוות מומחים שיעבוד מול מנכ״לי חברות התעופה ויבדוק מולם מה הצרכים שלהם ומה יגרום להם לחזור לישראל.״
יוסי פתאל, מנכ״ל לשכת מארגני תיירות נכנסת, אמר כי חברות התעופה לא יחזרו לארץ כי "הן צריכות ודאות. המוצא הוא פתרון שייצר ודאות במדינת אי הפתרון". לדבריו המדינה היתה צריכה לעזור במימון ביטוחי המטוסים המגיעים לישראל.
״לצערנו, המדינה בחרה שלא להתמודד עם המשבר באופן פעיל, והסתפקה במתן תגובות לעיתונות במקום לגבש מדיניות מעשית. היה על המדינה להקים צוות מקצועי שיתמקד בשאלות מרכזיות כמו: כיצד ניתן להמשיך ולטוס לישראל, אילו יעדים סמוכים יכולים לשמש על מנת להפעיל שאטלים לישראל, ומהם חסמי הביטוח שיש להסיר. אם הדיון היה מתרכז בשאלה "איך כן" במקום "למה לא", אנחנו משוכנעים שהתוצאות היו שונות בתכלית. מאכזב שבמדינה המתמודדת עם משברים באופן תדיר אין תכנית מגירה סדורה להתמודדות עם משברים אסטרטגיים, ובפרט בתחום התעופה. מדובר בנושא בעל חשיבות לאומית, והיעדר תכנון מראש משאיר את המשק הישראלי ואת ענף התיירות פגיעים במיוחד. לו היה נמדד הנזק הכלכלי שנגרם כתוצאה מהמשבר, סביר להניח שהמסקנה הברורה הייתה כי יש להשקיע משאבים משמעותיים בצמצומו.״
הרמולין הוסיפה כי "הבעיה היא התיירים. הם לא יחזרו מיד. אנחנו צריכים לטפל בתדמית שתחזיר לישראל תיירים כמו הצליינים למשל. חייבים שיווק".
עוד לדברי יוסי פתאל משרד התחבורה לא פועל מספיק כדי להחזיר את חברות התעופה הזרות.
שר התיירות חיים כץ: "אנחנו על סף הסכם בלבנון, מבלי להכנס לתוכנו, אני תקווה שבקרוב מאוד התיירות הנכנסת תחזור לשגשגש עם מיליוני תיירים מרחבי העולם שיהנו גם הם מכל הטוב שישראל מציעה. אנו פועלים לעידוד תיירות הפנים ופעילות עסקי התיירות שספגו מכה קשה מהלחימה הממושכת. 2025 היא שנת הגובילי, תיירות הדת מהווה כשליש מהתיירות הנכנסת לישראל, נקווה שזה יהיה מנוף לפתיחת הסדק, במחירים אטרקטיביים הזכרון קצר".