כל מה שקורה בתיירות ובתעופה

גונן אוסישקין הוא מנכ"ל אל על הבא

סוף לחרושת השמועות: גונן אוסישקין, סמנכ"ל מסחר וקשרים תעופתיים, הוא מנכ"ל אל על הבא. אוסישקין, שקיבל את התפקיד אחרי 13 שנים בחברה, צפוי להחליף את דוד מימון בשבועות הקרובים. מי אתה אוסישקין? צפו בפספורטTV

גונן אוסישקין. צילום: סיון פרג'גונן אוסישקין. צילום: סיון פרג'

שאלה: האם אתה רואה את עצמך כמנכ"ל הבא של אל על? תשובה: "אני משרת את אל על וכרגע אני מאוד שבע רצון מאיפה שאני נמצא. אין לי תכניות מעבר לכך". כך השיב גונן אוסישקין, סמנכ"ל מסחר וקשרים תעופתיים באל על, בראיון ראשון שנתן לפספורטניוז בספטמבר 2017.

היום, 5 חודשים אחרי הריאיון, הודיע אלי דפס, יו"ר מועצת המנהלים של אל על כי אוסישקין הוא מנכ"ל אל על הבא. צפוי להחליף בשבועות הקרובים את דוד מימון, שביקש לסיים את תפקידו לאחר קדנציה של כ-4 שנים. עוד נמסר כי דירקטוריון החברה החליט פה אחד על מינוי של אוסישקין לתפקיד המנכ"ל. דפס ציין את האמון והתמיכה של הדירקטוריון באוסישקין, שמביא איתו היכרות טובה של ענף התעופה ושל החברה ויידע להנהיג ולקדם אותה בהצלחה בתקופה אתגרית זו.

אוסישקין אמר בהודעתו היום: "אני מודה על הבחירה ועל האמון שמועצת המנהלים נתנה בי. אני בטוח שיחד עם כל עובדי החברה המסורים נמשיך ונצעיד את אל על אל מול האתגרים הניצבים לפניה, למען לקוחות החברה ובעלי המניות שלה. ברצוני להודות למנכ"ל היוצא מימון על פעילותו והובלתו לקידומה של חברת אל על בארבע השנים האחרונות. אני משוכנע כי העבודה המשותפת עימו בכל תפקידי באל על השכילה אותי ותסייע לי רבות בתפקיד המאתגר. אני רוצה לאחל לדוד הצלחה בהמשך דרכו".

אוסישקין, לשעבר טייס בחיל האוויר, החל את עבודתו באל על בשנת 2004. במסגרת תפקידיו הקודמים בחברה שימש כטייס בצי 747-400, לאחר מכן כיהן כ-12 שנים בתפקידים ניהוליים שונים, מתוכם 10 שנים בחטיבת מסחר לרבות ראש אגף תכנון מסחרי, רשת הנתיבים לו"ז (שיבוץ המטוסים לטיסות) וניהול הכנסות. החל משנת 2014 כיהן כמנהל האסטרטגיה, תכנון וארגון (תוא"ר) באל על וכיום הוא משמש כסמנכ"ל מסחר בחברה. במסגרת תפקידו הוביל יחד עם גורמים נוספים בחברה, את תהליך ההצטיידות הגדול בתולדות החברה של מטוסי הדרימליינר. אוסישקין הוא בעל תואר ראשון בכלכלה וניהול ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב.

והנה הראיון המלא עם אוסישקין כפי שפורסם כאן בספטמבר 2017:

9 חודשים חלפו מאז התמנה גונן אוסישקין לאחד התפקידים הבכירים והחשובים בחברת אל על: סמנכ"ל מסחר וקשרים תעופתיים. תפקיד, ממנו זינק דוד מימון אל כס המנכ"לות ותחתיו כפופים 750 עובדים בארץ ובנציגויות השונות של החברה  מעבר לים.

בראיון ראשון לפספורט, אוסישקין מסכם את חודשי "ההיריון" – בסופם נולד בין היתר הדרימליינר הראשון של החברה – כתקופה המאתגרת ביותר מאז החל לעבוד באל על לפני 13 שנים. "זאת תקופה קשה יותר משתיארתי לעצמי. תקופה עם הכי הרבה עשייה שנתקלתי בה עד היום בחברה. בין אם, במהלכים שיווקיים המלווים את קליטת מטוסי הדרימליינר, פתיחת נתיב ארוך טווח למיאמי והתמודדות עם שמיים פתוחים בהיקפים שלא היו עד היום; ובין אם, במאמץ ליישב את חילוקי הדעות בין טייסי והנהלת החברה. כל זה, לצד עשייה רבה נוספת מאחורי הקלעים.  אני לא יכול לפרט את כל העשייה המטורפת שנעשית פה".

אוסישקין, טייס F-16 בחיל האוויר וקרוב רחוק מאוד של מנחם אוסישקין מראשי הציונות, החל את עבודתו באל על בשנת 2004 כקצין ראשון בצי 747-400. לאחר מכן, כיהן במשך כעשור בשורה של תפקידי ניהול שונים: ראש אגף תכנון מסחרי, ראש אגף לו"ז ומערכות הפצה, ראש אגף ניהול הכנסות וממונה על האסטרטגיה, תכנון וארגון (תוא"ר) באל על. "את כל תפקידיו בחברה ביצע גונן בהצלחה רבה ואני משוכנע שהניסיון הרב שהוא מביא עמו לתפקיד, יאפשר לו להתמודד בהצלחה עם האתגרים העומדים לפתחינו", כך צוטט מימון בהודעת המינוי של גונן לתפקיד הנוכחי. ואחד האתגרים היא ריענון צי המטוסים רחבי הגוף הישנים של אל על בדרימליינרים החדישים.

עסקת הדרימליינרים הגדולה של אל על תוקשרה כמעט מכל זווית אפשרית. ובכל זאת, מה אתה יכול לחדש לנו על מאחורי הקלעים של העסקה הגדולה בתולדות החברה?

"בפברואר 2015 יצאנו לקמפיין מסחרי מול שתי יצרניות המטוסים: בואינג ואיירבס. קמפיין שנמשך עד חודש אוגוסט עם בחירתה של בואינג. הלכנו עם בואינג כי המחיר שהציעה על העסקה הכוללת היה זול יותר וגם כי קל ונוח לנו יותר, כחברה עם צי מטוסי בואינג, להישאר עם בואינג. אבל היה עוד שיקול שהכריע את הכף לטובת בואינג. לא בכל עסקה, נשיא בואינג מעורב באופן אישי, ואנחנו רצינו שתהיה מעורבות אישית. עבדנו על זה, וכך היה. כנ"ל לגבי חברות הליסינג איתן אנחנו מממשים את העסקה. גם שם הצלחנו להגיע למצב שהיחס אלינו יהיה כמו היחס שמקבלות חברות התעופה הגדולות בעולם. זה לא עניין של מה בכך לקבל יחס אישי של הבכירים".

כמה זמן אל על שקדה על הכנת התכנית העסקית לרכישת הדרימליינרים?

"כל הפרויקט הזה החל עם כניסתו של דוד מימון לתפקיד בפברואר 2014. הוא הטיל על צוותי העבודה של החברה להכין את התכנית של החברה לעשור הבא. נושא החלפת מטוסי רחבי הגוף, היה בלב התכנית העסקית. מעל 90% מההשקעות בתכנית נבעו מהחלפת המטוסים ורכישת מטוסים חדשים. לקח לנו בערך 8 חודשים להכין את התכנית בשיתוף דירקטוריון החברה ובעלי המניות".

אתה חושב שהדרימליינרים יצליחו לחולל את המהפכה שאל על כל כך זקוקה לה על רקע התחרות הגוברת?

"אין ספק שבעזרת הטכנולוגיה הכי מתקדמת בשוק, שאין טוב ממנה, סידור המושבים, מערכות הבידור, אינטרנט ועוד – נהיה מספר אחת בשוק. אחרי שעשינו את כל זה, נלך עם זה עד הסוף. המחויבות הפיננסית היא כל כך גדולה – עסקה בהיקף של כ-1.25 מיליארד דולר – מחייבת את כל הגורמים בחברה לוודא שהמהלך הזה יהיה מוצלח. אנחנו משקיעים בעתיד, והרבה".

מה היה הרגע שהכי ריגש אותך בהגעת מטוס הדרימליינר הראשון לישראל?

