חצה את רמות טרום הקורונה: שנת שיא לתעופה ב-2024
לפי נתוני איגוד התעופה הבינלאומי (IATA), בשנה החולפת נרשם שיא חדש בביקוש לטיסות עם עלייה של 10.4% לעומת השנה הקודמת. כל המספרים
ביקוש שיא לטיסות ב-2024.
על פי דוח חדש שפרסם איגוד התעופה הבינלאומי (IATA), הביקוש לטיסות בשנת 2024 עלה ב-10.4% לעומת השנה הקודמת, והגיע לרמות הגבוהות ביותר שנרשמו אי פעם. נתון זה אף חוצה את רמות 2019 – השנה האחרונה לפני פרוץ מגפת הקורונה – ב-3.8%.
התחזקות גלובלית בכל השווקים
לפי נתוני IATA, תנועת הנוסעים הבינלאומית צמחה ב-13.6% בהשוואה ל-2023, בעוד שהתנועה המקומית רשמה עלייה של 5.7%. במקביל, קיבולת המושבים גדלה ב-8.7%, ואחוזי התפוסה הגיעו גם כן לשיא של 83.5%.
הצמיחה בלטה בכל האזורים בעולם:
- אזור אסיה-פסיפיק רשם את הצמיחה הגבוהה ביותר עם עלייה של 16.9% בביקוש.
- אירופה הציגה עלייה של 8.7%, ואילו צפון אמריקה רשמה גידול מתון יותר של 4.6%, אך שמרה על תפוסת נוסעים גבוהה.
- במזרח התיכון חלה עלייה של 9.5%, בעוד שאמריקה הלטינית ואפריקה רשמו עליות של 7.8% ו-13.2% בהתאמה.
מה צופן העתיד?
לפי IATA, הצמיחה בענף צפויה להימשך גם בשנת 2025, אם כי בקצב מתון יותר של 8% – בהתאם לממוצע ההיסטורי של הענף. עם זאת, הארגון מציין את האתגרים המרכזיים לתעשייה, ובראשם הצורך בהאצת המעבר לשימוש בדלקי תעופה ברי-קיימא (SAF) ושיפור הבטיחות בענף.
וילי וולש, מנכ"ל IATA, התייחס לנתונים: ״שנת 2024 הוכיחה באופן חד משמעי שאנשים רוצים לטוס וחברות התעופה עמדו בביקוש הגבוה עם רמת יעילות שיא. הצמיחה בענף התעופה משפיעה על החברה והכלכלה בכל הרמות – באמצעות יצירת מקומות עבודה, פיתוח שווקים, עידוד סחר, חדשנות, חקר עולמות חדשים ועוד.
במבט לשנת 2025, כל הסימנים מצביעים על כך שהביקוש לטיסות ימשיך לגדול, אם כי בקצב מתון יותר של 8%, התואם לממוצע ההיסטורי בענף. יחד עם זאת, הרצון של אנשים לטוס מדגיש אתגרים מרכזיים.
ראשית, התאונה הטרגית שאירעה אתמול בוושינגטון מזכירה לנו כי בטיחות דורשת מאמץ מתמיד. מחשבותינו עם כל מי שנפגעו מהמקרה, ואנו נמשיך לעבוד ללא הרף לשיפור הבטיחות בענף.
אתגר נוסף הוא מחויבות חברות התעופה להגיע לאפס פליטת פחמן עד 2050. בשנת 2024, חברות התעופה השקיעו סכומי שיא ברכישת דלק תעופה בר-קיימא (SAF), אך נכון להיום, פחות מ-0.5% מצריכת הדלק של הענף התבססה על SAF. יש מחסור ב-SAF והעלויות חייבות לרדת. ממשלות יכולות לחזק את ביטחון האנרגיה הלאומי שלהן ולסייע בפתרון הבעיה באמצעות מתן עדיפות לייצור דלקים מתחדשים, שממנו מופק SAF. בנוסף, ניתן גם להסיט חלק מהסובסידיות הניתנות כיום להפקת דלקים פוסיליים לטובת הרחבת הייצור של אנרגיה מתחדשת, ובכך לתרום לשגשוג כלכלי וליצירת מקומות עבודה חדשים."