אא

זה מה שעלול לקרות לגופכם בטיסה

טסים לחו"ל לחופשה או לפגישת עבודה? מה כדאי וחובה לדעת כדי לצלוח את הטיסה בריאים ושלמים? ד"ר ערן שנקר, רופא תעופתי שהוא גם הרופא הראשון והיחיד שהוסמך כרופא החלל הישראלי, משיב על שאלות חשובות לפני, תוך כדי ואחרי טיסה. גזור ושמור

|ד"ר ערן שנקר |ד"ר ערן שנקר
טסים לחו"ל לחופשה או לפגישת עבודה? לא משנה הסיבה, טיסה - בין אם היא טרנס-אטלנטית ובין אם ממש כאן מעבר לפינה באגן הים התיכון - מחייבת תכנון קפדני מראש. מה צריך לדעת כדי לצלוח את הטיסה בריאים ושלמים? ד"ר ערן שנקר, רופא תעופתי וראש מרכז מחקר רפואת חלל ותעופה במכון פישר, שהוא גם הרופא הראשון והיחיד שהוסמך כרופא החלל הישראלי, משיב על שאלות חשובות לפני, תוך כדי ואחרי הטיסה.

לפני טיסה

*לארוז תרופות בתיק יד ולא במזוודה הנשלחת לבטן המטוס: רובנו טומנים את תיק הרחצה במזוודה הנשלחת אל בטן המטוס. עד כאן, בסדר. הבעיה מתחילה כשאורזים בתיק הרחצה, והרבה נוהגים כך, גם את התרופות. הבעיה מתחילה לאחר ההמראה כאשר מגלים שהתרופה אותה יש ליטול - ארוזה במזוודה. לדחייה בנטילת חלק מהתרופות עלולות להיות השלכות קריטיות בכלל ובגיל מבוגר בפרט. אם הטיסה קצרה, לא נורא. אבל אם הטיסה ארוכה, הדבר מסוכן במיוחד עבור נוסעים עם מחלות כמו סכרת, לחץ דם ומחלות נשימה המחייבות איזון. לפיכך, תיק התרופות אתכם תמיד. וגם כאן צריך להיות ערים למגבלות בהעברת נוזלים. במידה ומדובר בתרופה נוזלית, יש לארוז מינון שלא יעלה על 100 מ"ל. צילום: 123rf   *לקרוא את כל האותיות הקטנות לפני שקונים ביטוח רפואי: ביטוח נסיעות קונים היום בהינף מקלדת. זה נכון עד גיל מסוים, אבל בגילאים המבוגרים יותר נדרשת היערכות והמצאת מסמכים רפואיים. תהליך שמאוחר מדי להתחיל בו ערב הטיסה. *לואו קוסט גם במזוודה: אנשים רוצים לסחוב איתם לנסיעה את כל הבית. צריך רק לזכור, שלא תמיד יש מי שיעזור לכם לעלות או להוריד את המזוודה מן המסוע, וזה עלול לגרום נזק עצבי או שלדי בלתי הפיך. הפתרון: לא לארוז את כל הבית ולהיפרד ממזוודה לא יעילה, גם אם היא ממלחמת העולם השנייה ויש לכם סנטימנטים כלפיה. חשוב להתנייד עם מזוודה בעלת 4 גלגלים ולא 2 המאלצת אתכם לשאת במשקלה.  

במהלך טיסה

*ישיבה ממושכת: בעידן בו חברות התעופה מצמצמות עד כמה שניתן את המרווחים בין המושבים, חשוב כפליים להקפיד להתנועע לעיתים תכופות במהלך הטיסה ולהתמתח. אחרת, נוסעים בקבוצת סיכון עלולים לערוך היכרות עם ה"אקונומי סינדרום": תסמונת הנגרמת מישיבה ממושכת במחלקת תיירים במטוס. הרגליים מכופפות, הישיבה ממושכת והדם שנאגר בחלק התחתון של הגפיים, מתקשה לחזור חזרה אל הלב ועלול לגרום לקרישי דם ומשם להוביל לתסחיף ריאתי שעלול להסתיים במוות. *לשתות, לשתות ולשתות: המטוס הוא סביבה יבשה וצריך להקפיד להחזיר לגוף נוזלים במהלך טיסה ארוכה. הרבה מאוד אנשים לא מודעים לכך, ומבוגרים רבים אומרים לעצמם 'לא אשתה כדי שלא אצטרך ללכת תכופות לשירותים'. ההתייבשות מסוכנת. בנוסף מומלץ להפחית שתייה אלכוהולית במהלך הטיסה.   צילום: 123rf   *תכנון זמן שינה: שינה במהלך הטיסה צריכה להיות מתוכננת מבעוד מועד. לא להגיד: אעלה למטוס ואחרי שאוכל ארוחת ערב, אראה איזה סרט ואמשוך כמה שיותר את הזמן או להחליט ללכת לישון ולהתעורר לקראת נחיתה. או לחילופין להגיד לעצמי, איך שאני עולה למטוס אקח כדור שינה. חשוב לתכנן את השינה בטיסה לפי זמן ההגעה אל היעד. בטיסות ארוכות, מומלץ להגיע אל היעד אחרי 6 שעות שינה על מנת להימנע מג'ט לג (עייפת). לפיכך, אם אמורים לנחות למשל בניו יורק בשעה 6 בבוקר והטיסה אורכת 11 שעות, אין טעם ישר ללכת לישון אחרי ההמראה, אלא 6 שעות לפני הנחיתה. *כדורי שינה: נטילת כדורי שינה כרוכה בסיכונים משתי סיבות עיקריות: הראשונה, רוב כדורי השינה ממכרים; והשנייה בגלל האפקט הנרקוטי-היפנוטי שלהם המרדים את המוח. במקרה חירום לא בטוח שתצליחו להתעורר ולהבין מה צריך לעשות. הגוף לא מוכן לקימה פתאומית, גם ללא נטילת כדורים. כבר יצא לי לטפל במהלך טיסה בלא מעט אנשים שקמו בפתאומיות, התעלפו ונחבלו בראשם. אבל אם אין מנוס וחייבים כדור שינה כדי לתפוס תנומה בטיסה, אחת מתרופות המרשם המומלצות היא "סירקדין". פותחה על ידי פרופ' זיפאל מאוניברסיטת תל-אביב וחברת התרופות "נעורים". התרופה משווקת בעשרות מדינות בעולם ובארץ על ידי חברת "טבע". זוהי תרופה בטוחה מאחר והיא מחכה את פעילות הורמון השינה ומנגנון השינה הפיזיולוגי. צילום: 123rf   *קרינה קוסמית: כשטסים בגבהים של 30 אלף רגל ומעלה, ובפרט בנתיבים הטרנס-אטלנטיים הצפוניים באזורי הקוטב הצפוני, נחשפים לקרינה קוסמית. אך אל בהלה. הקרינה עלולה להזיק רק אם אתם "גרים" במטוסים.

אחרי טיסה

*מוות פתאומי אחרי טיסה: יש אנשים שנפטרים שעה אחרי טיסה. מדובר באנשים שלא חשו טוב, הובהלו לבית חולים וקיבלו טיפול שלא לקח בחשבון שזה עתה נחתו מטיסה. אם וכאשר אתם חשים לא טוב אחרי טיסה, חשוב לציין בפני הרופא המטפל כי רק לפי מספר שעות טסתם, כדי שזה יוכל לקחת בחשבון גם אבחנות ייחודיות לאחר טיסה, לאבחן אותן ולא פחות חשוב להעניק טיפול מהיר ונכון בגורם הנכון לתחושתכם. *שמירה על רצף שינה: גם אחרי הנחיתה, מומלץ להמשיך ולשמור על רצף שינה. כלומר, להמשיך עם הסירקדין במהלך כל השהות בחו"ל וגם אחרי החזרה לארץ זאת בהתאם ליעוץ רופא המשפחה. בעיקר בגיל מבוגר, זו הדרך המהירה ביותר ליהנות בחו"ל ולחזור לשגרה. *תזונה: לא להפריז או לשנות את הרגלי התזונה שלכם. לא בגלל חשש לעלות במשקל. חוסר איזון תזונתי הנובע מצריכה של מאכלים שונים ועתירי נתרן, שומנים ועודף סוכרים, עלול להוציא מהאיזון המטבולי ולהיות מסוכן במיוחד בגיל המבוגר.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופהמבזקים

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: