אא

האם בית המלון אחראי להיעלמות חפצי אורחים?

אובדן חפצים של אורחים בבתי מלון הוא תאונה משפטית איתה מתמודדים מלונות רבים בישראל. מי אחראי? מה קובע החוק לגבי פיצוי האורחים? ואיך להתמודד עם הסיטואציה? עוה"ד יגאל קולוף ובוריס נסימוב, ממשרד וקסלר ברגמן ושות', מסבירים

כספת בבית מלון. צילום: shutterstock כספת בבית מלון. צילום: shutterstock

לא מעט מלונאים נדהמים לגלות במהלך חייהם המקצועיים, את התאונה המשפטית שלפיה עשויה להיות להם אחריות לחפצי אורחים. קל וחומר, כאשר הם בכלל לא ידעו על קיומם של כאלה. התאונה המשפטית הזו העסיקה מקרים רבים שהגיעו לפתח בתי המשפט, וחשוב לתת עליה את הדעת.

סיטואציה אופיינית היא כאשר אורח שוהה בבית מלון, ותוך כדי שהותו או לאחר שעזב את בית המלון, הוא פונה להנהלת המלון ומדווח כי גילה שתכשיט יקר או חפץ אחר שלו (לעיתים גם מזומנים שנשא עמו) נעלם מחדרו. לעיתים, מדובר בחפצים שנטען כי אוכסנו בכספת שבחדר, ונגנבו מהכספת האישית. האורח, כמובן, תובע מהמלון לפצותו.

עד כמה שהדבר נתפס כאבסורד, בפני מלונאים רבים שמתמודדים לראשונה עם הסיטואציה, קיימת למלונות אחריות של שומר, וליתר דיוק "שומר שכר" לחפצי האורחים. "חוק השומרים" קובע מפורשות כי "דין בעל המלון כדין שומר בשכר". כלומר, בית המלון יהיה אחראי לרכוש האורחים השוהים במלון, ולכל אובדן או נזק שייגרם לאותו רכוש. זאת כיוון, שהמלון נתפס על ידי המחוקק כמי שעלות האירוח המשולמת לו מכסה גם את האחריות לשמירת רכוש האורחים. לפיכך, המלון עשוי ככלל להיות חייב לפצות את אורחיו עבור אובדן חפציהם.

עורך דין יגאל קולוף צילום: יורם רשףעורך דין יגאל קולוף צילום: יורם רשף

החוק קובע 3 חריגים אפשריים לאחריות המלון לפיצוי אורחיו בגין היעלמות רכושם:

חריג ראשון - שומרי שכר באשר הם: שומר שכר לא יהיה אחראי אם הנזק נגרם עקב "נסיבות שלא היה עליו לחזותן מראש ולא יכול היה למנוע תוצאותיהן". עם זאת, ביחס למלונות קבעה הפסיקה לא אחת כי גניבות מבתי מלון הן "חיזיון נפרץ וצפוי" שבוודאי ניתן לחזותן מראש, ולכן חריג זה הפך למעשה כמעט לאות מתה, וכמעט בלתי ניתן להיעזר בו.

חריג שני - חובת הודעה מראש לגבי חפצי ערך ומסירתם למשמורת המלון ככל שידרוש: כאשר מדובר באובדן ל"חפצי ערך", חבותו של המלון תתגבש רק אם האורח הודיע לו מראש שהוא נושא עמו חפצי ערך, ומסר אותם לחזקת המלון לפי דרישת המלון, על מנת שהמלון ישמור עליהם. ככל שהמלון לא דרש למסור את חפצי הערך למשמורת שלו, ואיפשר לאורח להמשיך ולהחזיק את החפצים עמו ולאחסן אותם בחדרו (לרבות בכספת האישית),  יחויב המלון כלפי האורח אם חפצים אלה ייעלמו. בנקודה זו חשוב להבחין בין חפצי ערך, שלגביהם מתאפשר בתנאים מסוימים פטור מאחריות למלון, לבין חפצים רגילים שהפטור לא חל לגביהם. כך למשל, כעיקרון תכשיטים יקרים או כספים בערך רב, שנהוג לשמור עליהם במשנה זהירות, הנם בגדר "חפצי ערך". בעוד אשר חפצים שנחשבים נכסים רגילים אותם נוהגים אורחים להביא עימם (לדוגמה: טלפון נייד, טאבלט, ארנק עם מזומנים בהיקף לא משמעותי ומפתח רכב), הנם "חפצים רגילים" שלגביהם יחויב כעיקרון המלון, אם נגרם להם נזק או אובדן.

חריג שלישי - פטור במקרה של שיהוי לא סביר מצד האורח: שבו המלון יהיה פטור מאחריותו בגין האובדן/נזק לרכוש. אם האורח לא הודיע לו על האובדן/נזק תוך זמן סביר לאחר שנודע על כך לאורח. פטור זה חל לגבי כל סוג של חפצים, בין יקרי ערך ובין רגילים.

עורך הדין בוריס נסימוב צילום: יורם רשףעורך הדין בוריס נסימוב צילום: יורם רשף

כיצד אמור לנהוג מלון שמעונין למזער את חשיפתו המשפטית כשומר שכר?

דרך המלך היא להודיע לאורח שהמלון אינו אחראי לחפצי ערך של האורח, בין אם החפץ מאוחסן בכספת האישית ובין אם לאו. בהתאם לכך, על האורח להודיע למלון אם הוא נושא חפצי ערך למסור אותם לפי דרישה למשמורת המלון על מנת שהמלון יוכל לנהל בעצמו את הסיכון.

אין דרך להמעיט בחשיבות הודעה זו לאורח וההמלצה היא להעביר את ההודעה האמורה במספר דרכים במשולב: (א) לכלול סעיף בולט וברור, שינוסח כראוי בטופס הצ'ק אין עליו חותם האורח, ושיוצג בפונט עבה ומודגש (כדי שיקשה על האורח לטעון שהוא לא קרא אותו); (ב) להעמיד שלט קטן לצד כל עמדת קבלה בה מתקבלים האורחים, עם הודעה דומה הנוגעת לחפצי ערך; (ג) להדביק על כספת המלון מדבקה עם הודעה דומה הנוגעת לאיסור אחסון חפצי ערך.

בנוסף, לצד ההודעה יש לתדרך את עובדי הקבלה להעביר לידיעת מנהל כל הודעה מאת אורח על קיומם של חפצי ערך, ולא למסור לאורח מפתח לחדרו, אלא אם כן האורח מסר את חפצי הערך למשמורת המלון, או לחילופין חתם על מסמך שמעיד שהמלון דרש ממנו למסור את חפצי הערך למשמורת המלון, והאורח סירב לכך ופטר את המלון מאחריות לחפצי הערך. מסמך זה צריך להיות מנוסח בצורה פשוטה, ברורה וחדה כדי שהאורח יבין את משמעותו.

כמובן, שאין גזירה שווה בכל המקרים וכל מקרה יבחן לגופו. פעמים רבות הפסיקה מושפעת גם מזהות השופט היושב בדין, מהערכתו לגבי שוויו של החפץ האבוד ומהימנות עדויות הצדדים או מהאופן שבו הוא מתרשם ממידת הקפדתו של המלון על סידורי שמירה ופיקוח ראויים. אך יש בהודעה לאורח כדי להועיל למלון – אשר יוכל לפקח באופן המיטבי על חפצי הערך אשר יועברו לחזקתו המלאה, וגם לאורח עצמו, כאשר הסיכון לאובדן רכוש שיקלקל את חופשתו יפחת משמעותית. 

הכותבים: עו"ד קולוף הוא שותף במשרד וקסלר ברגמן ושות' ומתמחה בתחום המלונאות. עו"ד נסימוב הוא עורך דין במחלקת המלונאות במשרד.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: בית מלון

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: