"שדה תעופה משלים לנתב"ג? צריכים שניים"
מנכ"ל רשות שדות התעופה החדש, שרון קדמי, אמר בועידת התעופה של ישראל: "השנה תהיה הפסדית, אבל הרשות יציבה". באשר לטרמינל 1 אמר: "אנחנו מוכנים לפתיחה תוך זמן קצר, לא קיבלתי התחייבות מהחברות הזרות על חזרתן"
במהלך ועידת התעופה של ישראל, של איגוד הטייסים, שנערכת היום (12.12) במרכז פרס לשלום, ענה שרון קדמי לשאלות.
האתגרים בטווח הקצר הם יציאה מהמשבר. להתארגן ולראות איך ניראה אחרי המלחמה. חזינו 24 מיליון נוסעים ונסיים את השנה עם 13.9 מיליון. השנה תהיה הפסדית, אנחנו בתזרים שלילי אבל ההון העצמי שלנו יציב.
איך הופכים את התעופה הישראלית לתחרותית?
"זו פונקציה של היצע וביקוש וככל שההיצע יגדל התחרות תגדל. אין פתרונות קסם. צריך להבין שהפסקת האש לא מחזירה את החברות, מחכים לראות מה יקרה ב-60 הימים, ומה יהיה ב-20.1 בארצות הברית. יש לזה חשיבות גדולה. למה שיחליט הבית הלבן תהיה חשיבות מכרעת. הסמן הימני הוא התעופה האמריקאית".
איך מחזירים אותם?
"נשאיר את זה לארצות הברית ולממשל החדש. אני מקווה שיקבלו דחיפה לחזור. בהיבט המקומי אנחנו עובדים מול החברות כדי לבדוק מה הם צריכים. עם זאת, האירוע הוא ביטחוני. החברות לא חוזרות לארץ – לא בגלל טרמינל 1 סגור או פתוח. הצוותים לא מבדילים בדאחיה לתל אביב כשחלים פיצוצים בישראל. האיגודים אומרים לחברות – לא משנה כמה תשלם, אנחנו לא טסים למקום המשוגע הזה. אז עד שזה לא ייפתר, כל הדברים האחרים זה רעש".
עוד הוסיף: "אנחנו מוכנים לפתוח את טרמינל 1 תוך זמן קצר. דיברתי עם החברות ואמרתי תתחייבו שאתם מגיעים במספר טיסות סביר. לא קיבלתי התחייבות".
באשר לחברות הישראליות, אנחנו נעשה כל מה שהחברות צריכות. אני בשיח רציף עם החברות. ביטול האגרות לא יושב בידיי. הנחת העבודה שלי היא שאנחנו נצא מהאירוע ואני מניח שברגע שהתעופה תיפתח זה יהיה "מאפס למאה". צריך להיערך לכך בצד הקרקעי והאווירי.
לאן הולך נתב"ג?
תוך מספר שנים נגיע לקיבולת המקסימלית של 40 מיליון נוסעים. אנחנו עובדים על זה ועל הזרוע החמישית. ובכל זאת, מדינת ישראל חייבת שדה משלים. אני לא נכנס לשיקולים הפוליטיים, אבל צריך את שני השדות. אם מסתכלים על 2050 וצפונה, נגיע ל-70 מיליון נוסעים. לבנות שדה במדינת ישראל לוקח עשר שנים, אפילו 15. צריכים להתחיל, והרשות תהיה חלק בלתי נפרד מהאירוע. אין דרך אחרת.
בינתים רמון עומד שומם.
"שדה תעופה מדהים שנמצא באמצע המדבר. גם אם יטוסו לשם 24/7 הוא לא יחזיק את עצמו רק מנוסעים. כדי שרמון יהפוך למרכז רווח ולא להפסד, צריך להפוך את פיסת האדמה הזאת למשהו אחר. אפשר לנסות לעשות שם עוד דברים, אבל אין פתרון בזק".