אא

"הדינאמיות פה והצורך למצוא פתרונות בכל רגע נתון, זה פשוט מטורף"

כ-60 אלף ישראלים פונו נכון לרגע זה לבתי מלון ומספרם צפוי לגדול בהרבה ממספר חדרי האירוח בישראל. ירון ליפמן, סמנכ"ל מטה ואסטרטגיה ברשת מלונות אטלס המאכלסת מפונים בכ-500 חדרים, לפספורטניוז: "יש לנו 3 מלונות בירושלים ואחד ביפו שעומדים ריקים. אנשים לא מוכנים להתפנות אליהם כי הם נמצאים בערים מעורבות"

מפונים במלונות אטלס. צילום: יחצ מפונים במלונות אטלס. צילום: יחצ

מאז פרצה המלחמה בשבת השחורה של ה-7 באוקטובר, רבבות ישראלים נאלצו לעזוב את בתיהם. רבים מהם נסו על נפשם בלי כסף. בלי בגדים. בלי כלום. רבים מצאו מחסה זמני בבתי מלון ברחבי הארץ. על פי העדכון נכון להבוקר, מספרם של המפונים בבתי מלון ברחבי הארץ עומד על כ-60 אלף. 

בישראל יש 56 אלף חדרי מלון, מספר הנמוך משמעותית ממספרם של הישראלים מעוטף עזה, שדרות, אופקים ואשקלון המבקשים פתרון דיור עד יעבור זעם. "מיום שבת אנחנו מקבלים אין ספור פניות: ישירות אלינו או דרך עמותות וגופים פרטיים, לארח מפונים רבים", אומר לפספורטניוז ירון ליפמן, סמנכ"ל מטה ואסטרטגיה ברשת מלונות אטלס. לדבריו, "רק מיום חמישי האחרון, החלו להגיע מפונים גם דרך רשות החירום הלאומית שמנהלת את מבצע הפינוי".

בשיחה עם פספורטניוז ליפמן מוסיף ואומר כי "המצב משתנה מרגע לרגע. אף אחד לא באמת היה מוכן למצב הזה. גם אנחנו לא. יש אנשים שמגיעים וניצבים בפתח המלון ואנחנו מנסים להבין איזו עמותה או גוף כזה או אחר שלח אותם אלינו. היה לנו ברור מתחילת הדרך, שייקח זמן עד שהמדינה תצליח להתארגן ולנהל את כל זה. לכן, כבר בשבת שעברה קיבלנו החלטה להקצות 100 חדרים בתרומה למפוני הדרום".

לרשת מלונות אטלס כ-1,100 חדרים ב-16 מלונות: מתוכם 11 בתל אביב, 3 מלונות בירושלים המכילים בסך הכל כ-200 חדרים ו-1 באילת עם 190 חדרים. 

האם יש לכם מפונים במלונות אטלס בירושלים וביפו?

"למלונות שלנו בירושלים (3 מלונות) וביפו (מלון 1) אין ביקוש בכלל. אני מבין למה אנשים חוששים. אפילו אנשים שמחבלים נכנסו להם לבתים בזמן ששהו בממ"דים וחיפשו לאן לברוח אחרי שניצלו, לא היו מוכנים להתפנות לירושלים או ליפו בגלל שאלה ערים מעורבות. מצד אחד זה מאוד מובן וברור למה הם לא רוצים ומצד שני, זה מאוד כואב כי מדובר בערים מרכזיות בישראל". 

(נבהיר כי בירושלים יש כ-9,000 חדרים במערב העיר לא כולל מזרח העיר שעומדים ריקים בדיוק מסיבה זו. ס.פ).

כמה מפונים נמצאים אצלכם נכון לרגע זה? 

"זה משתנה מרגע לרגע אבל כרגע יש כ-500 חדרים עם מפונים. מתוכם, 100 חדרים בתרומה מאיתנו וכל השאר במחיר עלות לרשות החירום הלאומית (רח"ל) של המדינה ועמותות כאלה ואחרות. רק ביום חמישי האחרון התחלנו לקבל פניות מרח"ל".

מה מצבכם מבחינת כוח אדם?

"בכדי שנוכל להחזיק על הגב שלנו את החדרים בתרומה (100 במספר) ואת שאר החדרים במחיר עלות, אנחנו במתכונת מאוד מצומצמת של כוח אדם. נכון לרגע זה, מועסקים רק כ-60% מכוח האדם שלנו. יש לנו הרבה עובדים במילואים והרבה עובדים עם ילדים קטנים בבית בלי מסגרות".

יש כוונה להוציא עובדים לחל"ת?

"חלק מהעובדים שלנו מנצלים כרגע ימי חופשה. בקרוב לא תהיה לנו ברירה אלא להוציא לחל"ת".

מה זה אומר מחיר עלות?

"סדר גודל של כ-300-400 שקל ללילה במקום אלף שקל צפונה ללילה בימים כתיקונם. חשוב להבין שמחירי העלות של 300-400 שקל הם מחירי עלות בתנאים של אופן העבודה היום ולא בשגרה. בשגרה העלות גבוהה הרבה יותר. כרגע אנחנו עובדים בצמצום אדיר של כוח אדם, מקבלים לא מעט תרומות של חומרי גלם שמוזילים לנו את העלות, הבנקים מתחשבים בתשלומי ריבית ומעבר לעובדים רגילים, יש לא מעט מתנדבים שעוזרים".

