IATA מסכמת את 2024: 28 חברות תעופה חדשות החלו לפעול ו-19 חברות הפסיקו לטוס
הנתונים הנמוכים יחסית מצביעים על התייצבות השוק, כשאירופה מחד ואסיה-פסיפיק מאידך היו האזורים המובילים להשקת חברות תעופה חדשות

IATA מדווחת כי בשנת 2024 החלו לפעול 28 חברות תעופה חדשות, בעוד ש-19 חברות תעופה הפסיקו לטוס. נתונים אלה מסמנים את המספר הנמוך ביותר מזה עשור הן עבור מצטרפים חדשים והן עבור מפסיקים לפעול, איתות להתייצבות זמנית בשוק.
במבט לאחור על 2024 ועל העשור האחרון, אירופה ואסיה-פסיפיק התגלו כאזורים המובילים להשקת חברות תעופה חדשות. ניתן להסביר זאת על ידי ליברליזציה של השוק והצמיחה הכלכלית האיתנה בהתאמה. לעומת זאת, צפון אמריקה ראתה מספר קטן יחסית של מפעילים חדשים, המשקפים את מעמדה כשוק בוגר ומאוחד.
מספר חברות התעופה החדשות המתחילות את פעילותן נמצא במגמת ירידה מאז השיא בשנת 2021, שנה המסומנת במספר רב של ארגונים מחדש לאחר מגפת הקורונה.
המספר הנמוך של חברות מצטרפות חדשות בשנת 2024 מיוחס לשילוב של אתגרים כלכליים, שרשרת אספקה ורקע גיאופוליטי. אי הוודאות הכלכלית מילאה תפקיד מרכזי, שכן האינפלציה העולמית, עליית עלויות התפעול ועלויות ההלוואות, הפכו את זה לאתגר עבור חברות תעופה חדשות להבטיח את המימון והמשאבים הדרושים לפתיחת הפעילות.
בנוסף, שיבושים מתמשכים בשרשרת האספקה של יצרניות המטוסים המשיכו להשפיע על זמינות המטוסים והחלקים, מה שהוביל לעיכובים והגדלת העלויות עבור מצטרפים חדשים המנסים להיכנס לשוק.
סכסוכים באזורים כמו המזרח התיכון, אפריקה ומזרח אירופה יצרו סביבה לא יציבה לענף התעופה. יתרה מזאת, דרישות רגולטוריות מחמירות יותר הוסיפו למורכבות התפעולית ולעלויות שעימן מתמודדות מצטרפות חדשות.
גם מספר חברות התעופה שהפסיקו את פעילותן ירד. בשנה שעברה, 7 חברות לואו קוסט, 11 חברות תעופה מסורתיות וחברת תעופת מטען אחת הפסיקו את פעילותן. רק שלושה מקרים כללו טרנספורמציה ומיזוגים, והשאר נאלצו לצאת מהשוק בגלל קשיים כלכליים ותחרות עזה.