"הרגע המרגש ביותר עבורי היה כשרקדנו סביב המטוס במעמד קבלתו במפעל בואינג בסיאטל, הורה וריקודים נוספים. האמריקאים בחיים לא ראו דבר כזה. הם אמרו שהם רואים אנשים רוקדים ב-אפטר פארטי. לא ככה. רגע מרגש נוסף כשאלי נרי, שהטיס את המטוס לישראל, פתח את החלון ונופף בדגלי ישראל אחרי הנחיתה בנתב"ג". (את טיסת הבכורה לישראל ביצעו לצד קברניט אלי נרי גם קברניט רועי בנימיני וקצין ראשון אריאל להב. ס.פ.ז)

היו מחיאות כפיים בנחיתה?

"היו".

 ומה עם לצאת לחופשה, עכשיו שהמטוס הראשון כבר כאן?

"הייתי בדרך לטיול גלישה בפנמה, וביטלו לי. הייתי צריך לחזור לעבודה. אני חובב גלישה. בדרך כלל גולש בתל אביב".

 

 

"כושר ההישרדות של אל על תלוי ביכולת של העובדים וההנהלה לדבר"

עד כמה קשה התחרות מול חברות הלואו קוסט שצוברות כאן תאוצה?

"אל על היא חברה עם רשת נתיבים מאוזנת בין טיסות ארוכות וקצרות. הסיפור של הלואו קוסט עוד לא הגיע לטיסות הארוכות. אני לא רוצה להתנבא ולומר שזה לא יקרה ולא יגיע לישראל. בזירה האירופית, התחרות מקבלת מענה עם up. כך או כך, אל על תצטרך להתמודד ולתת מענה לצרכים המשתנים של הלקוחות. אין ספק, שניתן מענה לרגישות של הצרכן בנושא המחיר. נצטרך לתת את המחיר הנכון לצרכן הישראלי, אחרת נהיה עם מטוסים ריקים".

כבכיר בהנהלת אל על, איך אתה רואה את מאבק הטייסים?

"לא יכול להיות קרע לאורך זמן בין עובדי החברה לבין ההנהלה ובעלי המניות. אני חושב, שהשינויים שהחברה עברה מאז הופרטה ושינוי הסביבה העסקית בה היא פועלת, תביא בסופו של דבר לכך שכל אחד יפעל לטובת האינטרסים של החברה. כושר ההישרדות של אל על תלוי ביכולת של העובדים וההנהלה לדבר. לכיוון של הליכה משותף. בדרך יכולים להיות מאבקים".

היכן עומד היום המו"מ עם הטייסים?

"באל על יש הסכם קיבוצי. במסגרת ההסכם, החברה יכולה לנהל מו"מ על התייעלות עם כל המגזרים. באחרונה חתמנו עם ועד עובדי התחזוקה בחברה מצד אחד על התייעלות ומצד שני על תנאי שכר. אני מאמין שגם עם הטייסים נמצא פתרון. כולם מבינים שבסביבה העסקית בה אנחנו פועלים, נצטרך כולנו לעבוד ביחד".

מה אתה אוהב יותר: להיות טייס או להיות סמנכ"ל מסחר וקשרים תעופתיים. איפה יותר מעניין לך?

"אני טייס בדימוס. אני אוהב את מה שעשיתי בעבר ואת מה שאני עושה היום. זה שני דברים שונים".

האם אתה רואה את עצמך כמנכ"ל הבא של אל על? דוד מימון עשה את הקפיצה מהתפקיד שלך למנכ"לות?

"אני משרת את חברת אל על וכרגע אני מאוד שבע רצון מאיפה שאני נמצא. אין לי תכניות מעבר לכך".

הסופרת מיכל שלו היא גרושתך. קראת ספרים שלה לפני שיצאו לאור? יעצת לה?

"אנחנו בקשר מצוין אבל עניינים אישים אני מעדיף להשאיר בחוץ".

 

"אני רואה בסוכני נסיעות שותפים"

אוסישקין, כמו ירום ודיש, מנהל סניף ישראל של אל על, רואה בסוכני הנסיעות שותפים של החברה. "אל על קיבלה החלטה אסטרטגית מזמן לשתף פעולה עם סוכני הנסיעות. אנחנו רואים בהם שותפים שלנו".

יש לך בשורה לבשר לסוכני הנסיעות?

"אני סמוך ובטוח ששיתוף הפעולה עם סוכני הנסיעות ימשיך להוות את ליבת העשייה המסחרית של אל על. אנחנו עובדים קשה כל הזמן. ובהזדמנות זו, אני רוצה לברך את הסוכנים ואת לקוחות החברה בברכת שנה טובה".