בדרך ל-Supersonic: מטוס הניסוי של Boom חצה את מהירות הקול
יותר מ-20 שנה אחרי טיסת הקונקורד האחרונה, המטוס שאמור לשמש גם חברות תעופה אזרחיות חצה לראשונה את מהירות הקול במהלך טיסת ניסוי: "הישג היסטורי, יסודות לדור הבא של טיסות מסחריות מהירות". וכמה מטוסים כבר הוזמנו?
חברת Boom Supersonic האמריקאית הודיעה הלילה (29.1.25) על הצלחת טיסת הניסוי העל-קולית הראשונה של מטוס ה-XB-1, שנערכה בנמל התעופה והחלל מוג'אבה בקליפורניה.
המטוס, שהינו מטוס הסילון האזרחי העל-קולי הראשון מאז הקונקורד, הגיע למהירות של 1.122 מאך ולגובה של יותר מ-35 אלף רגל. כזכור טיסת הקונקור האחרונה התקיימה בסוף שנת 2023, אז הוצא המטוס משימוש.
לדברי בלייק שול, מנכ"ל ומייסד Boom Supersonic, ההישג מוכיח כי הטכנולוגיה להחזרת טיסות מהירות נמצאת כבר כאן. "קבוצת מהנדסים מסורה השיגה תוך זמן קצר ובתקציב נמוך דבר שבעבר היה נחלתן של ממשלות. כעת אנו מתקדמים לשלב הבא - פיתוח מטוס הנוסעים 'Overture' שיביא את היתרונות של טיסה על-קולית לכולם".
טיסות מסחריות על-קוליות בדרך
מטוס הנוסעים העתידי של החברה, Overture, מתוכנן להטיס בין 64 ל-80 נוסעים בלבד במהירות של 1.7 מאך. טכנולוגיות מתקדמות שאושרו בטיסות הניסוי של XB-1, ובהן מערכת ראייה רבודה לנחיתה, חומרים קלי משקל, אווירודינמיקה מתקדמת ומערכות יניקת אוויר על-קוליות, ייושמו גם בגרסה האזרחית העתידית של המטוס.
טיסות על-קוליות אמורות לקצר את מרחקי הטיסה באופן דרמטי, כאשר הדוגמה הרווחת היא טיסה בין לונדון לניו יורק ב-3 שעות ו-30 דקות.
Boom Supersonic מדווחת על 130 הזמנות שכבר נתקבלו למטוס העתידי מחברות תעופה מובילות ובהן אמריקן איירליינס, יונייטד איירליינס וג'פאן איירליינס.
בנוסף, במהלך השנה האחרונה הושלמה בניית מפעל הייצור של החברה בגרינסבורו שבצפון קרוליינה, אשר יוכל לייצר עד 66 מטוסים בשנה. המטוס ישתמש בדלק SAF עד 100% במטרה להפחית את השפעתו הסביבתית.