רגע לפני הצבעה: האם לא תהיה תחרות בטיסות לארה"ב?
דרמה מאחורי הקלעים של ועדת הכלכלה: ח"כ ביטן דורש מהאוצר לפתור את עניין אגרות חברות הלואו-קוסט, אך טוען כי לא ימנע את ההצבעה על שינוי חוק הפיצויים. בשיחה עם פספורטניוז אמר: "חייבים לפתור את הפרש האגרות בין הטרמינלים, זה הרבה כסף בשביל חברות הלואו-קוסט"
האם התחרות בקווי הטיסות לארה"ב לא תקרה בקרוב בגלל מאבק בין ח"כ דוד ביטן, יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, לבין משרד האוצר?
ועדת הכלכלה תקיים בתחילת השבוע הבא דיון נוסף בשינויים בחוק הפיצוי לנוסעים (חוק טיבי), לקראת הצבעה. אך בשיחה עם פספורטניוז, יו"ר הועדה ח"כ דוד ביטן אומר: "יש עוד מספר תיקונים שנדון בהם, בכל מקרה נקיים בשבוע הבא הצבעה ונקדם את החוק, כי הוא חשוב".
אך מאחורי הקלעים מתחוללת דרמה. ח"כ ביטן דורש מהאוצר לפתור את ההפרש באגרות הנגבות בנתב"ג בין טרמינל 1 הסגור, לבין טרמינל 3, במקביל לשינויים בחוק הפיצויים שבלעדיהם - ישראייר וארקיע לא מוכנות להתחיל להפעיל טיסות לארצות הברית.
"שינחתו בטרמינל 3 באגרות של טרמינל 1"
בדיון בשבוע שעבר בועדה אמר בין השאר נציג ריינאייר, עו"ד אייל דורון, כי יש שלושה אלמנטים שדרושים כדי שהחברה תחזור לפעול בישראל, האחד הוא שקט ביטחוני, השני הוא תיקון החוק בתוספת ודאות משפטית, והשלישי הוא הפעלת טרמינל 1 או אגרות בתעריף טרמינל 1 בנחיתה בשימוש בטרמינל 3. "אם טרמינל 1 יהיה פתוח נדע להחזיר 10 אלף מושבים בשבוע ל-10 יעדים מרכזיים", אמר.
באשר לדרישת ריינאייר, פנה היו"ר ביטן לאוצר ואמר כי "האוצר ידע לקחת מרשות שדות התעופה כסף, אז עכשיו הוא יכול להחזיר להם כדי שיוכלו להפחית אגרות".
נציגת האוצר ספיר איפרגן השיבה כי "השמיכה קצרה והצרכים רבים", וחזרה על דבריה כי היא לא משוכנעת שהחסם בפני החברות הוא חסם כלכלי.
ח"כ ביטן לא קיבל את הדברים, ואמר כי הוא מנהל שיחות מול נציגי האוצר ומול רשות שדות התעופה ודורש מהם לפתור את העניין. ח"כ ביטן אמר בנושא לפספורטניוז: "ההפרש של 17 דולר בין טרמינל 3 לטרמינל 1 הוא הרבה כסף לחברות הלואו-קוסט".
"מבחינתי, אין לי בעיה שיפעלו מטרמינל 3, אך שישלמו כמו שפעלו מטרמינל 1", אמר ח"כ ביטן. "אני מקווה שבאוצר יפתרו את ז. אפשר להחזיר לפה עוד 70-80 אלף מושבים וזה יוריד את המחירים".
הטיפול באגרות הוא תנאי מבחינתך להצבעה על חוק הפיצויים (חוק טיבי)?
"צריך לפתור את עניין האגרות, אך השינויים בחוק טיבי יובאו להצבעה בשבוע הבא כי צריך גם את זה לפתור. אני מקווה שכל עניין האגרות ייסגר בהתאם".
כזכור, בישראייר ובארקיע לא מוכנים להפעיל טיסות לארצות הברית ללא תיקון חוק טיבי. על פי הצעת התיקון לחוק, חברות התעופה לא יהיו חייבות בפיצוי לנוסעים שטיסותיהם יבוטלו, ותצומצם חובת הלנת הנוסעים במקרה של ביטול טיסה למספר קטן יותר של ימים.