אא

האיום הוסר? האו"ם לא יכיר בוונציה כאתר בסכנת הכחדה

ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם, אונסק"ו, החליט שלא להכריז על עיר התעלות המוצפת באיטליה ככזו שעלולה להיעלם מן העולם: "האיטלקים לא עושים מספיק כדי לשמור עליה"

ונציה (צילום: Shutterstock) ונציה (צילום: Shutterstock)

ונציה כבר לא בסכנה? גם התמונות המטרידות של ההצפות החוזרות ונשנות בעיר התעלות האיטלקית, לא הצליחו לשכנע את האו"ם - שהחליט לא להכריז עליה ועל המפרץ שלצדה - כאתר מורשת בסכנת הכחדה. יודגש כי ונציה לא הוסרה מהרשימה הבסיסית של אתרי המורשת של האו"ם.

ונציה (צילום: Shutterstock)ונציה (צילום: Shutterstock)

ההחלטה התקבלה ביום חמישי האחרון בפגישת אונסק"ו בסעודיה, אך פורסמה רק אמש (ב') על ידי משרד התרבות האיטלקי, וככל הנראה - הכל פוליטי, והכל קשור לכסף. באו"ם טוענים כי איטליה לא עושה מספיק כדי להימנע מתיירות יתר, כדי לשמר את פיתוח העיר וכדי להילחם בשינויי האקלים.

לו היו מכריזים באו"ם על סכנת ההכחדה של ונציה כפי שציפו באיטליה - היה מדובר גם על מימון משמעותי לשימור העיר - שכאמור, לא יגיע.

"ניצחון מזהיר לאונסק"ו - ונציה לא בסכנה", צייץ בציניות ראש העיר ונציה, לואיג'י ברוגראנו, עם היוודע דבר ההחלטה.

להציל את העיר

הכרזת האו"ם מיום חמישי איננה מדויקת. גם אם לא כולם היו מוצלחים במיוחד, איטליה מתמודדת כבר כמה שנים עם הצפות קשות בוונציה (אתר מורשת עולמי של אונסק"ו משנת 1987) ונוקטת צעדים שונים כדי לשמר את האתר הייחודי.

הכותרת האחרונה בעניין היתה רק לאחרונה כאשר נודע על תשלום בכניסה לוונציה שייגבה מכל תייר בסך חמישה אירו החל מאביב 2024 - מה שאמור להפחית את מספר המבקרים השנתי (בעיר בלבד) שעומד על כארבעה מיליון בשנה (פחות או יותר מספר התיירים המבקרים בכל מדינת ישראל בשנה).

הצפות בוונציה (צילום: Shutterstock)הצפות בוונציה (צילום: Shutterstock)

מוזה ב-5 מיליארד אירו

אבל הזעם של האו"ם הוא ככל הנראה סביב MOSE, פרויקט הענק ההנדסי שבנייתו החלה כבר לפני 20 שנה, אך עדיין לא הושמש לחלוטין, ומטרתו לווסת את המים המגיעים אל מפרץ ונציה ולמנוע את ההצפות מהן סובלת העיר.

לאחר עיכובים אינסופיים ותקלות רבות, מנגנון MOSE הופעל כבר מספר פעמים, אך למרות שפעל בהצלחה ומנע הצפות ב-2020, לרבות במרכז ונציה, המכשור עוד זקוק לתיקונים ושיפורים כך שגם עשרים שנים אחרי, הפרויקט השאפתני שעלותו יותר מחמישה מיליארד אירו, עוד לא הסתיים וצפוי להיות מושמש לחלוטין רק ב-2025.

ובזמן שה-MOSE עוד לא שמיש, ועם אירועי הגשם הקיצוניים של קיץ 2023, באיטליה יכולים רק להתפלל שוונציה, שלא תראה בקרוב תקציב שימור מהאו"ם, לא תישטף לחלוטין בחורף 2024.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: איטליהונציהאונסק"ו

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: