אא

לא מקצצים: בוטלה החלטת ממשלת הולנד להגביל את מספר טיסות בסכיפהול

בית המשפט ההולנדי אישר עתירה שהגישו חברת IATA, KLM וחברות נוספות נגד ממשלת הולנד שרצתה לקצץ ולהגביל את מספר הטיסות בשדה״ת באמסטרדם. ק.ל.מ: ״נעדיף לשתף פעולה עם הצדדים האחרים מאשר להתמודד איתם בביהמ״ש״

צילום: Shutterstock צילום: Shutterstock

בארגון התחבורה האווירית הבינלאומי (IATA) ובחברת התעופה הלאומית של הולנד ק.ל.מ (KLM), הגיבu בסיפוק להחלטת בית המשפט ההולנדי לקבל את העתירות שהגישו החברות יחד עם חברות תעופה נוספות נגד ממשלת הולנד שרצתה לקצץ ולהגביל את מספר הטיסות בנמל התעופה באמסטרדם, סכיפהול מ-500,000 ל-460,000 החל מחודש נובמבר 2023.

כפי שפורסם בפספורטניוז, חברות ק.ל.מ, דלתא אייר ליינס, איזי ג׳ט, קורנדון וקבוצת טואי הגרמנית, החליטו לשלב כוחות כדי לנקוט בהליכים נגד ממשלת הולנד, ״במטרה לשמור על קשר בין הולנד לשאר העולם דרך נמל התעופה סכיפהול״. חברות התעופה זעמו על ההחלטה של ממשלת הולנד לצמצם משמעותית את תנועות המטוסים בסכיפהול, מתוך בטחון שהן יכולות להפחית את רמות הרעש ופליטת ה-CO2 תוך שמירה על רשת יעדים למיליוני הנוסעים וטונות המטען שהם נושאות מדי שנה לסכיפהול וממנה.

מנכ"ל IATA, ווילי וולש, הגיב בסיפוק על ההחלטה: "אנו מברכים על ההחלטה. התיק הזה עסק בשמירה על החוק וההתחייבויות הבינלאומיות והשופט הבין שממשלת הולנד הפרה את חובותיה בקיצור תהליכים שיביאו לביקורת על רצונה לקצץ במספר הטיסות בסכיפהול. ההחלטה זו מעניקה יציבות חיונית לשנה זו לחברות התעופה המשתמשות בשדה התעופה סכיפהול. מדובר חדשות טובות לנוסעים של שדה״ת סכיפהול, לאנשי עסקים הולנדים, לכלכלה ההולנדית וחברות תעופה אחרות בעולם. אולם, האיום של קיצוץ טיסות בסכיפהול נותר ממשי מאוד והוא עדיין המדיניות המוצהרת של הממשלה. נמל התעופה סכיפהול עצמם הודיעו אתמול על קיצוצים בטיסות לילה ללא התייעצות. חברות התעופה מבינות את החשיבות של פתרון בעיות כמו רעש. הגישה המאוזנת היא התהליך הנכון של האיחוד האירופי והעולמי המעוגן משפטית לניהול השפעות הרעש. זה עזר לשדות תעופה ברחבי העולם לטפל בבעיה הזו בהצלחה".

גם בחברת KLM הגיבו בסיפוק רב על ההחלטה ומסרו בהודעה מיוחדת: ״בית המשפט קבע כי המהלך אינו נועד לצמצם את מספר תנועות המטוסים בסכיפהול, ואינו בהתאם לכללים האירופיים והמשמעות היא שלא ניתן לצמצם את מספר תנועות המטוסים ל-460,000 עד תחילת לוח הזמנים של החורף. נעדיף לשתף פעולה עם הצדדים האחרים מאשר להתמודד איתם בבית המשפט. לצערנו נאלצנו להגיש עתירה כדי לקבל בהירות; הקיבולת לחורף הקרוב תיקבע בתחילת מאי. כעת עם פסק הדין הזה, יש לנו בהירות. בזכות האמצעים שלנו אנו רואים אלטרנטיבה טובה יותר להשגת פחות רעש ופליטה של -CO2 תוך מענה על הצורך של הנוסעים לטוס. נדגים זאת בשלב הבא של התיק הזה, הליך גישה מאוזן של האיחוד האירופי, מה שיבדוק האם ניתן להפחית את רמות הרעש סביב סכיפהול בשיטות אחרות. הגישה המאוזנת היא בערך הדרך הטובה ביותר להפחית את מספר האנשים שנפגעים מרעש מטוסים ולשם כך נמשיך בשיתוף פעולה עם הממשלה, שדה״ת סכיפהול וכל גורם רלוונטי נוסף. אנחנו רוצים לחזור ולהדגיש עד כמה אנחנו בחברת KLM מאמינים שחשוב להמשיך לשאוף ליותר קיימות=פחות רעש ופחות פליטת CO2. זהו חלק חשוב מהאסטרטגיה של חברת KLM.

עוד על החלטת בית המשפט נגד ממשלת הולנד

השופט קבע כי המדינה לא נקטה בנוהל הנכון בכוונתה לצמצם את ממספר הטיסות בסכיפהול. על פי הכללים האירופיים, המדינה יכולה לצמצם את מספר תנועות המטוסים בשדה תעופה רק לאחר שניסתה לאתר אמצעים שונים היכולים להפחית את הרעש והזיהום, על המדינה להתייעץ עם כל בעלי העניין, כאשר הפחתה במספר תנועות המטוס מותרת רק אם ברור שצעדים אחרים להגבלת הרעש והזיהום אינו מספיקים. בצו הביניים מצויין כי ממשלת הולנד החלה בהליך לצמצום המוצע של מספר תנועות המטוסים ל-440,000 בשנה החל מ-2024/2025. אבל המדינה לא פעלה על פי נוהל זה להצעת תקנת השעה שבה המדינה רוצה לצמצם את המספר המרבי של תנועות מטוסים המותרות ל-460,000 לעונת 2023/2024 הקרובה. לפיכך נקבע בפסיקה כי היא אינה רשאית לצמצם את מספר תנועות המטוס בסכיפהול מ-500,000 ל-460,000 בשנת 2023/2024.

כאמור IATA, KLM וחברות התעופה טעננו בעתירה נגד ממשלת הולנד כי היא חייבת לפעול לפי הגישה המאוזנת (BA), תהליך ומתודולוגיה להפחתת רעש בשדות תעופה. ה-BA, המעוגן בנספח 16 של ICAO (חלק מאמנת שיקגו, לה הולנד צד), באמנות בינלאומיות וגם בתקנה אירופית 598/2014, הקובעת במפורש כי הפחתת טיסות צריכה להיות מוצא אחרון, בשימוש רק כאשר אמצעים אפשריים אחרים מוצו. אמצעים אלה כוללים קביעה אובייקטיבית של מצב הרעש ושל מטרת הרעש; מלאי של אמצעים אפשריים; הערכה של עלות-תועלת של אמצעים אלה; הגבלות הפעלה כמוצא אחרון; ועקרונות המידתיות ואי ההפליה. לדעת IATA וחברות התעופה הממשלה לא ביצעה את התהליך הנ״ל.

 בהנחה שממשלת הולנד לא תערער על ההחלטה, מגבלת הטיסה של סכיפהול תישאר על 500,000 לעונת חורף 23-24. תשומת הלב עוברת כעת להתייעצות שהחלה על הגבלת סכיפהול באופן קבוע ל-440,000 טיסות משנת 2024 ואילך.

״אנו מאמינים כי הולנד נמצאת שוב בסיכון שלא לפעול לפי הגישה המאוזנת על ידי יציאה מהבסיס שמספרי הטיסות יופחתו ל-440,000, במקום להתחיל במדידת רעש והגדרת יעד רעש. כל הפסקת טיסה יכולה להיות רק מוצא אחרון להשגת יעד הרעש הזה, לא נקודת ההתחלה. אנו מאמינים כי פסק הדין היום נותן אינדיקציה חזקה לכך שעל המדינה לבצע את התהליך התקין ולנתח את כל האפשרויות״, מציינים ביאט״א.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: יאט"אIATA

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: