לאן הולכים מכאן? בעקבות המלחמה עם איראן: בכירי ענף התיירות בישראל מסתכלים קדימה
למרות הקושי להבין כיצד ייראה הקיץ הזה מבחינת התיירות היוצאת מישראל, בכירי הענף אופטימיים: "ברגע שנחזור מעט לשגרה, גם החברות הזרות יחזרו". ומה נשתנה באופי החופשות לקיץ, בעקבות המלחמה עם איראן? תמונת מצב

חדשות. עדכונים. מבצעים ✈️ פספורטניוז ב-WhatsApp >> וב-Telegram >>
לא פשוט לנהל משרד נסיעות בימים אלה. מורכב מאוד להיות אחראי על נסיעות מבוטלות של מאות אלפי ישראלים, במיוחד לאור חוסר הוודאות שמאפיין את הימים הקשים שכולנו עוברים.
שוחחנו עם כמה מבכירי ענף הנסיעות בישראל כדי לשמוע קצת על ההתמודדות שלהם בימים אלה, ולנסות להסתכל קדימה, עד כמה שאפשר, אל היום שאחרי המלחמה מול איראן.

"הענף כרגע חווה טלטלה, עם הרבה מאוד ישראלים שמחפשים כל דרך לחזור לארץ ועוד רבים שטיסותיהם בוטלו בימים האחרונים", אומרת רויטל בן נתן, מנכ"לית אופקים. "כבר עכשיו, וביתר שאת, בימים הקרובים, נראה את כלל הגורמים בתחום התעופה פועלים ביחד כדי לעמוד במשימה ולהחזיר את כולם כמה שיותר מהר. אנחנו אופטימיים, הענף ידוע ביכולת שלו להתגבר כמעט על כל מכשול" .
אורן כהן מגורי, סמנכ"ל השיווק והמכירות של השטיח המעופף מספר כי החברה עוקבת באופן שוטף אחר ההתפתחויות ומקיימת קשר רציף עם כל חברות התעופה, על מנת לקבל מידע עדכני ומדויק בזמן אמת.
ומה עם הלקוחות?
"במקביל, אנחנו שומרים על תקשורת רציפה עם הלקוחות ומתחייבים לעדכן על כל שינוי או התפתחות רלוונטית בהקדם האפשרי. אנחנו עושים כל מאמץ לספק תמונת מצב שקופה וברורה, ולהעניק לכל לקוח מענה אישי בהתאם לצרכיו".

ניר מזור, סמנכ"ל קשרי תעופה, מציין כי "אני ספק לגבי יכולת מבצע החילוץ להתחיל בווליום גבוה לפני יום שישי, וגם אז הכמויות צפויות להיות נמוכות".
סבלנות אדירה
רויטל מבקשת לדבר על הסולידריות שמתגלה בענף בין אנשי המקצוע לבין הלקוחות. "למרות שכולם רוצים לעשות הכל בצורה מסודרת, מאוד מאתגר שיש המון ישראלים בחו"ל, שצריכים ורוצים לחזור לארץ ואין כרגע אפשרויות חזרה. מנגד, אנחנו רואים את הלקוחות מצד אחד ואת הסוכנים מצד שני, כולם בעלי סבלנות אדירה, כולם פועלים על פתרונות יצירתיים. אנחנו גם רואים את שיתוף הפעולה בין כלל הגורמים בענף, הכל בשביל להצליח להתגבר על האתגר הנוכחי ולכן אנחנו אופטימיים שזה ייפתר הכי מהר שאפשר".
ושוב קשר הסוכן-לקוח עולה על השולחן, כמו בימים הראשונים של המלחמה.
"אני חושבת שבייחוד בימים מאתגרים אלו אנחנו רואים את החשיבות של סוכן, כשאנשים נמצאים בחו"ל והילדים שלהם בארץ צריך מישהו אנושי להתייעץ, למצוא פתרון ולתת מידע".

