אא

דיגיטליזציה - המפתח להתאוששות של ענף התיירות והתעופה

הקורונה שינתה את כללי המשחק בעולם התיירות והתעופה, ומכאן והלאה אמצעים דיגיטליים וביומטריים יחליפו את אמצעי הבידוק והזיהוי האנושיים, יצמצמו מגעים ויקצרו תהליכים

תעודת חיסון. צילום: 123rf תעודת חיסון. צילום: 123rf
הצורך להקפיד על תנאי היגיינה, לעטות מסכות פנים ובעיקר לשמור על ריחוק חברתי ולצמצם התקהלויות ומגעים אנושיים, הכתיבו לכל ענפי התיירות שינויי התנהלות משמעותיים. הקורונה על כל מפגעיה, תרמה ותוסיף לתרום לזירוז ולהאצת תהליכי התפתחות וחדשנות בכל מגזרי התיירות. הכרטיסים האלקטרוניים, הטלפונים הניידים, האפליקציות, הסורקים הדיגיטליים – כל אלה החלו להחליף זה מכבר את הניירות, אך מגפת הקורונה מובילה כמה צעדים קדימה: דיגיטליזציה מלאה של ענפי התיירות, כשהאמצעים הדיגיטליים והביומטריים יחליפו את אמצעי הבידוק והזיהוי האנושיים, יצמצמו עד למינימום מגעים ויקצרו משמעותית את כל התהליכים.

דרכון ירוק מונע בידוד ומגבלות

הצבע הירוק מסמל את הניצחון על הקורונה ומהווה את הבסיס להתחדשות התיירות. עולם התיירות חותר מזה חודשים למצוא דרכים לחידוש הנסיעות, ובתחילה המציא את המושג של 'מדינות ירוקות', אלא שעד מהרה הסתבר שלמגפה המתעתעת חוקים משלה והירוק הוא זמני בלבד. המפתח לנסיעות בטוחות עם התקדמות הליך החיסונים הוא הדרכון הירוק. 'הדרכון הירוק', 'דרכון הבריאות', 'תעודת החיסון' או 'פס הנסיעות', בכינויים השונים, עדיין בראשית הדרך, כשמדינות שונות, חברות תעופה, נמלי תעופה וארגונים שונים, כמו האיחוד האירופי או יאט"א, יוזמים ומפיקים מגוון אמצעי זיהוי ובידוק משלהם, ועולם התיירות כולו מצפה ליום, בו תאומץ תעודה דיגיטלית בינלאומית אחידה. ישראל היא המדינה הראשונה בעולם, במקביל לבחריין, שהפיקה לרשות המחוסנים והמחלימים דרכון ירוק, תו ירוק דיגיטלי, שנועד לפתוח בפניהם את מוסדות האירוח והתרבות, אך גם נסיעות בינלאומיות, כשמדינות שונות בעולם כבר מכירות בו ופוטרות את הישראלים מחובת בידוד.
דרכון ירוקדרכון ירוק
דרכון ירוק. צילום: 123rf מדינות אירופיות שונות, וביניהן המדינות המשוועות לתיירות, כמו: יוון, קפריסין, איטליה, ספרד ופורטוגל, מצויות בהליכי פיתוח של דרכון חיסונים, שיעניק הטבות בתוך המדינה, באירופה ובעולם כולו, וכולן מצפות להשקת 'דרכון האיחוד האירופי'. 'התעודה הירוקה הדיגיטלית' של האיחוד האירופי הוצגה זה מכבר וצפויה לאישור ראשי המדינות. 'הדרכון הירוק' של אירופה מתבסס על פשרה נוכח הלחץ שהופעל על הנציבות האירופית ע"י מדינות התיירות הפופולריות, והיא תאפשר למעשה לכל 450 מיליון האירופים, הן מחוסנים, הן מחלימים והן נבדקים שליליים לקורונה, לנסוע באופן חופשי בכל רחבי אירופה.

צ'ק-אין דיגיטלי חוסך תורים וזמן

ענף התעופה ממחיש משמעותית את הליך הדיגיטליזציה של ענף הנסיעות. הכורח לצמצם מגעים ותורים ולקצר את השהות בטרמינלים הכתיב לחברות התעופה ולנמלי התעופה את הצורך לנקוט אמצעים טכנולוגיים לזיהוי ובידוק הנוסעים. “הזמן שלוקח לעלות למטוסים היה ארוך פי שניים אם היינו צריכים לבדוק מסמכי נייר לפני נסיעה", אמרה עמנואל פראצ'י, מנהלת פרויקט הבריאות של אייר פראנס, שהשיקה לא מכבר פיילוט של תעודת בריאות דיגיטלית, כפי שעשתה גם בריטיש איירווייס, המפעילה את דרכון הבריאות הדיגיטלי, Verifly. המיזם הבינלאומי העיקרי של דרכון הטיסה הדיגיטלי, ה-Travel Pass, הושק ע"י ארגון התעופה העולמי, IATA, וכבר מנוסה בטיסות של סינגפור איירליינס, אמירייטס, איתיחאד איירווייס וגאלף אייר הבחריינית, כאשר 20 חברות בינלאומיות אמורות להשתתף בניסוי, לפני שהוא ייכנס לתוקף בכל ענף התעופה. הליך הדיגיטליזציה תופס תאוצה בנמלי התעופה ברחבי העולם, המשתדלים לצמצם ככל האפשר את המגעים האנושיים בתהליכי הצ'ק-אין והבידוק הביטחוני באמצעות טכנולוגיה דיגיטלית וביומטרית. נמלי התעופה באיחוד האמירויות הם מהמתקדמים בעולם בטכנולוגיה החדשנית. מלבד בדיקות הקורונה RT-PCR, המספקות תוצאות תוך 90 דקות, בנמל אבו דאבי כל השירותים וההליכים נטולי מגע: מעליות ושערים אוטומטיים, סורקים תרמיים ומצלמות זיהוי פנים. בנמל דובאי פועלת 'המערכת החכמה', כשבאמצעות הטכנולוגיה הביומטרית וללא כל מגע אנושי יכולים הנוסעים לבצע צ’ק-אין לטיסתם, להשלים את מעבר רשות ההגירה, להיכנס למתקני הטרקלין ולעלות על טיסותיהם. יתר על כן, על מנת לקצר את ההליכים ואת משך השהות בנמל התעופה, חברות תעופה גדולות, כמו לופטהנזה ובריטיש איירווייס, החלו בניסוי של צ'ק-אין מקוון, כאשר שלושה ימים לפני הטיסה הנוסעים שולחים לחברת התעופה במייל את כל המסמכים הדרושים, כולל אישורי חיסונים ובדיקות קורונה, ומקבלים אישור דיגיטלי ויכולים לדלג על התור בנמל התעופה.
דרכון בריאותדרכון בריאות
 Verifly של בריאיש איירווייס. צילום: בריטיש איירווייס, British Airways      

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופהמבזקיםדרכון ירוק

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: