אא

מה לרמי לוי ולחברת תעופה? כל הסיבות בגינן לוי קונה את ישראייר

לא סתם רמי לוי מוכן לשלם כ-162 מיליון שקל תמורת ישראייר. החיבור עם ישראייר יניב ערך מוסף לעסקיו ובעיקר, וזו הסיבה המרכזית, רכישת ישראייר תמנף את כרטיס האשראי של לוי

רמי לוי ואורי סירקיס. צילום מתוך דף הפייסבוק של סירקיס רמי לוי ואורי סירקיס. צילום מתוך דף הפייסבוק של סירקיס
בשבוע שעבר כולם היו בטוחים שהקבלן יגאל דמרי, בדרך להיות בעל הבית החדש של ישראייר. אבל, דמרי, שהגיש את ההצעה הגבוהה ביותר תמורת ישראייר - 170 מיליון שקל, עשה שתי טעויות מרכזיות בגינן הפסיד את ישראייר לאיש העסקים, רמי לוי. הטעות הראשונה, דמרי לא שיפר את הצעתו בסבב ההתמחרות האחרון זאת למרות שבסביבת מחזיקי האג"ח יעצו לו לשפר. דמרי אומנם הגיש את ההצעה הכספית הגבוהה ביותר מבין המתמודדים האחרים, אך לא המנצחת (הסברים בהמשך). טעותו השנייה של דמרי הייתה שלא שידר תקשורת חיובית עם אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, הנחשב לדמות מפתח. בסביבת מחזיקי האג"ח הבינו שאם דמרי יזכה בישראייר, סירקיס יעזוב והדבר עלול לפגוע בשוויה של החברה. כשהחל תהליך המכירה של ישראייר, בעלי האג"ח דיברו על תג מחיר של כ-120 מיליון שקל. סירקיס, בזכות עבודתו המאומצת, מיצוב החברה והפיכתה למותג, הציב לחברה תג מחיר גבוה בהרבה של כ-55 מיליון דולר שהם כ-50 מיליון שקל יותר ממה ששאפו לקבל ולפיכך, מחזיקי האג"ח רוצים לגמול לסירקיס. זאת ועוד, בעלי האג"ח הבינו כי מאחר והם נשארים שותפים בחברה, עזיבה של סירקיס את החברה עלולה להוריד את ערכה ולכן הייתה התגייסות לוודא שדמרי לא יזכה. בנוסף, דמרי, בניגוד למתמודדים האחרים על ישראייר - מוטי בן משה, בעלי דור אלון ורמי לוי - לא הבטיח מראש את תנאי עובדי ישראייר וזה עמד לרעתו.

כל הסיבות למה רמי לוי קונה את ישראייר

רוב מחזיקי האג"ח סדרה ט' של אי.די.בי פיתוח הכריעו אתמול: רמי לוי שהציע 162 מיליון שקל הוא הבעלים החדש של ישראייר. לא סתם רמי לוי מוכן לשלם כ-162 מיליון שקל תמורת ישראייר. (העסקה עדיין כפופה להחלטת בית המשפט שיתכנס ביום ראשון הקרוב). לולא המהלך הזה, לוי היה צריך למחוק מהבורסה את חברת בי.ג'י.איי השקעות שבשליטתו ודרכה הוא מבקש לרכוש את ישראייר. כעת, בי.ג'י.איי השקעות תונפק יחד עם ישראייר. לצדדים יש 30 יום להכין תשקיף, מה שכבר יגדיל את ערך ההשקעה של לוי. רק אתמול (שני) מניית החברה זינקה בבורסה בכ-69%. יום לפני כן זינקה בכ-19%, מתחילת החודש בכ-29% ומתחילת השנה בכ-93%, עם שווי של 54.423 מיליון שקל. הבורסה הגיבה בצורה חיובית למהלך. לוי עדיין נדרש לבחון לפי איזה מחיר הוא מנפיק את החברה. מי שיוביל מבחינת לוי את המהלכים מול ישראייר הוא מוטי חזן, שמנהל את עסקיו הפרטיים של לוי. חזן צופי להיות הדמות המרכזית מבחינת לוי בבעלות על ישראייר. זאת ועוד, עדיין לא ברור מה תהיה המדיניות של לוי עם טיסות השבת של ישראייר. מצד אחד, יש לו שותפים דתיים ומצד שני, בעלי האג"ח, לאחר הפרטת החברה, צפויים להחזיק בכ-20% ממנה והציבור בכ-20% נוספים. לוי עשוי גם לצרף שותפים עסקיים, כך שעדיין לא נאמרה המילה האחרונה בעניין זה. בזכות מהלך הרכישה, מאחר ולישראייר יש הפסדים צבורים של מאות מיליוני שקלים, לוי יוכל לחסוך בשל כך תשלום מיסים מרווחים של חברות אחרות בקבוצה שלו. אך מעל לכל, הסיבה המרכזית לרכישת ישראייר היא מינוף כרטיס האשראי של לוי בזכות החיבור עם ישראייר. לוי עוד לפני הבחירה ע"י בעלי האג"ח, הכניס להליך את חברת שיווק השקמה שבבעלותה דרכה ביקש לרכוש 24% מישראייר. לוי ציין שאם יזכה יהיה שיתוף פעולה עם מועדון הלקוחות של החברה ויוקם מועדון תעופה. כאשר מועדון הלקוחות יכלול נקודות תעופה בשיטה חדשנית אשר יאפשר ללקוחות הרשת לתרגם את רכישותיהם הקמעונאיות לשירותי תיירות. כמו כן, המצטרפים למועדון יהיו זכאים לצבור נקודות בגין רכישותיהם ברשת באופן שבו יוכלו לרכוש חבילות תיור וטיסות בישראייר. לפי דו"חות 2019, היקף החברים במועדון הלקוחות של רמי לוי עומד על כ-400 אלף חברים. 68% מלקוחות המועדון מחזיקים בכרטיס האשראי כאשר שאר החברים ללא כרטיס. רמי לוי מחזיק בכ-80% מהמועדון וישראכרט בכ-20%. כרטיס המועדון של לוי לא נחשב לכרטיס הראשון של רוב חברי המועדון. כעת, החיבור בין לוי לישראייר יכול לחזק את המועדון יחד עם ערוצי ההפצה של ישראייר שלה שיתופי פעולה עם מועדוני לקוחות רבים. היקף הלקוחות של לוי ביום יום בהרבה יותר גבוהה ממספרי לקוחות המועדון. לישראייר יש מאות אלפי לקוחות רשומים לקבלת הטבות ולפני פרוץ משבר הקורונה עמדה להשיק מועדון לקוחות עצמאי של החברה. בסופו של דבר, שני הצדדים יצאו נשכרים מהחיבור ביניהם.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופהמבזקיםישראייררמי לוי

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: