אא

מנכ"לית דיזנהאוז: "אם בעלי המניות יקבלו החלטה להנפיק בבורסה, אדאג שתבוצע על הצד הטוב ביותר"

חני סובול מונתה לתפקיד מנכ"לית דיזנהאוז בתחילת 2020 והיו לה תוכניות לפיתוח החברה, אבל לקורונה היו תוכניות משלה. המגפה פרצה וסובול נדרשה לחשב מסלול מחדש לכיוון הישרדות. כיום, 4 שנים אחרי, היא מדברת על ההתמודדות, הצמיחה והשותפים החזקים 

חני סובול. צילום: יח"צ חני סובול. צילום: יח"צ

חני סובול נכנסה לתפקיד מנכ"לית חברת דיזנהאוז בתחילת שנת 2020. למנהלת הטרייה היו אז לא מעט תכניות לגבי החברה ועתידה, אבל לקורונה היו תוכניות משלה. המגפה פרצה וסובול, כמו כל העוסקים במלאכה, נדרשה לחשב מסלול מחדש לכיוונים של הישרדות. כיום, 4 שנים אחרי, סובול, שברזומה שלה תפקידים כמו מנכ"לית התאחדות סוכני הנסיעות וסמנכ"לית הכספים של ישראייר, יכולה לשוב ולתכנן צמיחה לצד יו"ר החברה, עופר חודורוב והשותפים האיכותיים שנכנסו לחברה: קבוצת מאיר בראשות יעקב שחר ומשפחת קז, פועלים אקוויטי וחברת אשטרום.

איך את מסכמת את השנה האחרונה בדיזנהאוז?
"עם המהלך האסטרטגי של הכנסת השותפים, המחצית השנייה של 2022 הייתה מצוינת לענף התיירות וכמובן, גם לדיזנהאוז. בשנה הזו בנינו את צוותי העבודה בדיזנהאוז והחזרנו לפעילות מלאה את סניפי הרשת בהתאם לתוכנית העבודה. במקביל, נחתמה העסקה עם השותפים ודיזנהאוז עברה תהליך בדיקת נאותות פיננסי חשבונאי וכלכלי מעמיק. זו בהחלט הייתה שנה מאתגרת בכל החזיתות, אך אני יכולה לסכם אותה בסיפוק גדול מאוד לאור התוצאות העסקיות מבית ומחוץ. דיזנהאוז מתחילה את תשפ"ד, איתנה יותר, טכנולוגית יותר, מקצועית יותר וממוקדת יותר".

מילה על השותפים שהכנסתם
"במהלך החשיבה האסטרטגית להכנסת שותפים, היו מספר אפשרויות. אני שמחה שבסוף זאת קבוצת השותפים שקיבלנו: שותפים איכותיים ביותר עם גב כלכלי חזק ולא פחות חשוב, יכולת סינרגיה אסטרטגית עם החברות שבבעלות השותפים".

נכנסת לדיזנהאוז בינואר 2020 ולאחר מספר חודשים הופיעה הקורונה. איך התמודדת?
"נכנסתי לדיזנהאוז בינואר 2020 עם תוכניות רבות על שינויים מבניים ואין ספור רעיונות על איך להוביל את דיזנהאוז. לצערי, עוד לפני שסיימתי את סבב ההיכרות המחודש עם מנהלי דיזנהאוז פרצה הקורונה. שום ספר ניהול וכל ניסיון ניהולי, לא יכול היה לצפות את המגה אירוע הזה. כשהמזרח נסגר לנסיעות, מיד הבנו שמשהו גדול קורה. לא צפינו את העוצמה של הצונאמי שצפוי היה להגיע, אבל כבר באירוע של סגירת המזרח נערכנו במיידי לצמצום הוצאות. ב-15 במרץ כשנסגרו השמיים הבנו שהאירוע יהיה ממושך והתחלנו לבנות אסטרטגיה לתקופת המשבר. אסטרטגיה שהייתה בנויה על תרחישים והתאמה בין מבנה ההכנסות להוצאות. במקביל, עברנו על כל רכיבי ההוצאות מבלי לפסוח על אף סעיף וביצענו התאמות ואף סגירות של סניפים ופעילויות לא נחוצות. עם התוכנית הזו עבדנו תוך בדיקה והתאמה כל חודש בעולם לא נודע. בצורה זו, ניסינו לייצר וודאות בתוך אי הוודאות.

היציאה מהמשבר הייתה קלה יותר ממה שחשבתי שתהיה. העובדה שבנינו את תרחישי ההכנסות וההוצאות, ייצרה תהליך מאוד ברור של חזרה הדרגתית לשגרה. חלק מהתכנון היה רשימת סוכנים וסניפים שחוזרים לפעילות במקביל לחזרת עובדי המטה תוך שליטה מלאה על ההוצאות".

צילום: יחצילום: יח

היו שעזרו והיו שלא בתקופה הקשה?
"הקורונה נתנה לכולנו הזדמנות להתנסות במשבר מסוג שלא ידענו מסוגו, ואם יש משהו חיובי על האירוע זה שהוא לימד אותנו רבות על הסובבים אותנו, לרבות ספקים ולקוחות. הרבה מהם עמדו לצידנו תוך אמונה חזקה בדיזנהאוז ובמנהליה. אבל מעל לכל, מנהלי ועובדי דיזנהאוז הוכיחו בתקופת הקורונה את הלכידות וה-DNA המיוחד כל כך של הקבוצה. הקשר עם העובדים נשמר לאורך כל התקופה הקשה והתגייסות העובדים, נתנה לנו יום יום את האנרגיות החיוביות להתמודד עם המשבר".

מה הקורונה לימדה אותך? היה שלב בו חשבת שעולם הנסיעות והתעופה יתרסק?
"אני לא מכירה את המושג כישלון, ולכן המושג התרסקות לא עלה בדעתי. הקושי הגדול היה שהאירוע אינו בשליטתנו ולכן אינו ניתן לתכנון וחיזוי. חוסר הוודאות מצד כל הגורמים לגבי המחר, היה קיצוני. פתיחת השמיים וסגירת השמיים ללא הודעה מוקדמת וללא מתן זמן להתארגנות, הקשתה מאוד על עבודת היום יום, וכל ניסיון לתכנון חודשי או רבעוני היה בעייתי ביותר.

חיזוק גדול מאוד קיבלתי מעופר כמובן. הוא אופטימיסט שבכל סיטואציה, קשה ככל שתהיה, רואה את ההזדמנות. התמיכה והיצירתיות שלו היו משמעותיות ביותר בתקופה הזו. שמנו לנו יעד יום אחרי הקורונה שהמותג דיזנהאוז, שקיים 97 שנים, ימשיך להתקיים. ראיתי בזה אתגר אישי לשמור על החברה שכל כך יקרה לי. בנוסף, ולא פחות חשוב, שמירת מקום עבודתם ופרנסתם של עובדי החברה. אומר שוב, החיבוק והתמיכה שקיבלתי ממנהלי ועובדי דיזנהאוז היה מאוד משמעותי עבורי".

מה התכניות העתידיות של דיזנהאוז?
"אנחנו עובדים במספר מישורים. במישור הלקוחות העסקיים, אנו שוקדים על הרחבת הפעילות העסקית תוך חיבור חזק יותר למתודולוגיית העבודה של BCD והטמעת טכנולוגיות של BCD. התחלנו עם זה כבר השנה, ובשנת העבודה הבאה נרחיב יותר את השימוש בכלים הטכנולוגיים של BCD. במישור הלקוחות הפרטיים אנו עובדים על הרחבת מוצרי התיירות ובקרוב נוכל לצאת עם בשורות".

דיזנהאוז היא היום חברה הרבה יותר רזה אך יעילה עם שותפים בסדר גודל כזה, יש מחשבה הנפקה עתידית בבורסה?
"דיזנהאוז אכן חברה רזה ויעילה יותר. עם זאת, אנחנו לא מוותרים על הערכים המובילים של החברה: שירות ללא תחרות, חדשנות וטכנולוגיה ובהם אנחנו משקיעים, מפתחים ומשמרים. לדיזנהאוז יש משאב אנושי של מנהלים וסוכנים נאמנים שמלווים אותה שנים רבות. עובדים מסורים ומקצועיים. הם ה-DNA של החברה וכמו שכבר אמרתי, הם נתנו לנו אנרגיה גם בימים קשים להמשיך קדימה. כל עובד חדש שנקלט מבחין בלכידות ובמטען האנושי הייחודי כל כך. אני שמחה שלא מעט סוכנים שעזבו בקורונה לעבודות מזדמנות, ואפילו למתחרים שלנו, חזרו לדינהאוז -הבית שלהם. החלטה על הנפקה היא החלטה של בעלי המניות. היה ותתקבל החלטה כזו, אדאג שתבוצע על הצד הטוב ביותר".

איך העבודה והסמכויות מתחלקות בינך לבין יו"ר החברה, עופר חודורוב?
"עופר הוא פרטנר מדהים לעבודה משותפת, ובמובנים רבים אנחנו משלימים אחד את השנייה. עופר הוא יזם בנשמתו. הוא יצירתי ובכל סיטואציה רואה הזדמנות עסקית. אני, לעומת זאת, יותר מחוברת לקרקע ולמספרים. עופר שנים בעולם התיירות ומכיר את כולם. שיתוף הפעולה ביננו מצוין וכל החששות שהיו לי לפני, לעבוד עם יו"ר - היו לשווא. אני מקבלת את כל המנדט הדרוש לניהול עצמאי של החברה. במקביל, עופר נמצא ושותף לכל המהלכים. אנו פועלים כצוות עם כל הנהלת החברה להוביל את דיזנהאוז להמשיך ולהיות מחברות התיירות המובילות בישראל".

לאן הענף צועד כיום ואיך מרוויחים היום כסף כחברת תיירות?
"הענף שלנו מאתגר מאוד. התחרות על הלקוח קשה ובשנים האחרונות נכנסו שחקנים חדשים 'אתרי אינטרנט'. אנחנו אימצנו תפיסה שהמחזורים הם לא הדבר החשוב. העובדה שהיינו מספר 1 או 2 בתשלומי ה-BSP בעבר לא מעניינת אותנו, למרות ששמרנו על מקומנו במרבית חברות התעופה. אנחנו ממוקדים רווחיות ושירות. הפעילות העסקית משנה את אופייה היום, ואנו נדרשים לתת יותר כלים לשליטה ובקרה על כל תהליך הנסיעה. לתת ללקוחות ערכים נוספים מעבר למכירת כרטיסי טיסה ושרותי תיירות.

בענף שהתקדם מאוד בשנים האחרונות בכל הקשור לטכנולוגיה מתקדמת, אנחנו מביאים כלים מעולים, שבחלקם אלה כלים שיש רק לדיזנהאוז כתוצאה מהחיבור ל- BCD. נמשיך לתת שרות אמין ומקצועי, נשקיע בטכנולוגיות מתקדמות ואני משוכנעת שהלקוחות שלנו יודעים וידעו להעריך את זה. המטרה שלנו היא שגם לקוחות שעדיין לא שלנו, יכירו את הערך המוסף שאנחנו יודעים לתת בשילוב שרות ברמה גבוהה כפי שעשינו תמיד. כל מה שציינתי מעמיד את דיזנהאוז בנקודה טובה מאוד בהסתכלות על העתיד של הענף מול דרישות הלקוחות".

בעבר נהגו להספיד את סוכן הנסיעות, שזה מקצוע הולך ונעלם. הקורונה שינתה את הגישה ועשתה טוב לסוכנים
"סוכן הנסיעות לא יעלם ולא צריך להיות מוטרדים מכך, אבל אין ספק שהטכנולוגיה תלך ותצבור תאוצה. כניסת Chat GPT לתוך עולם התיירות, צפויה לשנות אותו. המעבר להזמנות online תלך ותגבר, הלקוח זמין היום למידע רב שבעבר היה נחלת סוכני נסיעות בלבד. אנחנו רואים מה קורה בשוק האמריקאי שנחשב למוביל בעולם. חברות הנסיעות שהשכילו להתאים את עצמם לדרישות החדשות של הלקוחות התרחבו ואף הגדילו את הרווחיות. כל זאת, מול המשרדים המסורתיים שנשארו מאחור ונאלצו לסגור או למכור. BCD מציגה גידולים גבוהים מאוד במחזורים וברווחיות כתוצאה מקריאה נכונה של המציאות והעתיד".

מה דעתך על עסקת איסתא-אל על להקמת חברת תיירות משותפת?
"אני לא מכירה את פרטי העסקה בין אל על ואיסתא. מה שאני יכולה לומר שזה תואם את התפיסה שבעתיד נראה חיבורים נוספים בין מספר גופי תיירות. הענף משתנה ומחייב חשיבות חדשה".

באחרונה זכית בעוד ניצחון משפטי על יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת, שהגיש נגדך ונגד התאחדות סוכני הנסיעות תביעה על כך שלא החזרתם לו את תיבת האימייל בה השתמש כשהוא כיהן כמנכ"ל ההתאחדות. איך זה מרגיש לנצח?
"בתי הדין לעבודה דחו את התביעה מכל וכל ואף פסקו הוצאות לטובת הנתבעות. לנצח זה תמיד טוב, אבל הנסיבות מאד ציערו אותי. בעיצומה של תקופת הקורונה והכאוס שחווה ענף התיירות, כל האנרגיות והמשאבים היו צריכים להיות מופנים לדאגה ללקוחות ולעובדים. במקום לטפל באתגרים המהותיים שניצבו בפני הענף, מצאנו את עצמנו מגיעים לבית הדין בגלל תביעה, שכמו כל הערכאות שדנו בה וגם לדעתי, הייתה מיותרת. אני בעיקר שמחה עבור ההתאחדות שלא תידרש יותר לעסוק בכך וגם כעת, לאחר סיום התפקיד אני בקשר רציף עם טלי לאופר, מנכ"לית ההתאחדות ושמחה לעזור בכל דרך שהיא. אני מפרגנת לטלי ולקובי קרני יו"ר ההתאחדות על הפעילות והיוזמות ואני שמחה בהצלחתם".

מהי דעתך על התנהלות לשכת מארגני תיירות נכנסת?
"לא רוצה להיכנס לזה. כמי שניהלה עמותה וכרו"ח, אני יודעת איזה שאלות הייתי מעלה בוועד או בוועדת הביקורת במקרה דומה. ההחלטה כיצד לנהוג במקרה זה היא של חברי הלשכה והגופים שמייצגים אותם בה".

מה הכי מדאיג אותך?
"בהיבט האישי אני מאוד מוטרדת ממה שקורה לנו במדינה. אני מרגישה שאנחנו מאבדים את הדרך. אנחנו נותנים לקיצוניים לתת את הטון. השחיקה של נשים בתפקידי מפתח וחוסר קבלת השונה והאחר, מדאיגים מאד. אנחנו חייבים ללמוד להקשיב זה לזה ולהתמודד עם כך שאולי לא תמיד נסכים על הכל, אבל לפחות נבין את הפחדים והצרכים של הצד השני. הקרע בעם מטריד מאוד".

לסיום, מה את עושה בשעות הפנאי?
"שישי שבת נתפסים בשמחה במפגשים עם המשפחה וחברים. עוד קצת זמן אני מקדישה לספורט ונגינה בפסנתר".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: חני סובולדיזנהאוז

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: