תעופה במלחמה: כך נתב"ג ממשיך לפעול גם בזמן ירי טילים
אולי כבר הספקנו לשכוח, אבל כמעט לאורך כל ימי המלחמה, למעט עצירות נקודתיות של המראות ונחיתות, נמל התעופה בן גוריון המשיך לפעול כרגיל. איך זה יכול לקרות, מה הנהלים על הקרקע ומה קורה מאחורי הקלעים?

זו תזכורת שמאוד היינו שמחים לא לקבל. בתוך 12 שעות נורו שני טילים אל עבר מרכז הארץ. האחד מתימן, שיורט בטרם חצה לשטח ישראל, השני יורט בשמי מרכז הארץ ועל פי הודעת המשטרה, שברי מיירט נפלו באזור ראשון לציון. בשני המקרים הופעלו אזעקות גם באזור נתב"ג או לא רחוק מנתב"ג.
והתעופה, כמו שכבר למדנו, רגישה מאוד לירי הטילים למרכז הארץ. במהלך המלחמה כמעט כל חברות התעופה הזרות חדלו - וחזרו להפעיל את הטיסות לישראל, חלקן בסבבים של כמה וכמה פעמים של עצירות-חזרות-עצירות וחוזר חלילה.
בנמל התעופה בן גוריון וברשות התעופה האזרחית עושים מאמצים כבירים בכמה מישורים כדי לשמר את השמיים של ישראל פתוחים (למרות שיש לציין כי חברות התעופה הישראליות לא עצרו כלל את טיסותיהן לאורך המלחמה כולה).
סריקות על הקרקע, שיחות באוויר
בשטח, לנתב"ג נהלים ברורים למקרה של הפעלת אזעקות ויירוט במרכז הארץ. בעת הפעלת אזעקות במרחב, ברוב המקרים, נעצרות ההמראות והנחיתות לזמן מינימלי, שמזכיר מאוד את הזמן שלנו האזרחים נאמר להישאר במרחבים המוגנים.
גם הסיבה דומה מאוד והיא החשש מפני נפילת חלקי טילים או מיירטים על מסלולי ההמראה והנחיתה מה שבאמת עלול לגרום לנזק במקרה הקל או לאסון של ממש. רק דמיינו מקרה בו מטוס מאיץ על מסלול שעליו חלקי מיירט.

על כן, הנוהל הוא סריקה מהירה ככל הניתן באמצעים ויזואליים - הן אנושיים והן טכנולוגיים, של שלושת המסלולים בנתב"ג ובדיקה האם נפלו עליהם רסיסים. אם אכן נמצא רסיס או שבר כלשהו על המסלול, יש להזיז את החלק רק באמצעות חבלני משטרה, ובהמשך לבדוק האם נגרם נזק למסלול. אבל זה כבר באמת מקרה נדיר ביותר.
המישור השני בו פועלים על מנת להבטיח את שמירת השמיים של ישראל פתוחים הוא זה ההסברתי. כבר מיומה הראשון של המלחמה, החליט ראש רשות התעופה האזרחית שמואל זכאי, כי הוא שומר על קשר ישיר עם גורמי הביטחון והבטיחות ברחבי העולם, ועם הנהלות חברות התעופה, ונוקט במדיניות של שקיפות ופתיחות מלאה באשר למצב בארץ.
זכאי, צוותו ביחד עם רשות התעופה ומנהליה מנהלים שיחות תכופות עם הגורמים ברחבי העולם, מספק להם תמונת מצב ברורה של המתרחש על הקרקע, כדי לשמר ככל שניתן את הפעילות באוויר.

עמידתו האיתנה של זכאי כשומר התעופה לישראל וממנה, הייתה הסיבה המרכזית לבחירתו כאיש השנה של פספורט בשנה האחרונה. בראיון למגזין השנתי של פספורט, לרגל זכייתו, אמר בין היתר: "גילינו במלחמה שחברות התעופה מבססות את ניהול הסיכונים שלהן על חברות ניהול סיכונים. יש שלוש כאלה שמגישות המלצות לחברות התעופה ולחברות הביטוח שמבטחות את המטוסים. יצרנו איתן קשר והגענו למערכת מאוד טובה של יחסי עבודה במסגרתם מתארים להם את הצעדים בהם אנחנו נוקטים, המצב הביטחוני, עוברים ביחד על מערכת ניהול הסיכונים שלהם, מעירים הערות. נוצרו יחסי אמון מאוד גבוהים".
האמון שמשמר את התעופה
זכאי לא התבייש לאורך המלחמה גם לספר לחברים ברחבי העולם, בכנות, כשהמצב היה פחות טוב ופחות איפשר לחברות לחזור לישראל. כך, קנה את אמונם והמשיך להיות העיניים של חברות התעופה מכל רחבי העולם - בישראל, תפקיד בו הוא נושא עד היום ממש, בו הוא ממשיך להיות בקשר עם החברות הזרות.

מתחילת 2025 נשבה רוח חיובית ככל שהמלחמה הלכה ודעכה, וחברות זרות רבות כבר חזרו להפעיל את הטיסות לישראל. מקבוצת לופטהנזה על שלל חברותיה, דרך מרבית חברות התעופה האירופיות ועד לחזרתה של האמריקאית הראשונה, יונייטד איירליינס, החברות ראו כי ניתן לחזור ולהפעיל בביטחה את הקווים לישראל, וכך עשו.

כעת, קשה להמשיך ולשמור על אופטימיות מלאה כמו שעשינו עד עתה. הירי האחרון לעבר ישראל, גם מעזה וגם מתימן, מציב את התעופה הבינלאומית לישראל וממנה שוב בסימן שאלה.
על הקווים, מתחממות כבר דלתא אייר ליינס, שאמורה לחזור בתחילת חודש אפריל, ובמקביל גם ריינאייר שאמורה לשוב ולהפעיל בסוף החודש קווים רבים מאוד לנתב"ג, עם פתיחתו המתוכננת של טרמינל 1 אחרי חמישה חודשים בהם עמד סגור.

נכון לכתיבת שורות אלה עוד מוקדם לדעת מה יעלה בגורל החברות והטרמינל והאם פנינו להסלמה ביטחונית נוספת שתחזיר אותנו לאחור, מה שבטוח הוא שככל שניתן, ברשות התעופה האזרחית ובנמל התעופה בן גוריון, יש על מי לסמוך שיעשו כל שביכולתם לשמור את השמיים שלנו פתוחים.
בתוך כך, היום (ה') בשעה 17:00 תתקיים פגישה של חברות התעופה עם שמואל זכאי.