מה באשר לעבודה תקינה אל מול ספקים?

"גם כאן יש קושי. למשל, מכבסות שאנחנו עובדים איתן ועובדים שלהן נקראו למילואים. הכל נורא מאתגר ואין ברירה למצוא בכל רגע נתון פתרונות יש מאין".

אתם מרגישים בהתגייסות המדהימה של העם?

"רואים את ההתגייסות האדירה של העם רואים בכל מקום. ההתגייסות של העם מכסה על הרבה דברים. זה נכון גם למשל למסעדות שמספקות לנו אוכל להגיש למפונים. רוב מלונות הבוטיק בתל אביב, לא מגישים ארוחות. חלקם רק ארוחות בוקר. לא ערוכים להגיש גם ארוחות צהריים וערב. כרגע אנחנו נמצאים בהליך הכשרת מטבחים".

זה מה שחשוב עכשיו בשעת חירום, לדרוש מכם כשרות?

"ייאמר לזכות הגורמים הדתיים שהם עושים הכל בכדי לזרז את תהליך הכשרות. רוב המלונות שלנו, 9 מתוך 11, הם מלונות לא כשרים ואנחנו עושים פעולות מהירות להפוך אותם לכשרים. במקביל, אנחנו מעבירים אוכל מ-2 המלונות הכשרים שלנו למלונות הלא כשרים. כרגע אנחנו נמצאים בתהליך כשרות של 3 מלונות. אנחנו מגישים ארוחות בוקר בחינם לאורחי 100 החדרים שתרמנו וכל השאר במחיר עלות לגופים המממנים. שאר המזון - תרומות מבחוץ".

מה באשר לפעילויות שונות לרווחת המפונים השוהים במלון? 

"באמת שיש התגייסות נדירה ומדהימה של מסעדות, אמנים, מוזיקאים, מעבירי הפעלות - ושל כל עם ישראל. עם כל העצב, הכאב והצער להרגשתי זה לגמרי צד שמעורר השראה וגאווה בעם ונותן הרבה מקום לאופטימיות. כל יום פעילויות אחרות. הנה דוגמה של פעילויות היום (א') במלונות: 
מלון סינמה  
10:00 מופע קסמים ומנטליזם לילדים ומבוגרים.
12:00 הצגה דון קישוט. 
16:00 אבי גרייניק המלך לכל המשפחה.
17:00פעילות ספורטיבית ניקה לילדים ונוער (אפשר גם מבוגרים).
19:00 פעילות מוזיקלית שירים וגיטרה.
21:00  ישראל קטורזה ורשף לוי למבוגרים.

מלון טל 
10:00 הצגה דון קישוט. 
12:00 מופע קסמים ומנטליזם לכל המשפחה. 
14:00 סדנת רובוטיקה לילדים.
16:00 פעילות ספורטיבית ניקה לילדים ונוער (אפשר גם מבוגרים).
18:00 סדנת כתיבה עם אמנית.
19:30 מיקי קם שרה למבוגרים בליווי גיטרה".

מה בפאן הכלכלי/עסקי?

"הדבר שהכי חסר זאת דאות. כמה זמן זה יימשך ומה הלאה? לאף אחד אין לזה תשובה כרגע, אבל צריך לתת על כך את הדעת בהמשך. אנחנו בקשר רציף עם כל הגורמים בהתאחדות בתי המלון. כולם מגוייסים לדבר הזה. שלחנו עובדת שלנו שתשב בחמ"ל פינוי מפונים שהקימו משרד התיירות וההתאחדות. נאלצנו להוציא את כל עובדי מחלקת ההזמנות שלנו לחופש ואת העובדת היחידה שהשארנו שלחנו לחמ"ל הזה. אנחנו מצולקים קשות מהמשבר הקודם - משבר הקורונה. להחזיק את כל האופרציה הזאת של 100 חדרים בתרומה לאורך זמן, אנחנו פשוט נקרוס. ממש ככה. לכן, אנחנו פונים לחברות שיקחו עליהן את המימון של זה. אנחנו מצליחים להשיג תרומות והכל מהרגע להרגע. חטפנו פה מכה מאוד קשה עסקית וכלכלית. מתחילת המלחמה היו לנו ביטולי חופשות בשווי של עשרות מיליוני שקלים. אנחנו חייבים גם לעובדים שלנו את ההישרדות של החברה. יש לנו 650 עובדים בשגרה וחייבים לשמור גם עליהם. ובהזדמנות זאת אני רוצה לומר לעובדים תודה ענקית. הם מתגייסים למטרה בצורה מטורפת. מי שעובדים, עובדים פי כמה יותר קשה משגרה. הדינאמיות פה והצורך למצוא פתרונות בכל רגע נתון, זה פשוט מטורף. אנחנו כמעט לא מצליחים להתעסק ביום שאחרי, אבל חייבים לתת על זה את הדעת. אנחנו וכל החברים שלנו בענף המלונאות, שמושבת לגמרי, יש לנו עבודה במרכאות כפולות כי כל מה שקורה כרגע זה במחירי עלות או בחינם. ניסין העבר לימד שייקח הרבה זמן לענף להשתקם. אני מקווה שהמדינה תדע לתת פתרונות עסקיים לזה".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מלחמהבתי מלון

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: