"אם נותנים לי לטוס מטרמינל 1 - אף נוסע לא ירגיש את חסרונה של ריינאייר"
עוז ברלוביץ', מנכ"ל ארקיע, מסכם שנה ראשונה ומאתגרת בתפקיד. בוועידת התעופה של ישראל לא התחייב על טיסות ארקיע לארצות הברית. באשר לחברת התעופה החדשה אייר חיפה אמר: "מברך כל חברה ישראלית, המודל לאתונה מאתגר"
״בקיץ 2025 ארקיע תטוס עם שמונה מטוסים. אבל היום אנחנו עם חמישה מטוסים ובנוסף המטוסים החכורים הזרים. זה היה האתגר הגדול ביותר בשנה האחרונה״.
כך אומר עוז ברלוביץ, מנכ״ל חברת ארקיע שמסכם בימים אלו בדיוק שנה סוערת בכיסא המנכ״ל, תפקיד לו מונה בחודש דצמבר 2023.
ברלוביץ דיבר על השנה האחרונה שלו ושל ארקיע, במסגרת אחד על אחד בכנס התעופה השנתי של איגוד הטייסים שהתקיים ביום חמיש במרכז פרס לשלום, ביפו.
איך משכנעים את חברות החכירה להגיע לישראל?
״באוקטובר, ביום ההתקפה האיראנית, היינו ביום של חמש טיסות במטוסים זרים שנחתו בקפריסין. זה לא פשוט. נשארנו עם 1,500 נוסעים בקפריסין. זה היה אירוע לא פשוט. לבסוף בשיחות האלה צריך לשכנע ארוכות. המפעילים המזרח אירופים שונים מהמערב אירופיים. היו תקופות שגם נתנו הטבות מיוחדות והם הסכימו לבוא".
מה עשית נכון ומה פחות נכון בשנה הזו?
״עשינו נכון שהבאנו מטוסים וגדלנו בכמות הנוסעים. מה שלא עשינו נכון הוא שלא ראינו נכון את העתיד, לפני מספר שנים, בהצטיידות. תמהיל המטוסים בין חכורים למטוסים שלנו צריך היה להיות שונה, וכך גם השילוב של שתי יצרניות מטוסים, זה מודל לא נכון כלכלית לחברת תעופה. זה עניין שישתנה, אנחנו נמכור אולי אפילו השבוע את אחד ממטוסי האמברייר. בתקווה, ב-2025 ארקיע תטוס עם מטוסי איירבוס ממשפחת A320 בלבד.
גם מול הלקוחות היו לנו טעויות, לא ענינו ללקוחות בזמן ובזה אנחנו צריכים להשתפר. אנחנו עושים הרבה שינויים בעניין הזה".
במהלך הריאיון התחייב ברלוביץ' כי אם ארקיע תקבל את האפשרות לטוס מטרמינל 1 (באגרות המופחתות) החברה תפעיל החל מאפריל 2025 מספר שיא של 15 מטוסים, כפיצוי על חברות התעופה שלא מגיעות לישראל. "אף נוסע לא ירגיש את חסרונה של ריינאייר".
השנה ארקיע החלה לטוס למנצ'סטר. "לא כל יעד חדש יש מאחוריו כלכלה. פתיחת יעד היא עסק מורכב אבל אנחנו אוהבים לחדש ולגוון. לא בהחלט משהו שמביא בשורה לבעלי המניות, יש הרבה שיקולים וחשוב גם להזכיר את אילוצי הביטחון".
באשר לטיסות לארצות הברית, ברלוביץ' לא התחייב. "יש קולות בעד ויש קולות נגד המהלך בחברה, עניין עוד לא סגור. בינתיים יש עוד יעדים חדשים שאנחנו שוקלים לשנה הבאה".
ביחס לחברת התעופה החדשה אייר חיפה, אמר ברלוביץ' כי הוא מברך על כל חברת תעופה ישראלית שנפתחת. עם זאת, אמר "אני לא בטוח שנכון לישראל שהיו 4 חברות תעופה שמטיסה נוסעים. בכל מודל כלכלי של מדינה עם 9 מיליון תושבים ותיירות נכנסת מצומצמת, זה לא נכון. מודל ההטסה ב-ATR, עם כמעט שלוש שעות של טיסה לאתונה, אני חושב שזה אתגר".