NY
LONDON
BEIJING

TUS Airways בדרך להפסקת טיסותיה מחיפה

טיסות חברת התעופה מחיפה כבר אינן במערכות החל מה-16.10, זאת בשל שעת הסגירה המוקדמת של השדה (20:00), המסלול הקצר בשדה ובעיות מול דרישות רשות ההגירה. מתחילת השנה הטיסה כבר כ-35,000 נוסעים מחיפה ותתגבר את פעילותה בנתב"ג

Tus Airways מתחדשת בשני מטוסי פוקר 100. צילום: יח"צTus Airways. צילום: יח"צ

פרסום ראשון: חברת התעופה TUS Airways בדרך להפסקת טיסותיה משדה התעופה בחיפה החל מה- 16.10. טיסות חברת התעופה קפריסאית החל מתאריך זה כבר אינן מופיעות במערכות ה-GDS ובאתר החברה.

הטיסות של TUS חלוצת הטיסות הבינלאומיות מחיפה זכו להצלחה גדולה, כאשר מתחילת ינואר 2017 החברה כבר הטיסה כ-35 אלף נוסעים ל-5 יעדים שונים: לרנקה, פאפוס, רודוס, קוס ואתונה והפעילה כ-25 טיסות שבועיות כאשר חלק מהפעילות מהעיר חיפה בשת"פ עם חברת איסתא.

החברה תכננה בחורף הקרוב להפעיל 6 טיסות שבועיות לקפריסין מחיפה, אך בשל שורת בעיות בפעילות בשדה התעופה בחיפה, החליטו כעת בחברה הקפריסאית לעשות  "חישוב מסלול מחדש".

לפי גורמים המקורבים לחברה בין הבעיות שצצו בפעילות בשדה התעופה בחיפה: סגירת השדה בשעה מוקדמת לפעילות (שמונה בערב) וכך למעשה, כל עומס במרחב האווירי העמוס של קפריסין ויוון ההומה בתיירים בעיקר בחודשים אלו שגרם לטיסות לצאת בעיכוב שלא באשמת החברה, מותיר את החברה בבעיה כי השדה בחיפה נסגר לפעילות בשעה 20:00, מה שאילץ את החברה לנחות בנתב"ג בשל כך. עוד מציינים הגורמים כי כל הסטה של טיסה לנתב"ג במקום חיפה, גורמת לחברה להוצאות כבדות: כך למשל היא צריכה לשלם כ-3,000 דולר על אגרות והוצאות נחיתה יקרות יותר בנתב"ג, הוצאות על אוטובוסים שהיא צריכה להעמיד לרשות הנוסעים הזועמים שבמקום לנחות בחיפה מצאו את עצמם נוחתים בנתב"ג וחוזרים משם באוטובוסים. בעיה נוספת בשדה בחיפה הינה המסלול הקצר בשדה כאשר מטוסי סילון אינם יכולים לנחות בו, מה שמצמצם משמעותית את מספר המטוסים של TUS היכולים לנחות בשדה.

בעיה נוספת שמציינים הינה מול רשויות ההגירה בחיפה. כאשר ברשות מחליטים לעיתים שלא לאפשר לנוסעים מסויימים להיכנס לישראל מסיבות שונות, הדבר הכניס את החברה לבעיה גדולה. מסתבר שבשדה התעופה בחיפה אין מתקן כליאה כמו בנתב"ג, וכך דרשו הרשויות במקרים שכאלו שאותם נוסעים יעלו מיידית חזרה לטיסה שיוצאת מישראל, מה שדרש מהחברה להוריד נוסעים ישראלים מהטיסות אשר הינן מלאות. מכיוון ש-TUS מפעילה טיסות ליעדים שונים ולא תמיד ניתן להחזיר נוסע מסורב כניסה ליעד ממנו הגיע כי החברה לא תמיד טסה חזרה ליעד ממנו הגיע המטוס וכך הייתה צריכה החברה במקרים מסוימים גם להוציא מטוס במיוחד, לשבש את כל לוח הטיסות שלה וכמובן שתהליך זה עולה כסף רב.

כל אלו גרמו לחברה להחליט באופן עקרוני על הפסקת הטיסות אלא אם יהיה שינוי דרמטי בימים הקרובים. לאחר החג צפויים אנשי החברה להיפגש עם רשויות התעופה בארץ ולנסות לפתור את הבעיות.

בנתיים, TUS צפויה להעתיק את טיסותיה המתכננות מחיפה לנתב"ג לטובת הפעילות שכבר גדולה ומשמעותית. בתשעת החודשים הראשונים של השנה הטיסה החברה  מנתב"ג 67,886 נוסעים, כאשר בחודש ספטמבר טסו עם החברה מנתב"ג 13,660 נוסעים.

מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר בתגובה: "על פי כללי התעופה הבינלאומיים כאשר אדם מסורב כניסה למדינה (כל מדינה) עקרונית הוא אמור לטוס מיד (חוק הכניסה לישראל סעיף 10 ג'). אלא במקרים שבהם אין טיסה וניתן להשאירו בשדה עד לטיסה. האחריות על ההטסה ועל המימון היא לגמרי חברת התעופה. אנחנו לא אומרים מי ישלם ואם החברה החליטה להטיל עלות על המסורב זה עניינה. זה מגוחך שמדינה שמסרבת כניסה של זר צריכה לדאוג גם להטסתה. האם כשמסרבים בארהב מישהו מעלה טענות מולם? בוודאי שלא. כי הם לא דנים בכלל בסירוב. אז חברת תעופה, כשהיא מטיסה אזרחים זרים, צריכה לקחת בחשבון שמישהו מהם אולי יסורב ואחריותה המלאה להסדיר את חזרתו למדינה ממנה הגיע (עם הטיסה, לא מדינת מוצאו)".