בשורה לצפון: ״שעות הפעילות יוארכו, המסלול יגדל ב-180 מטר ושדה״ת בחיפה יוכל להטיס מיליון וחצי נוסעים בשנה״
מנהל רשות התעופה האזרחית, שמואל זכאי מגיע לפודקאסט של PassportNews ומדבר על הכל: חברות התעופה הישראליות והעומדים בראשן ש"נכנסו למלחמה חזקות מאוד", "התיאום המושלם" בניהול המרחב האווירי במלחמה, החשיבות של אייר חיפה: "בשורה של ממש" והמהפכה הצפויה בנתב"ג ועל אופטימיות של ממש. האזינו לפודקאסט המלא כאן

שמואל זכאי, מנהל רשות התעופה האזרחית (רת"א) ואיש השנה של קבוצת פספורט לשנת 2024, התארח באולפן הפודקאסט של PassportNews עם עדי אזולאי ואפרת דורון.
זכאי, שהוביל את התעופה האזרחית בישראל בתקופת מלחמה מאתגרת, סיפר על השנה וחצי האחרונות, כאשר הוביל בהצלחה את הניהול של המרחב האווירי של ישראל תוך שמירה על השמיים הפתוחים כמעט לאורכה של המלחמה, תחת מתקפות טילים, כטב"מים ואיומים בליסטיים, תוך שהוא קוצר שבחים מקיר לקיר מכל בכירי תעשיית התעופה בישראל.
״כל מה שעשינו במהלך המלחמה בצוות משותף הוא כדי שמטוסים יוכלו להמריא ולטוס בנתיבים בטוחים ומצד שני שהתעופה האזרחית לא תפריע לחיל האוויר לבצע את המשימות שלו ולהיפך. אלה רובדים של שנים של עבודה משותפת".
זכאי מחמיא לאורך כל הפודקאסט לחברות התעופה הישראליות ולמנכ״לים שהובילו לדבריו אותן בהצלחה גדולה. ״החברות הישראליות נכנסו למלחמה מאוד חזקות. משבר הקורונה שינה לחלוטין את חברות התעופה הישראליות. זה חייב אותן לעשות צעדים נכונים. הן הגיעו יותר רזות, יותר גמישות ומקצועיות עם יכולת להגיב בזמן אמת - הן היו יעילות ופעלו נכון. יחד עם זאת כמובן שיש דברים שצריך לתחקר".
עוד אמר כי ״מי ששמר על הקשר הרציף של מדינת ישראל אלה חברות התעופה הישראליות. הרפלקס המותנה של חברת תעופה במלחמה זה להפסיק לטוס. עם החברות הזרות בנינו אמון, לא בחרנו בדרך של להאשים. התפקיד שלנו זה לשקף בצורה הכי פתוחה את המצב. הצגנו לרגולטורים ולחברות את תמונת המצב באופן ברור - יש כאן מלחמה, אבל אנחנו יודעים לבודד את המטוסים מהלחימה. עצם העובדה שהרגולטורים הגדולים בעולם לא אסרו על טיסות לישראל, מדברת בעד עצמה".
להאזנה לפודקאסט המלא ב- Spotify
להאזנה לפודקאסט המלא ב-Apple
לכל הפודקאסטים של PassportNews

"שדה התעופה בחיפה יכול להגיע למיליון וחצי נוסעים בשנה"
זכאי הדגיש את חשיבותו של שדה התעופה בחיפה, במיוחד עבור תושבי הצפון. "אייר חיפה מביאה את המטוס קרוב לבית עבור למעלה ממיליון אזרחים בצפון. החברה החדשה קיבלה רישיון פעילות במהירות שיא, וכבר מחזיקה בשלושה מטוסים, עם תכנון להגדיל את הצי לשמונה בתוך שנה וחצי".
במקביל, רת"א מתכננת להאריך את מסלול שדה התעופה בחיפה ב-180 מטרים, מה שיאפשר לחברה לעבור למטוסים גדולים יותר, דוגמת איירבוס A320 או A220, ולפתוח קווים בינלאומיים ישירים, כמו טיסות מחיפה לרומא.
"עם מצוקת שדות התעופה בנתב"ג וברמון, חיפה לא תפתור את כל הבעיות, אך היא תהווה פתרון משמעותי עבור תושבי הצפון", הוסיף זכאי והביע אופטימיות באשר לעתידו: "השדה בחיפה יכול להגיע למיליון עד מיליון וחצי נוסעים בשנה".
עוד ציין כי רת"א נמצאת בשלבים האחרונים של התייעצות מול הציבור בנוגע להארכת שעות הפעילות של שדה התעופה, מהלך שיאפשר עד חמישה סבבים יומיים של טיסות ויגדיל משמעותית את כמות הנוסעים.
התפתחות נתב"ג והתעופה האזרחית בישראל
בנוגע לנתב"ג, זכאי חשף כי רשות שדות התעופה מובילה פרויקט שיאפשר הכפלת קיבולת התעבורה האווירית. בין היתר, מתבצע שדרוג של מערכות המכ"ם ויצירת מרכז בקרה מרכזי, מה שיביא לשיפור משמעותי בבטיחות וביעילות.
לדבריו, תפקידה של רת"א הוא להבטיח שהתעופה האזרחית תהיה בטוחה, כלכלית ויעילה. "במהלך המשבר, היה לי חשוב לשמור על החוסן הפיננסי של החברות הישראליות, תוך דאגה לנוסעים. אנחנו מקיימים שיח פתוח עם מנכ"לי חברות התעופה, יש ביקורת הדדית, אבל בסופו של דבר, המטרה שלנו היא שימור הקשר הרציף של ישראל עם העולם".
עתיד שדה התעופה בהרצליה והחשש מסגירתו
נושא נוסף שעלה הוא עתידו של שדה התעופה בהרצליה. "אני משוכנע שהוא לא ייסגר ב-2025. הייתה תוכנית להעביר את הפעילות לחיפה אבל אייר חיפה נכנסה לשוק, והתכנון חייב להשתנות. אם השדה ייסגר מדינת ישראל תמצא את עצמה עם מחסור בטייסים אזרחיים. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו מצב כזה."
בסיכום דבריו, התייחס זכאי גם לעייפות והשחיקה בעקבות המלחמה. "אני עייף, כמו כולם. הייתי מפקד אוגדת עזה, אני מכיר את כולם. אבל אני יותר מודאג מהשחיקה של הטייסים והמנכ"לים מאשר העייפות שלי. ישראל בנויה על אנשים מדהימים, עם הון אנושי שאין כמוהו בעולם. אסור לנו לתת לעייפות ולייאוש לקבוע את גורלנו. יש לנו אתגר לשקם ולתקן את ענף התיירות והתעופה, והוא יעמוד במבחן הזה, זה ענף שכבר הוכיח את עצמו".
אבל זכאי מביט קדימה באופטימיות וסיכם: "אלך לישון רק כשאראה שהכל חוזר לקדמותו. תראו את מפגן ההזדהות של הישראלים שלשום שיצאו בהמוניהם להוקיר ולהזדהות בכל הארץ, להפגין סולידריות. זה רק מוכיח כמה הכוח שלנו כחברה הוא אדיר, ההון האנושי שלנו בישראל הוא נכס - אין שום מקום אחר בעולם עם הון אנושי שכזה - ואנחנו לא יכולים לוותר".
להאזנה לפודקאסט המלא ב- Spotify
להאזנה לפודקאסט המלא ב-Apple
לצפייה בפודקאסט :