נמשכת הירידה בתיירות הנכנסת
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת נתונים המתייחסים לשלושת החודשים האחרונים המצביעים על ירידה משמעותית של התיירות הנכנסת בחישוב שנתי, לעומת גידול שנתי של אחוז אחד בתיירות הפנים. בחודש ינואר נרשמו כ- 537 אלף לינות תיירים
הלשכה המרכזית לססטיסטיקה מנתחת את המגמות בתיירות הנכנסת ובתיירות הפנים עפ"י סיכומי הלינות במלונות התיירות. בחודש ינואר האחרון מספר הלינות הסתכם ב- 1.3, מהם 775 של ישראלים, והתפוסה הממוצעת בבתי המלון עמדה על כ-49%.
בניתוח של שלושת החודשים האחרונים, נובמבר – דצמבר – ינואר, מסתמנת ירידה של 10% בתיירות הנכנסת בחישוב שנתי. לעומת זאת, בתיירות הפנים מסתמן גידול של אחוז אחד בחישוב שנתי.
לינות תיירים: בינואר נרשמו כ- 537 אלף לינות תיירים בארץ, אמנם עליה של 2%+ לעומת ינואר 2015, אבל ירידה של 22%- לעומת ינואר 2014 (כחצי שנה לפני 'צוק איתן'). לינות ישראלים: כ- 774 אלף, 5%- ירידה לעומת אשתקד, 1%+ לעומת ינואר 2014. סה"כ נרשמו בינואר בבתי המלון: כ- 1.3 מיליון לינות תיירים + ישראלים, 2%- ירידה לעומת ינואר 2015, 10%- לעומת ינואר 2014.
התפלגות לינות התיירים: ירידות נרשמו ברוב חלקי הארץ לעומת ינואר 2014. במע' ירושלים: 154 אלף לינות בלבד (2%+ לעומת אשתקד, 22%- לעומת ינואר 2014), בת"א: כ- 134 אלף לינות (1%- לעומת אשתקד, 17%- ירידה לעומת 2014), באילת: כ- 60 אלף (27%+ לעומת ינואר אשתקד, 38%- ירידה לעומת ינואר 2014), בטבריה וסובב כנרת: כ- 46 אלף לינות (6%+ עלייה לעומת אשתקד, 12%- לעומת 2014), בים המלח: כ-18 אלף (3%+ לעומת אשתקד, 42%- לעומת ינואר 2014), בנתניה: כ- 15 אלף (22%- לעומת אשתקד, 42%- לעומת 2014), בחיפה: כ- 15 אלף לינות (18%+ לעומת אשתקד, 5%- לעומת 2014) ובנצרת:6 אלף (28%- לעומת 2015, 28%- לעומת 2014). רק בהרצליה נרשמו עליות: 14 אלף לינות (28%+ לעומת אשתקד, 53%+ לעומת 2014).
התפלגות לינות הישראלים: מגמה מעורבת. ירידות: באילת: כ- 305 אלף לינות (7%- לעומת ינואר 2015), בטבריה וסובב כנרת: כ- 71 אלף לינות (8%- ירידה לעומת אשתקד) ובמערב ירושלים: כ- 50 אלף לינות (23%-). לעומת זאת, בים המלח אין שינוי לעומת ינואר אשתקד: כ - 126 אלף לינות, בתל אביב: עליה. כ- 54 אלף לינות (4%+), בחיפה: כ- 21 אלף לינות (6%+ עליה), בהרצליה כ- 9 אלף לינות (21%+ עליה) ובנצרת: כ- 6 אלף לינות (8%+ עליה).
התפלגות כלל הלינות (תיירים + ישראלים) לפי אזורים: ירידות בהשוואה לאשתקד, ובוודאי ביחס לינואר 2014, נרשמו כמעט בכל רחבי הארץ, למעט בתל אביב: כ- 188 אלף לינות (1%+ עליה לעומת ינואר אשתקד, 10%- לעומת ינואר 2014), בחיפה: כ- 36 אלף לינות (11%+ בהשוואה לינואר 2015, 9%+ לעומת ינואר 2014) ובהרצליה: כ- 23 אלף לינות (25%+ לעומת השנה שעברה, 44%+ לעומת 2014).
לעומת זאת, באילת נרשמו: כ- 365 אלף לינות (3%- לעומת ינואר אשתקד, 7%- לעומת ינואר 2014), במע' ירושלים: כ- 204 אלף (6%- לעומת אשתקד, 19%- לעומת 2014), בים המלח: כ-145 אלף (1%+ לעומת ינואר אשתקד, 16%- לעומת 2014), בטבריה וסובב כנרת: 117 אלף (3%- לעומת אשתקד, 7%- לעומת 2014), בנתניה: כ-29 אלף (8%- לעומת אשתקד, 32%- לעומת 2014) ובנצרת:12 אלף (13%- לעומת אשתקד, 24%- לעומת 2014)..
תפוסת החדרים הארצית הגיעה לכ-48% בלבד! (1%- ביחס לאשתקד ו- 9% - ירידה לעומת ינואר 2014). התפוסות הנמוכות מלמדות על עומק המשבר.בים המלח: כ- 59% (3%- בהשוואה לאשתקד, 16%- לעומת 2014), במלונות תל אביב: כ- 57% (2%- בהשוואה לאשתקד ו- 9%- לעומת 2014), באילת: כ- 54% (4%+ ביחס ל-2015, 1%- ביחס ל- 2014), בחיפה: 52% (ללא שינוי ביחס לאשתקד, 6%+ עליה לעומת 2014), בהרצליה: כ- 45% (4%- ביחס ל- 2015, 9%+ לעומת 2014), במע' ירושלים: 43% בלבד (8%- ביחס ל- 2015, 26%- ביחס לינואר 2014), בטבריה וסובב כנרת: כ- 38% (1%- בהשוואה לאשתקד, 6%- ביחס ל- 2014), בנתניה: כ- 37% (7%- ביחס לאשתקד, 26%- בהשוואה ל- 2014) ובנצרת: כ- 20% בלבד (12%- ביחס ל- 2015, 13%- ביחס ל- 2014).
מצבת חדרי המלון עמדה על 50,969 (2%+ לעומת אשתקד).
לדברי אלי גונן, נשיא התאחדות המלונות בישראל: "כבר שנה וחצי מאז 'צוק איתן' אנחנו במשבר בתיירות הנכנסת, כאשר מספר התיירים המגיעים לארץ - הולך ויורד, בעיקר מאז החל גל הטרור הנוכחי באוקטובר. התמונה קשה במיוחד בבתי המלון בירושלים, בנתניה, בטבריה ובנצרת. לדאבוני, הירידות המתמשכות הללו בכניסות התיירים לישראל, בתפוסות בבתי המלון ובמספר הלינות, יוצרות קשיים תזרימיים ועלולות להביא לסגירת בתי מלון, כפי שחווינו בעבר". גונן מוסיף: "כמלונאי, אני איש אופטימי, ומאמין שאפשר להתגבר על המשבר הנוכחי, כפי שהתגברנו על משברים רבים בעבר. משום כך יש דחיפות גדולה לקמפיין מסיבי בעולם. תקציב השיווק הגדול, שהשיג השר לוין, הוא בסיס ליציאה מהמשבר ולהחזרת תנועת התיירות לצמיחה, אם רק יופעלו קמפיינים מקצועיים ראויים ובזמן הנכון, כלומר: לאלתר ובדחיפו,. אך לצערי הזמן מתבזבז, הולך וחולף".