סערה בעקבות הכרזת נתניהו: "שדה התעופה המשלים יוקם בנגב תחילה"
משתתפי הדיון בלשכת רה"מ מופתעים: "ההודעה הרשמית לא משקפת את מה שסוכם בפועל"

בישיבה מקצועית שהתקיימה אמש (חמישי) בלשכת ראש הממשלה בירושלים, נדונה אחת הסוגיות התחבורתיות המרכזיות של השנים הקרובות – מיקום שדות התעופה הבאים של ישראל. זמן לא רב לאחר סיום הדיון, פרסמה לשכת ראש הממשלה הודעה דרמטית, בה נמסר כי "בסיכום דיון בעניין שדה התעופה בנבטים, ראש הממשלה קבע שיוקם שדה תעופה משלים בנגב תחילה". אלא שמשתתפים בדיון טוענים: "זו לא ההחלטה שעלתה בחדר".
בישיבה השתתפו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרת התחבורה מירי רגב, סגן השר לביטחון לאומי אלמוג כהן, ראש המל"ל צחי הנגבי, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', נציגי חיל האוויר, בכירים ממשרד התחבורה ועוד עשרות גורמים מקצועיים.
לדבריהם של משתתפים בדיון, המסר שעלה היה שונה לחלוטין מהודעת ראש הממשלה. "במהלך הדיון לא היה ספק באשר להקמת שדה התעופה ברמת דוד – הייתה על כך הסכמה גורפת", סיפר אחד הנוכחים. "ההודעה שיצאה לאחר מכן לא משקפת את מה שנאמר בדיון עצמו".
המשתתפים טענו כי כלל לא התקבלה החלטה חד-משמעית באשר למיקום המדויק בנגב: "דווקא במהלך הדיון עלו גם חלופות נוספות כמו הקמה ליד צומת בית קמה. לא הייתה הכרעה מוחלטת על נבטים בלבד".
המרוץ נגד הזמן
הקמת שדה תעופה בישראל היא פרויקט ארוך ומורכב – כזה שנמשך בין 12 ל-15 שנים בממוצע, בעיקר בשל בירוקרטיה מסועפת והתנגדויות ציבוריות. עלות הפרויקט מוערכת בכ-4 עד 4.5 מיליארד שקלים. מומחים מזהירים כי אם לא יוקמו שני שדות תעופה משלימים כבר בשנים הקרובות, ישראל תעמוד בפני שוקת שבורה בעוד כעשור וחצי – אז יהיה צורך לא רק בשדה אחד, אלא לפחות בשניים נוספים.
הפער בין תכנוני העבר למציאות מחריף את התחושה של פיגור אסטרטגי בתחום התעופה. ההכרעה שהגיעה אתמול – או לפחות זו שפורסמה לתקשורת – מעלה שאלות לגבי תהליך קבלת ההחלטות, ואולי אף מצביעה על שיקולים פוליטיים שלא עלו לדיון המקצועי.
ומה עכשיו?
השאלה המרכזית שנותרה פתוחה היא: מה קרה בין סיום הדיון המקצועי לבין פרסום ההודעה הרשמית? האם אכן מדובר בהחלטה מושכלת שהתקבלה תוך כדי הישיבה – או שמא במגמה פוליטית שהכתיבה מציאות אחרת?
כך או כך, נדמה שהמרוץ להקמת שדה תעופה חדש – אחד או שניים – נכנס להילוך גבוה. מה שנותר לראות כעת הוא האם ההחלטות שיתקבלו בעתיד יישענו על עבודת מטה מקצועית או על שיקולים אחרים.