גרמניה אישרה: לופטהנזה רוכשת נתח מחברת התעופה האירופית - למרות חשש לפגיעה בתחרות
רשות ההגבלים העסקיים הגרמנית (Bundeskartellamt) נתנה אור ירוק לרכישת 10% ממניות airBaltic על ידי לופטהנזה, עם מקום בדירקטוריון. למרות תחרות ישירה בין החברות בכמה קווים בין גרמניה למדינות הבלטיות – האישור ניתן, מאחר שהשוק נחשב זניח כלכלית לפי סעיף ה־de minimis בחוק המיזוגים

חדשות. עדכונים. מבצעים ✈️ פספורטניוז ב-WhatsApp >> וב-Telegram >>
משרד הקרטלים הגרמני, Bundeskartellamt, רשות התחרות הלאומית של גרמניה, אישרה את תוכניותיה של חברת לופטהנזה לרכוש אחזקת מיעוט בחברת אייר בלטיק, כפי שפורסם בפספורטניוז בחודש ינואר 2025.
כזכור, על פי ההסכם שנחתם אז בין שתי החברות קבוצת לופטהנזה התחייבה להשקיע סכום של 14 מיליון אירו, שיעניק לה מניות בחברה ומקום בדירקטוריון.
על פי ההסכם, לופטהנזה תקבל 10% מניות של אייר בלטיק להמרה. לאחר ההנפקה ייקבע חלקה של הקבוצה בחברה הלטבית, הצפוי להיות לפחות 5% מהון החברה.
על פי הודעת airBaltic מדובר ב"חיזוק נוסף לשותפות האסטרטגית בין החברות".
אנדראס מונדט, נשיא רשות התחרות: "הרכישה המתוכננת מעוררת חששות משמעותיים בנוגע לתחרות במספר קווי טיסות בין שדות תעופה גרמניים למדינות הבלטיות.
בכמה קווים החברות המעורבות הן מתחרות ישירות, ואין הרבה חברות תעופה חלופיות. אף על פי כן, נאלצנו לאשר את המיזוג מכיוון שבסך הכול, הקווים המושפעים מהווים שווקים מינוריים עם נפחי מכירות מקומיים נמוכים מאוד. סעיפי מיזוג לאומיים אינם מאפשרים לרשות להתערב בשווקים מינוריים. לכן, בסופו של דבר, הרכישה הייתה צריכה לקבל אישור."
אחזקת המיעוט של 10% מגיעה עם זכויות נוספות של לופטהנזה לקחת חלק בתהליך קבלת ההחלטות של אייר בלטיק.
יתר על כן, הצדדים הסכימו בשנת 2024 על הרחבה משמעותית של שיתוף הפעולה שלהם בתחום החכירה הרטובה, שבו לופטהנזה חוכרת מטוסים יחד עם הצוות שלה מאייר בלטיק.
רשות התחרות צופה כי באמצעות רכישת אחזקות המיעוט, לופטהנזה תשיג השפעה תחרותית מהותית על אייר בלטיק. צפוי כי לאחר המיזוג, האינטרסים של בעלת מניות המיעוט שלה, לופטהנזה, יילקחו בחשבון במידה משמעותית בהחלטותיה של אייר בלטיק. עם זאת, החברות יישארו ישויות משפטיות נפרדות. לכן, אסור לשתי חברות התעופה לכרות הסכמים אנטי תחרותיים ישירים ולתאם מחירים.
הליך בקרת המיזוגים התייחס תחילה לנתיבי טיסה בודדים על סמך הגדרת הנציבות האירופית בנוהל בקרת המיזוגים הקבוע שלה. הרשות יכלה לבחון רק קשרי טיסות, שיושפעו מפרויקט המיזוג. זה נוגע לקשרים רבים בין גרמניה למדינות הבלטיות.
פרויקט המיזוג היה כפוף לפיקוח מיזוגים גרמני, ולא לפיקוח מיזוגים אירופי. דיווח לנציבות האירופית יהיה הכרחי, אם לופטהנזה תרצה לרכוש את השליטה באייר בלטיק. בגרמניה פרויקט מיזוג יכול להיות כפוף לרשות התחרות, אם הוא כולל אחזקת מיעוט.
אם לופטהנזה תגדיל את אחזקותיה בעתיד, היא עשויה בסופו של דבר לרכוש את השליטה באייר בלטיק. במקרה זה יהיה צורך לפתוח הליך חדש של בקרת מיזוגים, הפעם על ידי הנציבות האירופית.