"המצב הגיאופוליטי חדר לאיגודי הטייסים באזור, הבידוד מורגש"
כך אומר יו"ר איגוד הטייסים הישראלי מידן בר, בראיון לפספורטניוז על הפוליטיקה שבין האיגודים במדינות האזור ומדבר בגילוי לב על שחיקת הטייסים: "נתנו כמה חודשים למאמץ המלחמתי, בסוף בטיחות הטיסה חשובה יותר מהכל". וגם: הצצה לטיפול הנפשי שהטייסים עוברים במלחמה. "מנהלים ראיון", כתבה שנייה בסדרה
"אפשר לדמות את האופרציה של טיסה אזרחית ב-14 החודשים האחרונים לשיגור מעבורת לחלל. כדי שאנחנו נוכל לחגור את החגורה ולהמריא כרגיל, כל המציאות מסביב היא בלתי רגילה לחלוטין".
כך מנסה מידן בר, יו"ר איגוד הטייסים הישראלי, לתאר לנו את הכאוס בענף התעופה בשנה האחרונה. "הטייס כנראה חזר ממילואים בלילה, לדיילת יש ילד מגויס בג'בליה, והמציאות הזו פשוט מטורפת", הוא מסביר.
והמציאות הזו, בה התעופה האזרחית והצבאית נפגשות ופועלות בסינרגיה הכרחית אך שוחקת, ושבלעדיה אף אחת מהן לא תוכל להתקיים, מלווה אותנו כאמור כבר יותר משנה. עכשיו היא גם מגיעה אל מרכז הבמה בוועידת ישראל לתעופה 2024 שתיערך ביום חמישי הבא, 12.12.24 במרכז פרס לשלום ביפו.
האירוע מתקיים בפעם הרביעית באווירה הרלוונטית לאותה שנה. בעבר לקחו בוועידה חלק ראש הממשלה ובכירים אחרים. השנה, לב הכנס יהיה התעופה בזמן מלחמה ועל כן צפוי לפתוח את הכנס מפקד חיל האויר, האלוף תומר בר.
אנחנו מדברים על תעופה אזרחית, אבל בשנה כזו למעשה הגיוני שמפקד חיל האוויר יפתח את הכנס.
"זה אירוע היסטורי, ואנחנו מקווים שהוא יגיע כי בכל זאת אנחנו עדיין נמצאים במלחמה. וזה לא רק הוא. לצד מפקד החיל, יקחו חלק באירוע כל מנכ"לי חברות התעופה ובכירי הענף כולל מהתעשייה האווירית, לוקהיד מרטין, בואינג ואחרים".
עדיין בהקשר של שילוב התעופה האזרחית והצבאית, אפשר לנחש שאחרי יותר משנה של כובעי הטייס הכפולים, מגיעה גם שחיקה.
"כמו כל חייל, ואולי כמו כל אזרח, גם אנחנו חווים שחיקה. אין לי ספק שהיא קורית. מרגישים אותה. עומס העבודה חריג, אבל רשות התעופה האזרחית ואנחנו מחזירים לאט לאט את הטייסים למגבלות שעות הטיסה שבשגרה. אין יותר הארכות ואין הנחות והקלות. נתנו כמה חודשים למען המאמץ המלחמתי אבל בסוף בטיחות הטיסה חשובה יותר מהכל".
ולפי פעילות האיגוד, גם בטיחות הטייסים, ומי שסובבים אותם.
"זה נכון, ולכן אנחנו גם מטפלים באנשים שלנו באמצעות 'רעות' - רשת עזרה ותמיכה לטייסים שחווים לחצים אדירים. בין אם זה במבחני טיס, בבעיות בבית בתקופה הזו במיוחד. חשוב לציין שב'רעות' מחבקים גם את משפחות הטייסים, כי גם הנשים חוות דחק ואנחנו מטפלים באנשים ברמה המנטלית, לא רק המקצועית".
מעבר לשירות של הטייסים האזרחיים גם בחיל האוויר, איך חוויתם את המלחמה כאיגוד?
"נפתחה פה חזית בינלאומית. איגוד הטייסים הלבנוני ואחרים לא מאוד מפרגנים לנו, למרות שאלה אנשים שאנחנו נפגשים איתם בכנסים ומובילים איתם תהליכים משותפים. חלקם מיודדים איתנו וחלקם 'נכנסו בנו'. גם יעדנו להחזיר".
תסביר מה זה "נכנסו בכם"?
"איגודים מקצועיים אמורים להיות מקצועיים. אני יכול לשלוח הודעה לראשת איגוד הטייסים של לבנון, והיא גם תענה. אבל אתה לא מצפה מאיגוד טייסים כזה או אחר שיתמוך בצד אחד של המפה תוך כדי קונפליקט. אתה לא רוצה שהמצב הגיאופוליטי יחדור - והוא הצליח לחדור.
ממש בידוד אזורי גם בין איגודים.
"כן, ודובר הרבה על הבידוד האזורי שמורגש במחירי הטיסות בשל ביטולי הטיסות של החברות הזרות. אז כן, יש מקומות נוספים בהם הוא מורגש היטב".
לצד העיסוק במלחמה בוועידת ישראל לתעופה, ידונו אנשי המפתח של הענף באתגרים המרכזיים של התקופה - כולל שיתופי פעולה מסחריים בעידן הנוכחי, שילוב שיקולים צבאיים ואזרחיים כאמור, ועוד.
לצד האלוף תומר בר ויו"ר האיגוד מידן בר יקחו חלק באירוע גם קובי זוסמן, מנכ"ל IATA בישראל, יהושע שני, מנכ"ל Lockheed Martin בישראל, ד"ר ניקי ליברמן מנהל המכון הרפואי מור, דינה בן טל מנכ"לית אל על, אורי סירקיס מנכ"ל ישראייר, עוז ברלוביץ מנכ"ל ארקיע ורבים אחרים.