טורקיש איירליינס מפתיעה: עדיין שומרת על הקצאת טיסותיה בנתב"ג
כדי לשמור על הקצאת טיסותיה, חברת תעופה מחויבת לבצע לפחות 80% מהפעילות המתוכננת, אלא אם מתקיימים מקרים חריגים כמו מלחמה. אם השקט יימשך, טורקיש איירליינס תתקשה לשמור על הסלוטים הקיימים

טורקיש איירליינס שומרת על הסלוטים בנתב"ג – אך לא ממהרת לחזור לישראל.
למרות שלמעצמת התעופה, אין תוכניות כרגע לחדש את טיסותיה לישראל בזמן הקרוב, טורקיש איירליינס שומרת בינתיים על הסלוטים (הקצאות הטיסות) שלה בנתב"ג – הודות למצב המלחמה.
בענף התעופה, חברות נדרשות להפעיל לפחות 80% מהפעילות המתוכננת שלהן בתקופה מסוימת כדי לשמור על הסלוטים שלהן. עם זאת, במקרים חריגים כמו מלחמה, כלל זה אינו נאכף, מה שמאפשר לטורקיש להחזיק בהקצאות למרות שלא חידשה את טיסותיה.
מה יקרה כשהשקט יחזור?
אם המצב הביטחוני בישראל יתייצב, טורקיש איירליינס תעמוד בפני אתגר משמעותי, שכן תצטרך לשוב ולהפעיל את טיסותיה כדי לשמור על הסלוטים שלה.
בתעשיית התעופה קיימת תחרות עזה על סלוטים, עד כדי כך שבחלק מהמדינות בעולם, חברות תעופה אף מוכרות הקצאות אלה במחירים גבוהים.
עד ה-7 באוקטובר הפעילה טורקיש 12 טיסות יומיות בין נתב"ג לאיסטנבול – קו ששירת נוסעים רבים, בעיקר בטיסות המשך ליעדים ברחבי העולם במחירים אטרקטיביים וזכור עם פרוץ המלחמה ב-7.10.23, החברה הפסיקה לחלוטין את טיסותיה בקו.
בשנת 2023 טורקיש איירליינס הטיסה 1,107,126 נוסעים בין ישראל לאיסטנבול, ירידה של 13.36% לעומת 1,277,922 נוסעים בשנת 2022.
גורמים בכירים בענף התעופה בישראל מציינים כי טורקיש איירליינס אינה משדרת כוונה לחזור לפעילות בקרוב. עם זאת, ההחלטה הסופית לא תהיה רק עסקית, אלא תלויה במערכת הפוליטית ובמערכת היחסים בין המדינות.
השאלה המרכזית כעת היא מתי – ואם בכלל – טורקיש תחדש את פעילותה בישראל, ומה תהיה ההשלכה על התחרות בענף התעופה המקומי.
אחרי התבטאויותיו של ארדואן כנגד ישראל ואזהרות המסע לטורקיה, הישראלים לא ימהרו לחזור לטוס אליה או לבצע קונקשיינים דרך טורקיה למדינות אחרות.
מעניין יהיה לעקוב אחר ההתפתחות בגזרה זו לגבי שימור או איבוד הסלוטים, ביעד שהיה כה חשוב לחברת התעופה הטורקית.
