בשל העדר חברות זרות: הפסד תפעולי של 105 מיליון ש' לרשות שדות התעופה
רשות שדות התעופה מסכמת את שנת המלחמה עם 13.8 מיליון נוסעים, 84 אלף טיסות והפסד כספי עצום. אלה הצעדים המתוכננים לקראת 2025 והיום שאחרי המלחמה
כל חדשות התעופה בערוץ ה-WhatsApp של PassportNews
רשות שדות התעופה מפרסמת את דוחות הרבעות השלישי לשנת 2024, בצל המלחמה והירידה בהיקף הנוסעים. בלב הדוח, צמצום בפעילות חברות התעופה הבינלאומיות שהביא את הרשות להפסד תפעולי של 105 מיליון שקלים ב-9 החודשים הראשונים של השנה.
במהלך 2024 כולה עברו בנתב"ג כ-13.8 מיליון נוסעים בטיסות בינלאומיות, ירידה של כ-34% ביחס לשנת 2023. במעברי הגבול היבשתיים, לירדן ולמצרים, עברו בשנה החולפת כ-4.6 מיליון נוסעים.
הוצאות רשות שדות התעופה בתשעת החודשים הראשונים של השנה צומצמו בכ-16%, ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, והסתכמו בכ-2.3 מיליארד שקלים. בכוונת הנהלת הרשות לבצע קיצוץ רוחבי נוסף של 10% בהוצאותיה במהלך 2025. סך התמלוגים למדינת ישראל הסתכם בכ-16 מיליון שקלים.
הרשות ביצעה התאמות בחוזים המסחריים, בעיקר בתחומי הקמעונאות וההסעדה, זאת בשל הירידה בפעילות חנויות הדיוטי פרי והזכיינים האחרים.
תקציב הפיתוח לשנת 2025 ואילך שאושר על ידי הממשלה יעמוד על כ-7.2 מיליארד שקלים ויכלול שדרוג התשתיות ושיפור בשירות וחווית הלקוח.
הכנסות: הרשות הכניסה בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה כ-2.22 מיליארד שקלים, ירידה של כ-35% לעומת כ-3.44 מיליארד שקלים בתקופה המקבילה אשתקד. מגמה זו נמשכה גם במהלך הרבעון הרביעי של שנת 2024, נוכח אי הוודאות כתוצאה ממצב המלחמה.
ההפסד תפעולי לפני מימון ומיסים (EBITA) לתשעת החודשים עמד על כ-105 מיליון שקלים, לעומת רווח תפעולי של 676 מיליון שקלים בתקופה המקבילה אשתקד.
ההפסד (לאחר מימון ומיסים) עמד על כ-29 מיליון שקלים, לעומת רווח נקי בסך של 564 מיליון שקלים בתקופה המקבילה אשתקד.
ההוצאות לתקופה (לפני מימון ומיסים) הסתכמו בכ-2.32 מיליארד שקלים לעומת כ-2.76 מיליארד שקלים בתקופה המקבילה אשתקד, קיטון בשיעור של כ-16%.
התמלוגים למדינת ישראל הסתכמו בכ-16 מיליון ש"ח לעומת כ-298 מיליון שקלים בתקופה המקבילה אשתקד.
בתוך כך, ובשל הירידה בהיקף הפעילות של שותפי הפעילות בנתב"ג ובכללם חנויות הדיוטי פרי ושוכרים נוספים, הרשות החליטה להשאיר בשנה הקרובה את תעריפי השכירות ברמתם בשנת 2024 ולא תעדכן אותם בגובה עליית המדד הצפויה לעמוד על כ-3.5%.
נערכים ל-2025
ברשות שדות התעופה ממשיכים בהיערכות ליום שאחרי המלחמה עם צפי לגידול בתנועת הנוסעים ולחזרת חברות תעופה זרות לישראל במהלך שנת 2025, תוך שימת דגש על המשך תנופת פיתוח התשתיות ושדרוג השירות וחווית הלקוח.
תקציב הפיתוח לפעילות תעופתית של רשות שדות התעופה לשנת 2025 ואילך אושר על ידי ממשלת ישראל ויעמוד על כ-7.2 מיליארד שקלים. יודגש כי מדובר בתקציב ממקורות עצמיים של הרשות.
תקציב הפיתוח מיועד, בין השאר, להקמת זרוע חמישית ואחרונה לחניות מטוסים בנתב"ג, מה שיאפשר גידול בקיבולת המטוסים בנתב"ג והרחבת הטרמינל; שדרוג והרחבת אזור ההסעדה באזור הדיוטי פרי; הוספת שטחים לבדיקת כבודת הנוסעים; הקמת יחידת בקרה ראשית; שדרוג נמלי התעופה רמון וחיפה ועוד.
במקביל, רשות שדות התעופה נמצאת בעיצומו של הליך הרחבת טרמינל 3 במסגרתו יחנך אגף חדש הכולל 22 דלפקי צ'ק אין ומערכות בידוק בטחוני חדשות.
סיכום שנה: 13.8 מיליון נוסעים, 84,100 טיסות,
הרשות מפרסמת היום (30.12) גם את סיכום תנועת הנוסעים ופעילות חברות התעופה לאורך שנת 2024 כולה. בשנה שחלפה עברו בנתב"ג כ-13.8 מיליון נוסעים בכ-84,100 טיסות בינלאומיות. למרות המלחמה וירי טילים לאזור המרכז נשמרה בנמל התעופה בן גוריון רציפות תפקודית והשמים נשארו פתוחים לתנועת מטוסים.
בשנה החולפת ולאורך כל המלחמה, כ-20 חברות תעופה בינלאומיות המשיכו לטוס ארצה לכ-50 יעדים. חמשת היעדים הפופולאריים שבהם היו יוון עם למעלה מ-1.8 מיליון נוסעים, ארה"ב עם כ-1.4 מיליון נוסעים, קפריסין עם כמיליון נוסעים, איחוד האמירויות עם כ-890 אלף נוסעים וצרפת עם כ-850 אלף נוסעים.
בהקשר זה יצויין כי במהלך השנה משרד התחבורה הפעיל ביוון ובקפריסין מרכזים תעופתיים שאפשרו לישראלים להגיע דרכם ארצה או להמשיך מהם ליעדים שונים.
חברות התעופה שהובילו את מרבית תנועת הנוסעים בנתב"ג בשנת 2024 היו אל על עם כ-6.5 מיליון נוסעים, ישראייר עם כ-1.4 מיליון נוסעים, ארקיע עם כמיליון נוסעים, וכן FlyDubai ו-Blue Bird עם כחצי מיליון נוסעים כל אחת.
רמון שימש כנמל אלטרנטיבי, חיפה חזר לפעילות בינלאומית
בנמל התעופה רמון שליד אילת, עברו השנה כ-640 אלף נוסעים. מרביתם בטיסות פנים ארציות מנתב"ג והחל מחודש דצמבר 2024 גם בטיסות פנים ארציות מחיפה.
נמל התעופה רמון משמש גם כשדה אלטרנטיבי לנתב"ג ובמהלך השנה נחתו בו מספר טיסות בינ"ל של חברות תעופה ישראליות וחברות זרות.
נמל התעופה חיפה חזר לאחרונה לשמש כנמל תעופה בינלאומי ממנו ייצאו טיסות לקפריסין ויוון כמו גם טיסות לאילת. שדה התעופה בראש פינה צפוי להיפתח לפעילות בתחילת 2025, לאחר שהיה סגור במהלך כל חודשי המלחמה.
4.6 מיליון במעברי הגבול היבשתיים
במעברי הגבול היבשתיים לירדן ולמצרים עברו במהלך השנה כ-4.6 מיליון נוסעים. מתוכם קרוב למיליון נוסעים במעברי הגבול לירדן - מסוף נהר הירדן ליד בית שאן ומסוף רבין ליד אילת.
במסוף בגין, למצרים, עברו במהלך השנה האחרונה כ-1.6 מיליון נוסעים. במסוף אלנבי, המשמש בעיקר את האוכלוסייה הפלסטינית, עברו במהלך השנה החולפת כשני מיליון נוסעים. בשנה החולפת אירע פיגוע במסוף נהר הירדן במסגרתו נרצחו 3 עובדים. נהלי הבדיקות הביטחונית בכל מעברי הגבול היבשתיים מבוצעים בהתאם להוראות הגופים המנחים.
מ"מ יו"ר מועצת המנהלים של רשות שדות התעופה, אבנר פלור: "רשות שדות התעופה מתמקדת כעת בתכנון ובמימוש של הצעדים המרכיבים את תוכניות היום שאחרי. משמע, דעיכת הלוחמה, תאפשר את חזרת נמלי התעופה ומעברי הגבול לתפקוד מלא אשר אמור לשרת מיליונים רבים של נוסעים כבר בחודשים הקרובים. בד בבד בכוונתנו להשקיע משאבים ניכרים ליצירת חווית נוסע המבוססת על מצוינות, חדשנות טכנולוגית ומחויבות לבטיחות ולביטחון".