ומה לגבי הקיץ והחגים?
"רבים כבר רכשו חופשות לקיץ ולחגים, וזה הכל כמובן תלוי במצב. ברור שהחברות הישראליות יחזרו ראשונות וככל שהמצב יתאפשר נראה יותר ויותר ישראלים שיחזרו לטוס לחופשות. צריך לזכור שישראלים נמצאים במצב הזה כבר קרוב לשנתיים והם מחפשים דרכים לחופשות, לקחת אוויר ולהתרענן".
את רואה שינוי נוסף באופי החופשות?
"אם בעבר הלקוחות היו מקבלים את ביטולי הטיסות ומוותרים על החופשה, עתה הם מחפשים דרכים יצירתיות ומבקשים מהסוכנים מוצרים מותאים אישית וגמישים כדי לוודא שהחופשה יוצאת לפועל. אני מאמינה שלא ירחק היום ונראה שוב מטוסים מלאים. אני חושבת שברגע שנחזור מעט לשגרה, למרות ההצהרות של החברות הבינלאומיות, נראה גם אותן חוזרות מוקדם מהצפוי". הסוכנים שלנו מדווחים כי הישראלים לא מפחדים , יודעים להתמודד עם הביטולים ומחפשים דרכים כן לקיים את החופשות בחו"ל".
אורן, איך תיראה מפת התיירות בזמן הקרוב?
"קשה כרגע להעריך. המציאות עשויה להשתנות בכל רגע. ענף התיירות הוא דינאמי, ומשתנה בהתאם למציאות הביטחונית. אנחנו מקווים לראות את חברות התעופה חוזרות לטוס מישראל כאשר ירגע המצב. אנחנו עם הפנים קדימה, מקווים לבשורות טובות ולחזרה מהירה לשגרה".
אודי שנבל, מנכ"ל סנורמה, הנציגה הרשמית של קבוצת רויאל קאריביאן בישראל מציין: "מאז פרוץ המלחמה מול איראן, חלה ירידה משמעותית בהיקף ההזמנות, אך אנו ממשיכים לקבל הזמנות בודדות להמשך השנה – בעיקר להפלגות באירופה בתקופת חגי תשרי ולקריביים בחורף.
לנוסעים שהושפעו מביטולי ההפלגות בשבוע הנוכחי הענקנו שובר זיכוי מלא למימוש במשך 12 החודשים הקרובים, וכבר כעת אנו רואים חלק מהם מממשים את השוברים להזמנות לשנה הבאה – להפלגות על ה-Harmony of the Seas וגם על האוניה החדשה Legend of the Seas.
רויאל קאריביאן מעניקה שובר זיכוי מלא לכל נוסע שנפגעה הפלגתו, ואנו ממשיכים לעקוב אחר ההתפתחויות ולפעול בהתאם להנחיות הממשלה וצה"ל, כולל נושא סגירת השמיים. נכון לעכשיו, שוברים ניתנים לכל ההפלגות עד סוף חודש יוני, וההערכה היא שהטווח יתארך בהתאם להתפתחויות.
הצוות שלנו פועל מהבית, חלק מהעובדים מנצלים ימי חופשה, וחלקם נדרשים להיות עם הילדים - אנו עושים כל שנדרש כדי לאפשר גמישות מרבית ולשמור על שגרת פעילות ככל הניתן."
עומר חודורוב לוי, ראש חטיבת השיווק של קבוצת דיזנהאוז, אומרת כי:
"כרגע המאמצים שלנו מתרכזים במענה למצב שבו אלפי לקוחותינו נמצאים בחו״ל עם אי ודאות לגבי חזרתם, אנחנו מנסים לתת להם מענה תחת האילוצים הקיימים בהתאם להתפתחויות.
כעוסקים בענף התיירות, במיוחד בשנים האחרונות, האופטימיות היא מצרך בסיסי, ולכן אנו מאמינים שנחזור להתעסק בטיסות לחופש ולא של חילוץ עוד בקיץ הקרוב".
